دکتر حسینی تشریح کرد؛
شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان در محل استانداری کرمان برگزار شد
دکتر سید جواد حسینی در این نشست که با حضور معاونین استاندار کرمان و اعضای شورای آموزش و پرورش کرمان برگزار شد به بیان شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی و آموزش و پرورش عادی پرداخت و اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از زمان تاسیس تاکنون ۱۷.۵ برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان، ۸ برابر اعتبارات، ۸۲ برابر شیوه تلفیقی فراگیر و ۴۲ برابر اعتبارات ایاب و ذهاب در آن افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را برعهده دارد و علاوه بر آن در سه قلمرو نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه می نماید اظهار داشت: اولین قلمرو برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی است که نزدیک به یک و نیم میلیون کودک را سالانه از ابعاد مختلف تحصیلی و سلامت مورد سنجش قرار میدهد و امسال ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.
وی افزود: دومین قلمرو ارائه خدمات از طریق ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به تمامی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری است.
وی گفت: سومین قلمرو طرح تلفیقی فراگیر است که در ده سال گذشته ۸۲ برابر افزایش یافته است و رویکرد تفکیک را با چرخش تحول آفرین به سمت تلفیق پیش می برد.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر فعالیت های آموزش و پرورش عادی و سه ماموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه و مهم دیگر را نیز بر عهده دارد اظهار داشت: ارائه خدمات و بسته های حمایتی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه یک فعالیت مهم آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: این خدمات شامل بسته های توانبخشی در سه قلمرو، بسته های حمایتی توانبخشی در ۷ آیتم با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، خدمات حرفه ای توانبخشی درون و برون مدرسه ای و خدمات مشاوره ای حرفه ای است.
معاون وزیر در ادامه به بیان تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی پرداخت واظهار داشت: آموزش و پرورش عادی کار خود را بر اساس برنامه درس ملی پیش می برد اما آموزش و پرورش استثنایی بر مبنای برنامه درسی انطباق یافته با ارائه خدمات ویژه حرکت می کند.
وی افزود: آموزش و پرورش عادی در ۴ دوره خدمات به دانش آموزان ارائه می نماید اما آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ۴ دوره در دو دوره حرفه ای و پیش حرفه ای نیز خدمات به دانش آموزان دارای آسیب ذهنی ارائه می نماید.
وی گفت: ارزشیابی در آموزش و پرورش عادی نتیجه محور و در آموزش و پرورش استثنایی فرایند محور است و از بعد قوانین نیز آموزش و پرورش عادی دارای مقررات با حداقل انعطاف است و این در حالی است که آموزش و پرورش استثنایی قوانین منعطف و ویژه دارد.
معاون وزیر با بیان تفاوت های دیگر آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی افزود: هزینه های مالی، اقتصادی ، حرفه ای و زمانی در آموزش و پرورش استثنایی ۵ برابر آموزش و پرورش عادی است.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی کتاب های ویژه و مناسب سازی شده دارد و تاکنون نیز بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و درسنامه مناسب سازی شده است.
وی گفت: وظیفه آموزش و پرورش عادی آموزش به همراه پرورش است و ماهیت کار نیز حرفه ای است و در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش، توانبخشی نیز اضافه شده و ماهیت کار نیز تخصصی و حرفه ای است.
معاون وزیر در ادامه گفت: در آموزش و پرورش عادی دوره پیش دبستانی اگر چه دوره ای رسمی است اما اجباری نیست درحالیکه در آموزش و پرورش استثنایی این دوره هم رسمی و هم اجباری است و علاوه بر آن می تواند از بدو تولد نیز وجود داشته باشد.
حسینی با بیان اینکه سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است افزود: در سال جاری علاوه بر برنامه های معمول و مرسوم که به شکل کمی و کیفی ارتقا یافته است و ۶۳ درصد آنها تاسیسی و نوآورانه است سه بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی، مدرسه انطباقی و توسعه مشارکت ها با ۸۳درصد برنامه های نوآورانه نیز طراحی و به اجرا گذاشته شده است.
حسینی در پایان با اشاره به مشقتها و سختیهای کار تدریس به دانش آموزان استثنایی، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که حق ویژهای برای معلمین استثنایی داشته باشیم.