دکتر حسینی در شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد؛
توسعه مشارکت ها با استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، استاندار، معاونین استاندار و اعضای شورای آموزش و پرورش چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن اجتماعات استانداری یاسوج برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه مبنای حرکت در نظام تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین است اظهار داشت:این سند دارای چند لایه نظری، برنامه ای، عملیاتی و نهادی است که تاکنون در لایه های نظری و برنامه ای و تا حدودی عملیاتی پیشرفت نسبتا خوبی داشته ایم و اکنون سعی ما باید در مرحله عملیاتی نمودن سند در دل مدارس و لایه نهادین یعنی تقسیم کار ملی برای استفاده از تمام ظرفیت های سایر دستگاهای دولتی و عمومی، خانواده ها و مردم باشد.
وی افزود: یکی از وظایف شورای آموزش و پرورش در استان ها کمک به تحقق لایه نهادین سند تحول بنیادین است.
حسینی با بیان اینکه در لایه عملی و نهادین برای سال جاری ۲۴ بسته تحولی پیش بینی شده است اظهار داشت: از این بسته های تحولی سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها به سازمان آموزش و پرورش استثنایی مربوط می شود.
وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین سندی است که دنبال تحولات بنیادین است و چرخش از مسیر تمرکز، تصلب و تصدی گری به سمت توسعه مشارکت ها و کاهش تمرکز از آموزه های سند تحول بنیادین است.
معاون وزیر با بیان اینکه تمرکز موجب افزایش هزینه ها می شود اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت از تمرکز گرایی و بخشنامه محوری در رنج است و این امر موجب کاهش انگیزه ، کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت و فردیت شده است.
وی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش دنبال ظرفیت آفرینی، کاهش تصلب و افزایش مشارکت بود اظهار داشت: با این رویکرد بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ۴ برنامه و ۲۶ فعالیت طراحی شده است
وی افزود: گنجینه مدیریتی مدیران، راه اندازی باشگاه پیشکسوتان در تمامی شهرستان ها با استفاده از ظرفیت مدارس، طرح حامی، طرح صد مدرسه صد دبیرخانه، هر دانش آموز حداقل یک نقش، یک تشکل، یک مهارت، هر مدرسه یک سرود، طرح مدام، راه اندازی پارلمان اولیای استثنایی استان ها و کشور، راه اندازی میزهای مشارکت اولیا در مدارس، راه اندازی پارلمان مدیران و معلمان، ایجاد کارگروه رصد مطالعات ملی و بین المللی، قشر بندی حرفه ای معلمان، واگذاری دبیرخانه فعالیت های آموزش و پرورش به استان ها، طرح جمع آوری ایده های مطلوب معلمان و توسعه کمی و کیفی مدارس و تشکل های غیر دولتی از جمله فعالیت های بسته تحولی توسعه مشارکت ها می باشد
وی تصریح کرد: راه تحقق بسیاری از فعالیت های ۲۶ گانه شوراهای آموزش و پرورش استان ها است.
معاون وزیر در ادامه به بیان سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در تحقق بسته های تحولی پرداخت و اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف بسته های تحولی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی جاری رشد ۱۲.۳ درصدی طرح تلفیقی فراگیر، رشد ۱۲ درصدی بهره مندی از خدمات معلمین رابط و افزایش ۴.۵ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی می باشد.
معاون وزیر افزود: تحقق ۱۰۰ درصدی سنجش بدو ورود به دبستان و ۵۵ درصدی پیش دبستان، رشد پوشش تحصیلی ۲۳ درصدی دانش آموزان طیف اتیسم، رشد ۲۰.۵ درصدی دوره پیش دبستانی و افزایش ۱۰ درصدی خدمات توان بخشی داخل و خارج مدرسه، آموزش معلمان چند مهارتی و نیز رشد ۵۰ درصدی آموزش زبان اشاره و خط بریل در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری هدفگذاری شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در راستای تامین فضا و تجهیزات از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز کشور ۷ مدرسه استثنایی به استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط می شود اظهار داشت: ۴ مدرسه آن امروز کلنگ زنی شد و ۳ مدرسه دیگر نیز با تامین زمین از سوی استان و با مشارکت خیرین احداث خواهد شد.
وی افزود: ساخت یک کارگاه با تجهیزات کامل برای دانش آموزان متوسطه حرفه ای، راه اندازی یک پایگاه جامع آموزش مجازی، راه اندازی ۳ مرکز اختلالات یادگیری، افزایش اعتبارات استثنایی استان، اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات توانبخشی ، ساخت ۳ سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه ای، پرداخت هزینه ۲۵ درصدی هوشمند سازی مدارس استثنایی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله تعهدات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این سفر می باشد.