دکتر حسینی خبر داد:
تصویب بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام و طلایی در جلسه شورای راهبردی سند تحول بنیادین
در جلسه امروز شورای راهبردی سند تحول بنیادین که با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد بسته تحولی مناسب سازی ، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی به عنوان یکی از بسته های تحولی وزات آموزش و پرورش و در راستای اجرا سازی سند تحول بنیادین مورد تصویب قرار گرفت.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست ضمن تشریح این سند اظهار داشت: این سند تحولی با اصل تطابق سازی به عنوان اصول 7 گانه ی سازمان و با 4 هدف از اهداف سازمان و همچنین با هفت استراتژی از استراتژیهای 12 گانه سازمان منطبق می باشد.
حسینی در ادامه به ضرورت و بیان مساله پرداخت و اظهار داشت: جامعه دوستدار انسان، نظریه امتداد، نظریه توسعه انسان بنیاد و نظریه دارایی محور از جمله نظریاتی است که طرح با نگاه به آنها طراحی شده است.
وی افزود: از جمله مبانی طراحی بسته تحولی، مستندات سند تحول در زیر نظام رهبری و اهداف 4، 5 و6 ، اهداف 1 و 5 برنامه های درسی، هدف عملیاتی 16 تربیت معلم و تامین نیروی انسانی و هدف عملیاتی 14 تامین فضا، تجیهزات و فناوری می باشد.
حسینی در ادامه گفت: در این بسته تحولی همچنین بر چرخش های تحول آفرین از روشهای نظری به روش های کاربردی و مهارتی، جدا سازی به فراگیر سازی، معلمان تک مهارتی به چند مهارتی و استفاده از ابزارها و فناروی های نوین به جای فناوری های سنتی تاکید شده است.
وی تصریح کرد: در کنار این مستندات اهداف دوره های تحصیلی براساس ساحت های 6 گانه در تمامی بخشهای آن پشتیبان این سند تحولی خواهد بود.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به مبحث مناسب سازی اظهار داشت: مناسب سازی شامل 7 مولفه معلمین، محتوا، والدین، دانش آموزان ویژه و عادی، فضا و جامعه است
حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات طلایی و بهنگام دارای چهار برنامه و 11 فعالیت است اظهار داشت: برنامه اول ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی شامل3 فعالیت طراحی و تولید اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی، سامانه ندای همراه سوم و ایجاد پایگاه آموزش مجازی است.
وی افزود: برنامه دوم مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه است که سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه را شامل می گردد.
معاون وزیر در ادامه گفت: برنامه سوم مدرسه انطباقی است که مشتمل بر 4 فعالیت الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدرسه انطباقی پذیرا ویژه دانش آموزان تلفیقی –فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و راه اندازی و ایجاد سیستم رادیویی FM است
حسینی با بیان اینکه چهارمین برنامه ارائه شده در شبکه تحولی آموزش و پرورش استثنایی کشور به مداخلات بهنگام طلایی در بعد تشخیص، آموزش توانبخشی و حمایتی مربوط می شود اظهار داشت: در این برنامه در خصوص تشخیص جامع و به موقع، مداخلات بهنگام در گروه های 7 گانه دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید شده است و در این راستا سند جامع مداخلات بهنگام و طلایی با همکاری معاونت آموزشی و خصوصا وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی به اجرا گذارده خواهد شد.