رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی خبر داد؛
تدوین 13 برنامه با 52 فعالیت مبتنی بر "بسته های تحولی" و" برنامه های سالانه" در سال 99
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعداد کل برنامه های سال سازمان آموزش و پرورش استثنایی 1399 مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 13 برنامه با 52 فعالیت می باشد که این برنامه ها مبتنی بر بسته های تحولی در قالب 8 برنامه و 36 فعالیت و برنامه های سالانه در قالب 5 برنامه و 16 فعالیت می باشند.
دکتر سید جواد حسینی در شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه ها در سازمان اظهار داشت: نظام جامع برنامه ریزی موجب رفع ابهام می شود، سازمان غاری شکل را تبدیل به سازمان شفاف و شیشه ای می کند و ایده های خوب را می تواند به نتایج خوب تبدیل سازد.
وی افزود: طراحی، اجرا، نظارت و بهبود عملکرد چهار جزء اصلی هر نظام برنامه ریزی است و برای رسیدن به نظام جامع برنامه ریزی مطلوب ، شناسایی وضع موجود، ترسیم وضع موجود و تدوین نظام اجرایی مناسب برای حرکت از وضع موجود به مطلوب باید مد نظر قرار بگیرد.
معاون وزیر با تقسیم نظام برنامه ریزی به سه دسته بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت اظهار داشت: سه مدل برنامه ریزی برون نگر با استفاده از ظرفیت های بیرونی، درون نگر با استفاده از ظرفیت های درونی و تلفیقی داریم که معمولا امروزه بیشتر از مدل تلفیقی استفاده می شود.
وی با بیان اینکه برنامه های سال 99 سازمان آموزش و پرورش استثنایی شامل انواع برنامه های تاسیسی، تکمیلی، تعدیلی و تعطیلی است اظهار داشت: دسته ای از برنامه های سازمان در سال 99 بر اساس سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » تدوین شده است.
وی افزود: بسته های تحولی نوآورانه، تحقق پذیر، دارای نتایج کوتاه مدت یکساله ملموس، شوق انگیز، مشارکت پذیر، مدرسه محور، فراگیر، مبتنی بر آموزه های سند تحول بنیادین و مبتی بر چرخش های تحول آفرین تدوین شده اند.
حسینی با بیان اینکه بسته مدرسه انطباقی شامل ۳ برنامه و ۹ فعالیت است که ۶ فعالیت آن جدید است، اظهار داشت: بسته مداخلات بهنگام طلایی شامل یک برنامه و یک فعالیت جدید است و بسته توسعه مشارکت ها نیز شامل 4 برنامه و ۲۶ فعالیت است که ۲۳ فعالیت آن جدید و تاسیسی است.
وی تصریح کرد: در مجموع 83 درصد فعالیت های ترسیمی در بسته های تحولی نوآورانه و تاسیسی است و فقط 17 درصد فعالیت ها استمراری است.
معاون وزیر با بیان اینکه برنامه های سالانه در قالب 5 برنامه و 16 فعالیت تدوین شده است اظهار داشت: تولید بسته های یادگیری و توان بخشی نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه یادگیری مبتنی بر برنامه درسی ملی، توسعه و ارتقا کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده با مشارکت نهادهای تخصصی کشور، بازنگری و اصلاح ساز و کارهای تامین منابع مالی برنامه ارزیابی سلامت جسمانی و روانی کودکان در بدو ورود به دبستان درمناطق محروم و مرزی، تدوین برنامه جامع استعداديابي در دوره پیشدبستانی، ابتدايي و متوسطه در ساحتهای ششگانه تربیتی براي كشف استعدادهاي دانشآموزان و تدوين نظامنامه تحقق پوشش كامل تحصيلي دوره آموزش عمومي و اتخاذ سياستهاي تشويقي و تنبيهي براي دانشآموزان و اولياي آنان با همكاري ساير عوامل سهيم و مؤثر، 5 برنامه سالانه سال 1399 می باشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از حیث کیفی برنامه های سازمان ۹ نگاه را هدف گذاری کرده است اظهار داشت: توسعه آموزش های دیجیتالی و الکترونیکی،آموزش های مهارتی چندگانه، گسترش و توسعه نهضت زبان اشاره و خط بریل، مداخلات طلایی و بهنگام، توسعه مشارکت ها، توسعه مدارس انطباقی، توسعه آموزش های فنی حرفه ای، توسعه مراکز اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره و مدارس وافزایش سطح پوشش تحصیلی بویژه در پیش دبستانی 9 نگاه کیفی به برنامه های سازمان می باشد.
وی با بیان اینکه بخشی از برنامه های سال ۹۹ الزامی، بخشی از آنها تشویقی و بخشی نیز اختیاری است اظهار داشت:برنامه های تدوینی کوتاه مدت یکساله استان ها باید تا پایان خرداد ماه به وزارت ارسال شود.
وی افزود: از ۱۸ فعالیت سال گذشته سازمان ۱۳ فعالیت اجرایی شده است و در بین برنامه های استانی نیز از ۱۲ فعالیت ۱۰ فعالیت اجرایی شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه با اجرای این برنامه ها دنبال رقم زدن چرخش های کیفی هستیم اظهار داشت: با اجرای برنامه مدرسه انطباقی پذیرا دانش آموزان تلفیقی و فراگیر و طیف اتیسم64 مدرسه مناسب سازی و 14 مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم ساخته خواهد شد و با اجرای نهضت مشارکتی توان افزایی 83 هزار تجهیزات آموزشی، پرورشی و توان بخشی برای حداقل 10 هزار دانش آموز تامین خواهد شد.
وی گفت: با برنامه نهضت آموزش زبان اشاره و بریل آموزی 5000 معلم، والدین و کارکنان دستگاه های مرتبط آموزش خواهند دید وبا طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی به میزان 50 درصد نگرش مخاطبان نسبت به کودکان با نیازهای ویژه تغییر یافته و 32 پایگاه آموزش مجازی ایجاد می شود.
وی افزود: با تالیف، مناسب سازی و طراحی درس افزارهای آموزشی 128عنوان کتاب درسی و درس افزار تدوین و تولید خواهد شد و با اجرای برنامه تشخیصی، آموزشی، توان بخشی و حمایتی مداخلات به هنگام طلایی 8 درصد پوشش تحصیلی دوره پیش دبستان نوآموزان با نیازهای ویژه افزایش و 15 درصد کودکان پیش دبستان خدمات توان بخشی و حمایتی دریافت خواهند کرد.
حسینی اظهار داشت: با اجرای برنامه معلمان مهارت های چندگانه 10درصد معلمان گروه دانش آموزان با کم توانی ذهنی آموزش خواهند دید، 16 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه فعال خواهد شد وساخت 210 مدرسه ویژه مورد نیاز آغاز و استمرار می یابد.
حسینی با بیان اینکه با برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي بدو ورود به دبستان 99 درصد پوشش برنامه سنجش و 60 درصد سنجش پیش دبستان محقق خواهد شد افزود: با طراحی سامانه ندای همراه مدیریت پاسخگو در زمینه رفع مشکلات دانش آموزان آموزش تلفیقی و فراگیر صورت خواهد گرفت. پوشش تحصیلی دانش آموزان تلفیقی و فراگیر 5.6 درصد افزایش خواهد یافت و مشارکت اولیا در پارلمان مشورتی 20 درصد و مشارکت معلمان در پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی 30 درصد افزایش می یابد.