دکتر حسینی در حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مطرح کرد؛
طرح توریسم آموزشی، میراث یاران، مناسبسازی فضاهای گردشگری، بهینهسازی تعطیلات و توسعه رشتههای مرتبط با گردشگری و صنایعدستی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در نشست گفتگوی هفته که با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وزیر آموزشوپرورش و اعضای شورای معاونین وزارت برگزار شد به ارائه چند پیشنهاد در خصوص فعالیتهای مرتبط با دو وزارتخانه پرداخت.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه یکی از وزارتخانههای کلیدی که در گسترش و حفظ میراثفرهنگی بهعنوان سرمایه فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری و نیز صنایعدستی میتواند نقش بیبدیلی ایفا نماید، وزارت آموزشوپرورش است، اظهار کرد: شناخت میراثفرهنگی، گسترش سرمایه فرهنگی و آشنایی و تولید صنایعدستی از جمله اهداف نظام تعلیموتربیت تمام ساحتی است.
وی با بیان اینکه همه میدانیم امروزه صنعت گردشگری در زمره سه صنعت برتر دنیا قرار دارد اظهار کرد: این صنعت زودبازدهترین و اشتغالزاترین صنعت بهویژه در شرایط بحرانهای اقتصادی است و ورود یک گردشگر به کشور برابر ۳۰ بشکه نفت فقط ارزش اقتصادی به وجود میآورد.
وی افزود: کشور ایران در گروه ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه گردشگری به دلیل جاذبههای طبیعی تاریخی فرهنگی و دینی قرار دارد اما متأسفانه گفته میشود کمتر از یک درصد و حدود هشت دهم درصد از درآمد و عایدات گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است لذا ظرفیت کار در این حوزه بسیار بالا است.
حسینی در ادامه به بیان چند پیشنهاد و موضوع قابلتوجه در حوزه کاری دو وزارتخانه پرداخت و گفت: امروزه گرچه جوامع برای جذب گردشگر هرکدام دارای مزیت خاصی نظیر گردشگری سلامت، توریسم سیاحتی، گردشگری علمی و دینی، جاذبههای طبیعی و توریسم تاریخی و فرهنگی هستند و هر کشوری سعی میکند برای جذب گردشگران آن مزیت را برجستهنمایی نماید اما کشورهایی موفقتر هستند که به گردشگری ترکیبی میاندیشند.
وی با بیان اینکه در حوزه کار آموزشوپرورش با چنین نگاهی دو ظرفیت برای حوزه گردشگری وجود دارد که اولین آن ظرفیت گردشگری دینی است اظهار کرد: همان گونه که میدانیم ۳۷ تا ۴۰ درصد گردشگران دنیا را گردشگران دینی تشکیل میدهد و ایران عربستان عراق و سوریه قطبهای گردشگری دینی هستند و در سطح دنیا یک میلیارد و ششصد هزار مسلمان و ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون شیعه میتوانند ظرفیتی برای افزایش گردشگری دینی باشند.
وی افزود: آموزشوپرورش در بیش از ۵۰ کشور دنیا مدارس خارج از کشور دارد که میتوانند بهعنوان یک ظرفیت دیپلماسی در حوزه گردشگری دینی نقشآفرینی کنند.
حسینی با بیان اینکه ظرفیت دوم در حوزه گردشگری علمی و آموزشی است افزود: موضوع توریسم آموزشی بهطورجدی مورد غفلت قرار گرفته است که میتواند بهعنوان یک محور مهم در این راستا موردتوجه قرار گیرد.
معاون وزیر در ادامه گفت: طرح همیار میراث یا همیاران میراث و یا میراث یاوران در سطوح دانشآموزی در آموزشوپرورش میتواند در راستای هر دانشآموز یک نقش و هم ترویج و شناخت آثار و میراثفرهنگی و افزایش ظرفیت فرهنگ میزبانی موردتوجه قرار گیرد.
معاون وزیر با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، هویتبخشی در ابعاد گوناگون آن به دانشآموزان یک هدف جوهری و راهبردی است و با این رویکرد از نگاه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتوان از دو منظرمی تواند باب همکاری را گشود، افزود: منظر اول بر مبنای راهکار 5-2 سند تحول بنیادین که بر ایجاد سازوکارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی ایرانی، در تمام ساحتهای تعلیموتربیت بهعنوان رویکرد حاکم در فرایند طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی و آموزشی تأکید دارد، میتوان به طراحی لباسهای بومی مناسب، جذاب زیبا و ساده مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی در هنرستانهایی که رشتههای مربوط به تولید پوشاک و خیاطی را دارند ورود پیدا کرد.
وی با بیان اینکه ساخت بناهای مدارس، متناسب با فضاهای هویتی، تاریخی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و آموزشوپرورش در ساخت مدارس با رویکرد میراثفرهنگی، معماری ایرانی اسلامی را گسترش داده است گفت: در ساخت مدارس با معماری ایرانی اسلامی همکاری بیشتر دو وزارتخانه لازم است.
وی افزود: با ثبت مدارس تاریخی و فرهنگی، تبدیل این مدارس به موزههای تاریخ علم و موزههای تاریخ تعلیموتربیت استانها و استفاده از این مدارس بهعنوان دبیرخانههای فعالیت مشترک دو وزارتخانه میتواند منجر به گسترش همکاریهای بین دو دستگاه شود
وی تصریح کرد: در حوزه استثنایی نیز مناسبسازی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، بهکارگیری راهنمای مسلط به زبان اشاره، معرفی آثار به خط بریل، ایجاد بازارچهها و نمایشگاههای دائمی دستاوردهای دانشآموزان در حوزه صنایعدستی از دیگر موارد قابلتوجه است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد بعدی بازطراحی ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه به شرایط اقلیمی و با تأکید بر بهینهسازی تعطیلات است که در راهکار 10-21 سند تحول بنیادین نیز مورد تأکید است، اظهار کرد: ساماندهی تعطیلات بهویژه با رویکرد تعطیلات زمستانی هم در نشاط دانشآموزی و هم در افزایش کارکردهای گردشگری، کاهش تصادفات به دلیل توزیع تعطیلات از تمرکز سفر در ایام نوروز و نیز افزایش ظرفیت گردشگری و کاهش آلودگی بسیار مؤثر است و میتواند موضوع مهم توافقات بین دو وزارتخانه باشد.
حسینی با بیان اینکه گسترش هنرستانهای کار و دانش در حوزه میراثفرهنگی مرمت آثار تاریخی صنایعدستی و گردشگری از جمله نیازهای مهم جامعه است اظهار کرد: هماکنون از ۱۶۰ رشته کاردانش، آموزشوپرورش فقط در ۹ رشته مرتبط با میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی ۱۷۱۰ دانشآموز را پذیرفته است و این در صورتی است که ۲۹۹ رشته در این حوزه میتواند فعال شود.
وی گفت: در شاخه فنی حرفهای ۲۵ هنرستان داریم که در حوزه صنایعدستی فرش گردشگری فعال هستند و ۵۰۰ هنرجو را پذیرفتهاند که قابلیت افزایش در این حوزه نیز بسیار بالا است.
معاون وزیر با بیان اینکه در سطح کشور ۵۰۰ مدرسه ماندگار داریم که باید هم برای نگهداری و هم مرمت ضوابط خاص با همکاری دو وزارتخانه تدوین و تصویب گردد اظهار کرد: در کنار این مدارس آموزشوپرورش ظرفیت بیبدیلی در حوزه گردشگری با وجود ۴۰۱ مرکز رفاهی آموزشی با ۱۷ هزار تخت و ۲۳۱ تالار پذیرایی دارد و در حوزه گردشگری سلامت ۱۴ مرکز بیماران صعبالعلاج در کشور راهاندازی شده است که ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری است.
معاون وزیر یکی دیگر از حوزههای مهم همکاری بین دو وزارتخانه را ترویج و گسترش فرهنگ دینی و ملی و جامعهپذیر کردن دانشآموزان در حوزه میراثفرهنگی و آثار باستانی، تاریخی و شهری دانست و گفت: این کار به وفاق و هویت و همگرایی منجر میشود و نمونه آن ترویج شاهنامهخوانی و حافظ خوانی میباشد که جریان انتقال مطلوب فرهنگی را امکانپذیر میسازد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تنوعبخشی به محصولات فرهنگی و تاریخی و تولید ترکیبی این محصولات و نیز توجه به گردشگری ترکیبی اقدامات خوبی را موجب شده است اظهار کرد: طبیعتگردی، اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و معدنی، بوتیک هتلها و کاروانسرا هتلها از جمله این موارد مهم هستند که با این روش بیش از ۱۵۹ هزار میلیارد حجم سرمایهگذاری مردمی در این حوزه شکلگرفته است.
حسینی با بیان اینکه سهم گردشگری از GDP به ۶.۸ درصد رسیده است و اکنون ۷۰۰ موزه در کشور فعال است اظهار کرد: همه این ظرفیتها باید به دانشآموزان شناسانده شود و خصوصاً بردن دانشآموزان به موزهها موجب آشنایی آنها با هویت و فرهنگ ایرانی میگردد.
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: