دکتر حسینی تاکید کرد؛
حمایت، هدایت، کفایت و نظارت، سیاست آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مدیریت آموزشگاهی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست کارگروه ارتقای مدیریت آموزشگاهی گفت: سیاست آموزش و پرورش استثنایی جهت ارتقای مدیریت آموزشگاهی حمایت، هدایت، کفایت یا توانمند سازی و نظارت است.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه مدرسه مهبط، مظهر و چشمه تعلیم و تربیت است اظهار داشت: ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی و ۶ درصد منابع مالی است و در واقع ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبانی بر مدیریت، رهبری و منابع انسانی است.
وی با بیان اینکه یکی از چرخش های تحول آفرین درسند تحول بنیادین چرخش از مدیریت اداری به سمت راهبری آموزشی است اظهار داشت: راهبر آموزشی با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و علاوه بر آن مدرسه را به کانون تحول محله و جامعه تبدیل کند.
معاون وزیرمدیریت را رمز پیروزی هر سازمانی دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت کلیدی ترین بخش مدیریت، مدیریت آموزشگاهی است که متاسفانه به آن نگاه ویژه نشده است و باید به این مظهر تعلیم و تربیت تمرکز داشته باشیم.
حسینی انتخاب و انتصاب مدیریت آموزشگاهی را از موارد بسیار مهم دانست و اظهار داشت: ویژگی های دانشی، منشی، نگرشی، بینشی و توانشی یک مدیررا باید سنحید و بر اساس آن مدیران را ارزیابی و انتخاب کرد.
وی افزود: شایسته سالاری و استفاده از ظرفیت شورای معلمان در انتخاب مدیران از دیگر مواردی است که در انتخاب و ارزیابی مدیران باید ملاک عمل قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توانمند سازی مدیران را یکی از نکات مهم ارتقای مدیریت آموزشگاهی دانست و اظهار داشت: برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد و همچنین استفاده از ظرفیت نشریه تعلیم و تربیت استثنایی از جمله راهکارهای توانمند سازی مدیران است.
حسینی مدیریت مشارکتی را یکی از اصول مدیریت در مدارس دانست و افزود: مدیر باید مشارکت جو باشد و با نگرش مشارکتی خود دانش آموزان، اولیا و معلمان را به مشارکت در مدرسه دعوت کند.
وی افزود: در حوزه ستادی و با استفاده از ظرفیت شبکه شاد نیز به زودی پارلمان مشورتی مدیران در راستای مشارکت مدیران تشکیل خواهد شد
معاون وزیر مدرسه محوری و کاهش فاصله صف تا ستاد را از دیگر نکات مهم ارتقای مدیریت آموزشگاهی دانست و افزود: برای کم کردن فاصله صف تا ستاد و استفاده از ظرفیت روسای مناطق آموزش و پرورش باید سازکار هماهنگی بین ادارات استثنایی استان ها، ادارات مناطق و مدارس استثنایی تدوین شود.
وی افزود: تشکیل شورای کیفیت بخشی به مسائل آموزشی، فرهنگی، تربیتی و ورزشی در مدارس و استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در ارائه دروس مدیریتی و تربیت مدیران از دیگر نکات مهم در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است
وی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی باید از ستاد به کف مدرسه برسد اظهار داشت: مدیران مدارس باید توانایی تدوین نظام برنامه ریزی عملیاتی را داشته باشند و برای اداره مدرسه چشم انداز، هدف عملیاتی، هدف کلان و برنامه عملیاتی داشته باشد.
وی در پایان گفت: طرح هایی نظیر تدبیر، نظارت همتا و مدام نیز در قالب نظام ارتقای مدیریت آموزشگاهی قابل پیگری است.