دکتر حسینی:
در کنار بسته های تحولی، 10 محور تحول در نظام آموزش و پرورش کودکان با نیاز های ویژه را دنبال خواهیم نمود
معاون وزیر و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در جلسه کارشناسان و مدیران حوزه آموزش و پرورش استثنایی کشور به تشریح 10 محور تحول در نظام آموزش و پرورش کودکان با نیاز های ویژه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست گفت : آموزش در شرایط کرونا سختی ها و چالش هایی را ایجاد کرده است ، اما با مدیریت مطلوب می توان چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم، کریستوفر مالو میگوید " همه پیروزی ها یی که بشر تا کنون به دست آورده است در سایه تحمل و بردباری بوده است".
حسینی با بیان اینکه در روانشناسی مثبت گرایی سلیگمن چند فرضیه وجود دارد گفت : یکی از فرضیه ها "تاب آوری" است ، ما گرچه شرایط سختی را پشت سر می گذارنیم اما با افزایش روحیه تحمل و تاب آوری از یک سو و با تقویت هیجانات مثبت برای فعالیت های جهادی از دیگر سو می توانیم با گسترش حلقات هیجانات مثبت و نگاه مثبت اندیشانه "ساخت صعودی بهزیستن" را گسترش دهیم و بیش از هرمکان دیگری مدرسه باید چنین نقشی را ایفا نماید.
وی افزود: نکته عکس موضوع این است که با تمرکز بر چالش ها و تنگنا ها و عدم عبور از آن ها، حلقات امواج منفی هیجانات را گسترش دهیم و کار را در یک تونل تاریک و پر ابهام به پیش =بریم و در نهایت بر اساس نظریه سلیگمن به درماندگی آموخته شده کاری و سازمانی مبتلا گردیم.
وی گفت گفت : وظیفه انسانی ، قانونی و شرعی ما حکم می کند که با نگاه مثبت گرا حلقات هیجانات مثبت را تراوش دهیم و "ساخت صعودی بهزیستن" را برای خانواده ها ، دانش آموزان و جامعه محقق سازیم و از این طریق تهدیدات را فرصت تبدیل نماییم و از تونل تاریک و حلقات امواج منفی و چاله ی بزرگ درماندگی آموخته شده خو را نجات دهیم . این رسالت بزرگی است که امروز نظام تعلیم و تربیت باید بر آن ابتنا و اتکا نماید.
حسینی با تاکید بر اینکه با چنین رویکردی در سال99 ، سه بسته تحولی تدوین و تصویب شد، اظهار کرد: بیش از 80 درصد فعالیت های این بسته ها جنبه تاسیسی و نوآورانه دارد.
وی با بیان اینکه در ادامه کار به ویژه در موقعیت کرونا چندین تحول دیگر باید رقم بزنیم اظهار کرد: کیفیت بخشی به آموزش وپرورش دانش آموزان دیر آموز یا مزری، خانواده محوری در حوزه آموزش و پرورش کودکان استثنایی، افزایش گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، توسعه آموزش های مهارت محور و کیفیت بخشی به طرح تلفیقی – فراگیر از جمله این تحولات است.
وی افزود:کیفیت بخشی به فعالیت های حوزه پرورشی و تربیت بدنی، توسعه کمی و کیفی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توسعه جامع و کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری، کیفیت بخشی آموزش و پرورش و توانبخشی به گروه های دانش آموزان با آسیب بینایی ، شنوایی ، جسمی حرکتی ، اتیسم ، کم توانان و ناتوانان ذهنی و چند معلولیتی و با رویکرد عدالت آموزشی کیفیت بخشی به دانش آموزان روستایی و عشایری با نیاز های ویژه از دیگر تحولات است که باید رقم بخورد.