• انتشار: 1399/07/05 - 22:46
  • تعداد بازدید: 2059
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
از سوی دکتر حسینی تشریح شد؛

فعالیت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست مجازی با مدیران مدارس استثنایی و مدیران مراکز اختلالات ویژه یادگیری استان آذربایجان شرقی، به تشریح فعالیت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان با آسیب شنوایی پرداخت.

3524.mp3 فعالیت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد جبار باغچه بان که بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز بود اظهار داشت: ناشنوایان در دنیای سکوت اما  پر از غوغا و شور و نشاط زندگی می کنند و هر ساله دوم تا نهم مهر ماه  به یاد آنان، هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.
حسینی با بیان اینکه ناشنوایان بخشی از منابع انسانی هستند اظهار داشت: باید تلاش کنیم با فراهم سازی جامعه ای فراگیر و  بدون محدودیت در راستای جامعه دوستدار انسان که جامعه ای مناسب سازی شده برای همه انسان ها بویژه معلولین است حرکت کنیم.
معاون وزیر اولین رسالت آموزش و پرورش استثنایی در خصوص ناشنوایان و دانش آموزان با آسیب شنوایی  را شناسایی آنان دانست و گفت: پس از شناسایی باید در دوره طلایی، مداخلات لازم و بهنگام  را انجام داد و خدمات حرفه ای و مناسب سازی شده به این عزیزان ارائه داد.
وی افزود: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه مداخلات بهنگام در دو سطح بدو تشخیص تا ۴ سالگی به صورت آموزش ولد - کودک و در سطح آمادگی در دست طراحی و اجرا است.
 حسینی با تاکید بر اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی همه ساله به منظور شناسایی و مداخلات بهنگام طلایی اجرا می شود اظهار داشت: در سال گذشته ۵۹‌دصد پیش دبستانی ها و ۹۷.۶ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در این طرح سنجش شدند و امسال پوشش ۵۵ درصدی پیش دبستانی ها و ۹۹ درصدی بدو ورود به دبستان هدف‌گذاری شده است که این برنامه در حال حاضر در حال انجام است.
 ‏وی افزود: تاکنون علیرغم شرایط کرونایی بیش از ۹۵ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش نوبت گیری شده اند و بیش از ۹۰ درصد نیز سنجش شده اند.
 ‏حسینی تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح شناسایی نوآموزان با آسیب شنوایی است تا پس از شناسایی، تعلیم و تربیت مناسب سازی شده برای آنان فراهم گردد.
 ‏معاون‌ وزیر آموزش والدین کودکان ناشنوا را از ضروریات دانست و افزود: آموزش والدین موجب می شود این نوآموزان قبل از ورود به پیش دبستانی و دبستان توسط اولیا به شکل عینی و تصویری آموزش های لازم را ببیند و گنجینه لغات خود را افزایش دهند.
حسینی با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان ناشنوا به دو صورت آموزش در مدارس خاص و آموزش در مدارس پذیرا صورت می گیرد، افزود: ۵۵۲۱ دانش آموز با آسیب شنوایی در مدارس ویژه استنثایی و‌ بیش از ۶ هزار نفر از این دانش آموزان در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر فعالیت دیگر سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص این دانش آموزان را گسترش زبان اشاره برای افزایش ارتباط آنان با جامعه دانست و افزود: در این خصوص برنامه نهضت زبان اشاره برای آموزش ۴ هزار مدیر، معلم و برخی مسئولین جامعه در سال ۹۹ در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: همچنین درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول ابتدایی به زبان اشاره ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی تدوین شده است که در آن‌بیش از هزار واژه به زبان اشاره آمده است.
وی تصریح کرد: ۴۹ مدرس کشوری، زبان اشاره را آموزش دیده اند تا در سطح کشور  آموزش زبان اشاره را در قالب طرح نهضت زبان اشاره به پیش ببرند.
حسینی با بیان اینکه اعتبار لازم برای آموزش زبان اشاره به تمامی استان ها تخصیص یافته است افزود: همکاری با تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه ناشنوایان برای تدوین کتاب اشارات و واژگان کتب درسی و تهیه کلیپ آموزش صد واژه به زبان اشاره برای کادر درمان در ایام کرونا در راستای ارتباط بهتر با بیماران ناشنوا، از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای ناشنوایان است که اجرایی شده است.
حسینی با تقدیر از صدا و سیما برای استفاده از زبان اشاره در تمامی برنامه های مدرسه تلویزیونی اظهار داشت: توسعه رشته های مهارتی برای ناشنوایان در دوره متوسطه از دیگر ضروریات است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آن پرداخته است.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه تولید محتوا و مناسب سازی کتب برای دانش آموزان ناشنوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: مناسب سازی ۳۵ عنوان کتاب در دوره ابتدایی، ۶ عنوان در متوسطه اول و ۳ عنوان در متوسطه دوم ، تالیف ۱۴ عنوان کتاب زبان آموزی و جمله سازی در دوره ابتدایی، تهیه ۳ درس افزار زیان انگلیسی، تهیه ۳ کیت ریاضی، فارسی و زبان آموزی و تهیه ۲ جلد راهنمای تربیت شنیداری و تسهیل در گفتار از جمله محتواهای آموزشی تهیه شده برای ناشنوایان است.
وی افزود: با توجه به گسترش شبکه شاد بزودی این نرم افزار‌ برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی  خواهد شد که یکی از این مناسب سازی ها اتصال به نرم افزار گویا ساز است.
حسینی در پایان با اشاره به طرح گسترش کمی و کیفی مراکز اختلالات ویژه یادگیری گفت:  ۶ مرکز یادگیری دیگر به ۴۴ مرکز استان آذربایجان شرقی اضافه خواهد شد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3524
کلمات کلیدی