• انتشار: 1399/04/09 - 13:45
  • تعداد بازدید: 796
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حسینی خبر داد؛

تشکیل شورای راهبری، توانمند سازی و ارتقای مدیریت آموزشگاهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی نشست هماهنگی در خصوص تشکیل شورای راهبری، توانمند سازی و ارتقای مدیریت آموزشگاهی ، شورای توسعه مشارکت ها و گروه طرح و برنامه، فناوری اطلاعات وارزیابی عملکرد برگزار شد.

3178.mp3 تشکیل شورای راهبری، توانمند سازی و ارتقای مدیریت آموزشگاهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی


دکتر سید جواد حسینی دراین نشست با تاکید بر اینکه مدیریت آموزشگاهی قلب تحول در نظام تعلیم وتربیت است اظهار داشت: کانون تحولات جامعه و آموزش و پرورش در مدرسه رقم می خورد، لذا هم ارتقاء مدیر مدرسه و هم ارتقاء نظام مدیریت مدرسه به معنی ارتقاء تحولات کیفی در تعلیم وتربیت و در نتیجه درجامعه قلمداد می شود.


وی افزود:  باید به مدیریت مدرسه و آموزشگاه قدرت تصمیم گیری بیشتر و بالاتری احصاء گردد و از این طریق ضمن تمرکز زدایی ازنظام عریض و طویل آموزش و پرورش،  نظام قدرت و تصمیم گیری از کانون مدرسه به شکل تقاضا محور با حضور همه اضلاع و ارکان آموزش و پرورش یعنی معلمان و دانش آموزان و اولیاء قدرت و قوت گیرد.


حسینی انتخاب، انتصاب و ارزیابی مدیران مدارس را از جمله اهداف ارتقای مدیریت آموزشگاهی بر شمرد و افزود: با رویکرد ارتقاء مدیریت آموزشگاهی،  بهبود و آموزش ضمن خدمت مدیران آموزشگاهی اهمیت بسیار والایی دارد.


وی افزود: اولا ضمن  ابلاغ مدیریت به مدیران، برای برگزاری آموزشهای یک هفته ای و سپس در طول هر سال یک هفته برای بروز رسانی مهارتهای فنی، اداری و انسانی مدیران آموزشگاهی باید همت گمارد تا مدیران آموزشگاه را  بتوان به سمت راهبران آموزشی هدایت کرد.


حسینی تصریح کرد: تدوین سرفصل های به‌روز و شناسایی مدرسین توانمند از جمله مواردی است که باید در آموزش های ضمن خدمت مد نظر قرار گیرد.


معاون وزیر اظهار داشت:در این خصوص علاوه بر این آموزشها یکی ازمنابع غنی برای ارتقاءمدیران تجارب مطلوب سایر مدارس و انتقال آن به ساختار آموزشگاهی و فرآیند تجربه گردانی است که به نظر می رسد دراین خصوص هم می توان  طرح تحت عنوان "طرح جام" یعنی جمع آوری ایده های مطلوب را در ساختار مدیریتی آموزشگاهی برای انتقال تجارب خوب، جمع بندی آنها و تبدیل شدن آنها به رویه های ارزشمد در قالب های کمیته بهبود و ارتقاء مدیرت آموزشگاه اجرایی نمود.


وی افزود: دراین طرح علاوه بر انتقال تجارت کنونی مدارس، تجارب ارزشمند مدیرانی که از گردونه مدیریت خارج می شوند یا بازنشسته می شوند و نیز تجارت جهانی مدیریتی آموزشگاهی بین المللی نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.


معاون وزیر خواستار راه اندازی شبکه ای از مدیران مدارس با استفاده از طرفیت فضای مجازی و بویژه شبکه شاد شد و اظهار داشت:  یکی از راههای تجربه گردانی و استفاده از نظریات مدیران، راه اندازی پارلمان مجازی و واقعی مدیران است که می تواند منجر به ارتقای مدیریت آموزشگاهی هم شود.


وی افزود: توجه و تمرکز بر انتصاب و انتخاب مدیران آموزشگاهی شایسته، ارزیابی مطلوب آنها، توانمند سازی مستمر مدیران، افزایش اختیارات و مشارکت مدیران در نظام توسعه و برنامه ریزی آموزشی، استفاده از فناوری های نوین و شبکه شاد، ایجاد شبکه های مجازی و واقعی برای توسعه مشارکت مدیران از جمله محورهایی است که در این شورا میتواند مورد توجه و تمرکز قرار گیرد.


حسینی در ادامه به موضوع توسعه مشارکت صاحبنظران پرداخت و اظهار داشت: توسعه مشارکت صاحبنظران، مراکز آموزش و پرورش، کارشناسان و مدیران مدارس در قالب شورای پژوهش و رصد کاربست مطالعات ملی و بین المللی باید به انجام برسد.


وی افزود: برای تحقق این موضوع مهم باید گروهی از کارشناسان برجسته سازمان ماموریت جمع آوری، انگیزه بخشی و آماده سازی طرح ها و مطالعات را برعهده گرفته تا از این طریق امکان استفاده از داده های علمی ملی و بین المللی فراهم آید.


وی تصریح کرد: از ظرفیت طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، پارلمان های مشورتی معلمین، اولیاء و دانش آموزان نیز در راستای موضوع یابی و مشارکت طلبی می توان استفاده نمود.


معاون وزیر در ادامه با تاکید بر راه اندازی گروه طرح و برنامه، فناوری اطلاعات و ارزیابی عملکرد اظهار داشت: موضوعات طرح و برنامه، فناوری های نوین و ارزیابی عملکرد با یکدیگر همبستگی دارند و در این راستا از حیث اداری گروهی در سازمان با همین عنوان تشکیل خواهد شد تا هم فناوری های نوین، ارزیابی عملکرد و طرح و برنامه را در مرکز نگاه و برنامه ریزی و نظارت راهبردی خود قرار دهد.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3178
کلمات کلیدی