• انتشار: 1399/08/25 - 18:42
  • تعداد بازدید: 774
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی خبر داد؛

تالیف و مناسب سازی 187 محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی/ راه اندازی 20 پارک جهت یابی و 10 اتاق چند حسی ویژه نابینایان تا پایان سال جاری

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی کشور بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی برگزار شد

3641.mp3 تالیف و مناسب سازی 187 محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی/ راه اندازی 20 پارک جهت یابی و 10 اتاق چند حسی ویژه نابینایان تا پایان سال جاری

 


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست  که با محوریت ارائه گزارش کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان با آسیب بینایی برگزار شد  با بیان اینکه 187 محتوای آموزشی برای نابینایان تالیف یا مناسب سازی شده است اظهار کرد: این تعداد محتوای آموزشی شامل   103 عنوان کتاب بریل، 43 عنوان کتاب صوتی  و 41 عنوان کتاب درشت خط  ویژه تمامی دوره های آموزش و پرورش استثنایی می باشد.


وی افزود: : تالیف 20  عنوان راهنمای معلم  و 7 دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای تولید شده در حوزه دانش آموزان با آسیب بینایی است.


حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان آسیب دیده بینایی اظهار کرد: 6 هزار و 720 دانش آموز آسیب دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد 4 هزار و 585 دانش آموز در مدارس تلفیقی و 2 هزار و 135 دانش آموز  آسیب دیده بینایی در 432 کلاس درس و 32  مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.


معاون وزیر تحول در توسعه رشته های تحصیلی  و تغییر جهت ازشاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: گسترش رشته های تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و  تاکنون رشته های مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است و این دانش آموزان در مدارس عادی نیز می توانند در تمامی رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند.


وی افزود: یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تاکنون 50 درصد این برنامه در استان ها اجرا شده است  و استانها باید بر اساس سهمیه تعیین شده جهت تحقق صد درصدی این برنامه تلاش نمایند.


 معاون وزیر در خصوص توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: یک پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارک ها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید.


وی افزود: همچنین ۲ اتاق چند حسی نیز در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر نیز افتتاح خواهد شد.


حسینی تصریح کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با آسیب بینایی یکی از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است و تاکنون  ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی آغاز شده است.


حسینی با بیان اینکه برای توسعه زیر ساخت ها، امکانات، فضا و تجهیزات استاندارد دانش آموزان با نیاز ویژه اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است اظهار کرد: براساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که از این تعداد 103 مدرسه  در قالب طرح خشت تا بهشت در 7 ماه گذشته کلنگ زنی یا به بهره برداری رسیده است.


وی افزود: از این 103  مدرسه، تاکنون ۵۸ مدرسه افتتاح شده است و ۳۱ مدرسه استثنایی و ۱۴ مدرسه خاص اتیسم  نیز در سال جاری  کلنگ زنی شده است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است گفت:  یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالن های درون مدرسه ای ۲۰۰متر مربعی در ۳۶۸ مدرسه استثنایی که فضای کافی دارند می باشد.


وی افزود: همچنین  ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی  می باشند که در سال جاری ساخت ۱۳ سالن در این استان ها آغاز شده است.


حسینی در ادامه با بیان اینکه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در عصر کرونا کارکردهای متعددی علاوه بر خدمات مشاوره ای دارند اظهار کرد:  ۴۳مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات خود را به اولیاء و دانش آموزان استثنایی ارائه می کنند که ۹ مرکز مشاوره در  در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است و ۱۵ مرکز نیز در سال جاری و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی در ادامه با ارائه آماری از مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری گفت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که ۵۰۰ مرکز آن دولتی و ۲۵۲ مرکز نیز غیر دولتی است و ۷۱ مرکز  در سال ۹۸ و ۱۱ مرکز نیز در سال جاری و در ایام کرونا افتتاح شده است.


معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه عامل تحول در هر جامعه و سازمانی نیروی انسانی است اظهار کرد: سازمان ها بیش از هر چیزی به منابع انسانی خود وابسته هستند و منابع انسانی مهمترین عامل تحرک هر سازمانی هستند.


وی در پایان گفت: سازمانی در تمامی عرصه ها موفق است که  منابع انسانی آن سازمان عامل رشد و پیشرفت یکدیگر باشند.


 شایان ذکر است در این نشست از زحمات خطیبی ذیحساب سازمان آموزش و پرورش استثنایی که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل شده است تقدیر به عمل آمد و عظیمی به عنوان ذیحساب جدید سازمان معرفی شد.


همچنین از زحمات رستگار مقدم مشاور سابق سازمان که جهت ادامه فعالیت به مدارس ایرانی کشور ترکیه منتقل شده است نیز تقدیر بعمل آمد.



 



 



 



 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3641
کلمات کلیدی