دکتر حسینی تاکید کرد؛
تدوین 4 برنامه و 25 فعالیت جهت اجرای بسته تحولی توسعه مشارکت ها
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بسته تحولی "توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن" یکی از سه بسته طراحی شده در آموزش و پرورش استثنایی است که برای اجرایی شدن آن 4 برنامه و 25 فعالیت پیش بینی شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در "شورای راهبری توسعه مشارکت ها" که با حضور مدیران کل امور شوراها و مدارس غیر دولتی برگزار شد اظهار داشت: مشارکت واقعی مستمر و نظامند که مردم در تصمیم سازی، اجرا و بهره برداری سهیم هستند بهترین نوع مشارکت است .رسیدن به مشارکت واقعی پایدار نیازمند طراحی ساختار و نظام مند سازی است و بسته تحولی "توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن" رسیدن به مشارکت واقعی مستمر و نظامند را هدف گذاری کرده است
وی افزود: مشارکت به سه دسته تزئیناتی، محدود و واقعی تقسیم می شود که مشارکت تزئیناتی یا تشریفاتی درمقابل عدم مشارکت یک گام به جلو است و مشارکت محدود فقط در اموری که نظام ها و حکومت ها می خواهند است و از مشارکت تزئیناتی یک گام جلوتر است.
وی گفت: در مشارکت واقعی مستمر و نظام مند، مشارکت با مردم به جای مشارکت برای مردم است، تقاضامحور به جای عرضه محور است و مشارکتی برنامه ریزی شده به جای مشارکتی توده ای و اتمیزه شده است و این بهترین مدل مشارکت نظام مند ومستمر است که موجب ارتقای کیفیت و عدالت خواهد شد.
حسینی در تشریح بیان مساله و چرایی طراحی بسته تحولی توسعه مشارکت وکاهش تمرکز واجتماعی شدن آموزش وپرورش گفت: نظام آموزش و پرورش بشدت متصلب و متمرکز است و این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی ومدیریت چند لایه موجب فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است و این فشار نیز منجر به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت شده است
وی افزود: این رویه منجر به افزایش فاصله صف تا ستاد، کاهش خلاقیت، کاهش انگیزه معلمان شده است و درنتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت نیز افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: کاهش هزینه ها، افزایش فرصت و کمک به اقتصاد آموزش و پرورش ، افزایش هویت ونقش آفرینی فرهنگیان در خصوص آموزش و پرورش، کاهش فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری آموزش و پرورش در جامعه و دولت از جمله ضروریات تدوین بسته تحولی "توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن" است.
معاون وزیر با بیان مولفه های مشارکت اظهار داشت: مشارکت درگیری عاطفی ذهنی است واختیاری، آگاهانه است و همه در قبال آن احساس مسئولیت می کنند.
وی با بیان مزایای مشارکت افزود: مشارکت موجب فعال کردن ذینفعانی که میل به فردیت و گریز از مسئولیت دارند شده و افزایش مسئولیت پذیری را موجب می شود.
وی گفت: بهبود کیفیت در مدارس، نزدیکی فرهنگیان، اولیا، دانش آموزان و جامعه به یکدیگر، افزایش کارایی در مدیریت، تعلق ذینفعان به برنامه ها و اقدامات، کاهش تعارضات معلمان، مدیران، دولت و جامعه، کاهش زمان اجرای پروژه ها و رشد آگاهی ذینفعان از جمله مزایای مشارکت است.
معاون وزیر با بیان اینکه مشارکت ذینفعان باید بر 5 محور عمده استوار شود اظهار داشت: نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی از جمله محور های عمده مشارکت است که این سه موجب افزایش مشارکت، اعتماد و ظرفیت سازی می شود.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه نتیجه مشارکت با مولفه های یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی منتج می شود اظهار داشت: باید تلاش کرد این مولفه ها هم درجامعه وهم آموزش وپرورش افزایش یابد.
معاون وزیر ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات واطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت:بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه می داند و بازتولید سایر سرمایه ها نیز درسایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است.
وی افزود: انسجام مردم، احساس شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق اجتماعی موجب ایجاد سلامت اجتماعی می شود و این نیز ملزم به فراهم کردن زمینه مشارکت واقعی و پایدار است.
معاون وزیر مشارکت درون سازمانی و برون سازمانی را از اجزای مشارکت دانست و اظهار داشت: معلمان، مدیران، کارشناسان اداری، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و ادارات از مولفه های درون سازمانی و دانشگاهیان، صاحبنظران، حوزویان، اولیا، دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی و تشکل های مردمی از مولفه های برون سازمانی هستند که می توانند به مشارکت دعوت شوند.
حسینی در ادامه به ارائه طرح های مشارکت محور درون سازمانی پرداخت و اظهار داشت: پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، توسعه کمی و کیفی تشکل های اجتماعی وعلمی معلمین، حضورنمایندگان معلمان در کارگروه ها و طرح قشربندی حرفه ای معلمان از جمله طرح های مشارکتی معلمان است.
وی افزود: پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری اولیاء و مشارکت پیشکسوتان از طریق ایجاد گنجینه مدیران استثنایی و راهنمایان بالینی از جمله دیگر طرح های مشارکتی درون سازمانی است.
وی گفت: تشکیل مجلس دانش آموزی، تشکیل مجلس مشورتی مجازی دانش آموزی، طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل، تقویت کمی و کیفی تشکل های دانش آموزی، طرح مدام ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و طرح هر مدرسه یک سرود از جمله طرح های مشارکتی ویژه دانش آموزان است.
وی افزود: مدیران، کارشناسان ادارات استانها و ستاد و مدیران نیز از طریق نظام تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد و طرح جام به مشارکت دعوت می شوند.
معاون وزیر در تبیین طرح های جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح 100 دبیرخانه 100 مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی و گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.
وی افزود: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد از طریق 6 راهبرد شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.
وی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران ودانشگاهیان نیز در قالب طرح رصد وکاربست مطالعات ملی و بین المللی تعریف شده است و طرح توانبخشی بانک زمان از طریق انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات ایشان در قالب ارائه کارتهای اعتباری از دیگر برنامه های جلب مشارکت های برون سازمان است
معاون وزیردر پایان اظهار داشت: شورای راهبردی مشارکت ها از طریق 4 کارگروه مشارکت اولیا، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت معلمان و مدیران و کارشناسان و کارگروه مشارکت پیشکسوتان، بخش خصوصی، مردم و دستگاههای دولتی و عمومی فعالیت های بسته مشارکتی را رصد و پایش خواهد کرد.