• انتشار: 1400/09/02 - 16:34
  • تعداد بازدید: 1716
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر حسینی تشریح کرد؛

سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس مجری برنامه نظارت همتا به تشریح سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت.

5423.mp3 سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی،   دکتر سید جواد حسینی در این نشست که از شبکه شاد پخش شد، با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش و کلید واژه "ساعت" اظهار داشت : ساعت مخفف "ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی"، "ارتقای مدیریت آموزشگاهی"، "عملیاتی نمودن بودجه مدارس"، "تمرکززدایی و توسعه مشارکت ها" است و  این موضوعات باید به صورت جدی در آموزش و پرورش به آن ها پرداخته شود.
وی افزود:  خود ساعت نیز نشانگر حرکت رو به جلو، مدیریت زمان، ادراک مشترک، شفافیت، هماهنگی اجزا، دقت، همراه بودن و قابل برنامه ریزی  بودن است.
معاون وزیر به تشریح چرایی بحث ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت و اظهار داشت: از منظر نظری و راهبردی ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی، 6 درصد منابع مالی، 5 درصد تامین فناوری و تجهیزات، 6 درصد تامین پژوهش و برنامه ریزی و ارزیابی و 15 درصد تامین برنامه درس ملی است.
وی افزود: همچنین در بند 7-1 و بند 22 از قسمت راهبردهای عملی سند تحول بنیادین به مبحث مدیریت آموزشگاهی اشاره شده است.
حسینی با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است و حد میزان و دیوار توسعه هیچ جامعه ای ازحد میزان و تو سعه معلمان  ومدارس آن بالاتر نخواهد رفت ، تصریح کرد: نهاد تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه، واحد تحول کلاس درس  و عامل و کارگزار تحول معلمان و راهبران آموزشی هستند.
حسینی در ادامه به بیان نگاه سند تحول بنیادین به مدرسه صالح  پرداخت و اظهار کرد: مدرسه صالح  در سند تحول بنیادین برخوردار از قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری، یادگیرنده و کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو، بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت و دارای تعامل اثربخش با نهادهای محلی است.
معاون وزیر با بیان اینکه مدرسه استاندارد وکیفی مدرسه ای است که مانا باشد به تشریح ویژگی های مدرسه مانا پرداخت و گفت: در  مدرسه مانا مدیر مدرسه  راهبر آموزشی است که  با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و  مدرسه مانا  مدرسه ای است که فعالیت ها و مشارکت های فراسازمانی داشته باشد.
وی افزود: ویژگی دیگر مدرسه مانا این است که  مبتنی بر چرخش های  تحول آفرین تعلیم و تربیت تمام ساحتی یعنی  شامل ساحت های اعتقادی، علمی وفناوری، اقتصادی و حرفه ای، زیبا شناختی و هنری، زیستی و بدنی،  سیاسی و اجتماعی  است.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه مانا مشارکت پذیری  در برابر  مشارکت گزیزی یا مقاوت گزینی  است، گفت:  مدرسه مانا کیفیت نگر، برنامه ریز، نوآور، سیاست ورز ، پروسه ای، کنش آموز، توده گرا  و  دارای آموزش و پرورش است.
حسینی با تشریح  سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی  اظهار داشت: تشکیل کمیته بهبود و ارتقاء مدیریت آموزشگاهی  با ترکیب نیروهای صاحب نظر دانشگاهی، مدیران ستادی و مدیران آموزشگاه ها و نیز نمایندگان معلمان و دانش آموزان  اولین گام در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.
وی افزود: توانمند سازی مدیران آموزشگاهی، ارزیابی، نظارت و انتصاب مدیران آموزشگاهی، جلب مشارکت مدیران مدارس و کیفیت بخشی به مدارس در بعد آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و توانبخشی از جمله  حیطه های فعالیت کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.
حسینی یکی از راه های تحقق اهداف کارگروه های ارتقای مدیریت آموزشگاهی را  تشکیل شبکه ارتباطی مدیران دانست و افزود: برنامه اول در این هدف ایجاد قطب های چهارگانه معاونین و مدیران استانی بود.
معاون وزیر با بیان اینکه  برنامه دوم نظام سبتا ( سیاست، برنامه، اهداف  و تجربه گردانی) است، گفت: این نظام در دوسطح سازمان با روسای ادارات استان ها و سطح روسای ادارات با مدیران آموزشگاه تشکیل شد.
وی افزود:  برنامه  سوم با عنوان سبتا گردانی یا  چهارشنبه توانمند سازی مدیریتی بود که  درستاد با مدیران استان ها و در استان های با مدیران مدارس این برنامه اجرا شد.
حسینی در ادامه به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده در خصوص بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن پرداخت و گفت: فعالیت‌های این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانش‌آموزان و تشکل‌های مردمی و پیش‌کسوتان تدوین و اجرایی شد.

وی افزود: طرح جمع‌آوری ایده‌های مطلوب با جمع‌آوری ۶۲ ایده، گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیت‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.
حسینی ادامه داد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴ هزار و ۲۹۶ ولی متخصص دانش‌آموزان و اجرایی‌سازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیت‌های انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه اولیا برای سال ۹۹ بود.
وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ بسته تحولی آموزش، پرورش، تربیت بدنی و توان‌بخشی خانواده محور تدوین شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.
معاون وزیر با اشاره به فعالیت‌های انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان گفت: ایجاد مجلس دانش‌آموزی مستقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقه‌ای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان است.
حسینی در پایان گفت: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیش‌کسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه پیش‌کسوتان بود.

ویدئوی این نشست را از پایین همین صفحه دریافت کنید.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5423
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

فیلم ها

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید