از سوی دکتر حسینی در مصاحبه با رادیو گفتگو صورت گرفت؛
تبیین سخنان مقام معظم رهبری در سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه زنده رویداد رادیو گفتگو به تبیین سخنان مقام معظم رهبری که در سی و چهارمین اجلاس مدیران کل و روسای مناطق آموزش و پرورش ایراد شد، پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری یک سخنرانی جامع و کارشناسی عمیق در خصوص نظام تعلیم و تربیت ارائه نمودند، اظهار داشت:معظم له در این سخنرانی بر اجرایی سازی سند تحول بنیادین، توجه به کیفیت، منزلت و جذب معلمین، نگاه به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه زیر بنایی و سرمایه ای نه نگاه هزینه ای و مصرفی، عدالت آموزشی، آسیب های فضای مجازی در امر تعلیم و تربیت، فعالیت های پرورشی، مدارس سمپاد و المپیادها، ساماندهی مهد کودک ها و پیش دبستانی ها و جلوگیری از نفوذ به آموزش و پرورش از طریق اسنادی چون ۲۰۳۰ تاکید داشتند.
حسینی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب ابتدا فلسفه وجودی نظام تعلیم و تربیت را تربیت انسان های شایسته ای دانستند که در نظام اسلامی این انسان شایسته تمام ساحتی، مومن، خردمند، اندیشمند ،دانشمند، مجاهد و با اخلاق است اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت تمام همتش را بر پرورش چنین انسان هایی باید متمرکز کند اما آموزش و پرورش ما سالیان طولانی با تقلید از آموزش و پرورش کشورهای غربی برنامه ریزی های خود را به پیش می برد در انجام این رسالت ناکام بود تا اینکه پس از انقلاب اسلامی در ادامه مسیر تحول در نظام تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادین تصویب شد.
وی افزود: رهبر انقلاب خواهان اجرایی سازی سند تحول با تدوین نظام جامع برنامه ریزی عملیاتی، اصلاح و ترمیم آن از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و ترویج و گفتمان سازی آن بین اجزا و ارکان نظام آموزش و پرورش شدند.
حسینی با بیان اینکه سند تحول بنیادین دارای لایه های نظری، برنامه ای، عملیاتی و نهادین است افزود: مقام معظم رهبری در لایه های نظری بر مبنای آموزه های خود سند که هر پنج سال یکبار باید آسیب شناسی و بازبینی شود،خواستار چنین اقدامی شدند و در لایه برنامه ای نظام جامع برنامه ریزی عمل را خواستار شدند تا اینکه سند به لایه عملیاتی خود بویژه در مدارس رسوخ یابد و برای این موضوع آموزش معلمان، دانش آموزان و دست اندرکاران را ضروری دانستند.
وی گفت: رهبر انقلاب بر لایه نمادین سند تحول که بیانگر همکاری همه دستگاه ها برای اجرای سند تحول است بویژه بر همکاری دستگاههای تبلیغاتی نظیر صدا و سیما برای گفتمان سازی تاکید داشتند.
وی تصریح کرد: در واقع رهبر انقلاب در خصوص سند تحول بنیادین بر سه محور اصلاح و ترمیم آن، طراحی نقشه جامع برنامه ریزی عملیاتی و گفتمان سازی تبلیغاتی تاکید نمودند.
حسینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نظام تعلیم و تربیت را یک دستگاه زیربنایی و سرمایه گذاری قلمداد نمودند، افزود: رهبر انقلاب همگی را پرهیز دادند که به این دستگاه بعنوان یک دستگاه هزینه ای و مصرفی نگاه نکنند.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه رهبر انقلاب بر عنصر اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی معلم با کیفیت تاکید داشتند افزود:معظم له معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور تعبیر نمودند و در این خصوص چند موضوع را مورد تاکید قرار دادند.
وی گفت:اولین موضوع ارتقا شأن و منزلت معلم بود که در. این راستا بیان داشتند اول خود معلمین باید در ارتقا و حفظ این شأن کوشا باشند، دوم مدیران و برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت همواره بر ارتقا منزلت و جایگاه معلم باید توجه و تمرکز داشته باشند و سوم دستگاه های تبلیغی و ترویجی و شخصیت های مرجع باید مدام شان و منزلت معلم را در جامعه گوشزد نمایند.
وی با بیان اینکه دومین نکته رهبر انقلاب در خصوص معلم به شیوه جذب و تامین معلم مربوط میشد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بیان داشتند دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید تنها مسیر جذب و تربیت معلمان باشند و همگان از جمله نمایندگان مجلس را از تحمیل سایر شیوه ها برای جذب معلم بر حذر داشتند.
وی گفت: البته بر جذب و گزینش نیروهای با صلاحیت با تاکید بر شاخص های مهم حرفه ای تاکید فرمودند.
حسینی با بیان اینکه عدالت موضوع دیگری بود که رهبر انقلاب به خوبی آن را تبیین نمودند اظهار داشت: در این خصوص نکات مهمی در فرمایشات معظم له وجود داشت که اولا بر عدالت آموزشی در پهنه جغرافیایی و به عبارتی عدالت توزیعی آموزش با رویکرد توجه به همه مناطق کشور و خصوصا مناطق محروم برای خدمات آموزشی تاکید نمودند
وی افزود: رهبر انقلاب دوم بر عدالت مدرسه ای بویژه بر کیفیت بخشی به مدارس دولتی و مدارس لازم التوجه تاکید نمودند و سوم بر عدالت دیجیتالی تاکید نمودند و فرمودند با توجه به زیست بوم کرونا که استفاده از فضای مجازی در آموزش اهمیت یافته است باید مناطق، خانواده ها و دانش آموزانی که به امکانات مجاری دسترسی ندارند مورد توجه جدی قرار گیرند تا در این فرایند نوعی نابرابری آموزشی و بی عدالتی شکل نگیرد.
وی گفت:مقام معظم رهبری بر مخاطرات، آسیب ها و تهدیداتی که بویژه از منظر اخلاقی ممکن است دانش آموزان را تهدید کند و بر راه های کنترل و مواجه با آن تاکید نمودند.
حسینی با بیان اینکه فعالیت های پرورشی و فرهنگی از جمله دیگر محورهای مورد تاکیپ رهبر انقلاب بود اظهار داشت: معظم له در این خصوص بر کیفیت بخشی، تنوع آفرینی، جذابیت و فراگیر سازی در این فعالیت ها تاکید نمودند.
وی افزود: به نوعی مقام معظم رهبری از تفکیک آموزش از پرورش، غلبه جریان آموزش در نظام تعلیم و تربیت ابراز نگرانی فرمودند وخواستار بکارگیری همه ظرفیت های نظام آموزش و پرورش برای ترویج و تعمیق فعالیت های پرورشی، فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت شدند.
معاون وزیر در ادامه گفت: مدارس سمپاد و ارتقای استانداردهای این مدارس به دلیل نقش محوری نخبگان در تحولات کیفی جامعه و ارتقای وضعیت ایران در المپیادهای علمی و بین المللی از نکات دیگر مورد توجه مقام معظم رهبری بود.
وی افزود: توجه به مهدکودکها و آموزش های پیش دبستانی به عنوان بخش مهمی از فرآیند آموزش و پرورش و پرهیز از اختلافات دستگاه ها در این خصوص محور دیگری بود که معظم له مورد تاکید قرار دادند.
وی گفت: این نظریه رهبر انقلاب هم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا امروزه این اعتقاد وجود دارد که به هر میزان نظام تعلیم و تربیت بتواند مداخلات تعلیمی و تربیت را بهنگام و طلایی کند کیفیت افزایش می یابد و مهدکودک ها و پیش دبستانی ها نوعی مداخلات آموزشی بهنگام و طلایی در نظام تعلیم و تربیت اند که رهبری هم ارتقای کیفیت آنها و هم پرهیز در اختلاف مدیریت آنها را تاکید فرمودند.
معاون وزیر ادامه داد: در نهایت مقام معظم رهبری به طمع نظام استکبار در خصوص جریان نفوذ بویژه در مراکز فرهنگی و دستگاه عریض و طویل نظام تعلیم و تربیت از طرق مختلف ازجمله اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ اشاره نمودند و توجه همه مدیران و ارکان نظام تعلیم و تربیت را بر پرهیز از جریان نفوذ و هوشیاری کامل در این زمینه مورد تاکید قرار دادند.