• انتشار: 1399/07/07 - 13:36
  • تعداد بازدید: 2091
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حسینی تاکید کرد؛

مدرسه مظهر تعلیم و تربیت و نقطه شروع سرزندگی و سعادت / تبدیل مدرسه به کانون تحولات جامعه از طریق راهبران آموزشی مدارس

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران گفت: مدرسه مظهر تعلیم و تربیت و نقطه شروع سرزندگی و سعادت است و مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی از طریق اقتدار و نفوذ خود میتوانند مدرسه را به کانون تحولات محله و جامعه تبدیل کنند.

3530.mp3 مدرسه مظهر تعلیم و تربیت و نقطه شروع سرزندگی و سعادت / تبدیل مدرسه به کانون تحولات جامعه از طریق راهبران آموزشی مدارس

 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در نشست مجازی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران با تاکید بر ساماندهی نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت:  رسیدن به عدالت در جامعه، توسعه همه جانبه، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی، خود مراقبتی، خود نظارتی، خود راهبری و تربیت تمام ساحتی از  طریق ساماندهی نظام تعلیم و تربیت میسر است.


وی افزود: همگرایی، کاهش خشونت و تعارضات، کاهش واگرایی و دوگانگی، رفع تضاد و کاهش اضطراب و کسالت  نیز نیازمند ساماندهی نظام یاددهی و یادگیری است


 معاون وزیر با طرح این سوال که با توجه به تاثیر بالای  ساماندهی نظام تعلیم و تربیت، جایگاهی که این ساماندهی را برعهده دارد کجاست اظهار داشت: همه اندیشمندان  نهاد اصلی تحول  را آموزش و پرورش، سازمان تحول را مدرسه، واحد تحول را کلاس درس  و عامل و کارگزار تحول  را معلمان و راهبران آموزشی می دانند.


وی افزود: آنجه در جامعه رخ  می دهد ناشی از مدرسه دیروز است و کانون رقم خوردن آینده جامعه نیز مدرسه امروز است.


حسینی خواستار مدرسه باوری و افزایش اختیارات مدارس شد و گفت:  بخشنامه گرایی و مدیریت متصلب موجب کشته شدن خلاقیت مدرسه می شود و با مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدارس می توان شاهد شکوفایی نظام تعلیم و تربیت  بود.


وی افزود:  مدارس میزان الحراره جامعه  هستند و این دما توسط عناصر اصلی مدارس یعنی دانش آموزان، معلمان و اولیاء سنجیده می شود.


معاون وزیر با بیان اینکه حرارت مدرسه می تواند نقش کره مذاب را ایفا کند اظهار داشت: برخی عناصر فرهنگی و بویژه مدارس نقش کره مذاب را دارند و حرارت آن گرما بخش و مروج فضائل و سوزنده رذایل است.


 حسینی  با بیان اینکه  سند تحول بنیادین هم بر نقش اصلی مدرسه تاکید دارد، اظهار داشت: ۴۴ درصد راهکارهای سند مبتنی بر رهبری و مدیریت و  ۲۰ درصد مبتنی بر منابع انسانی است و در واقع ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر مدیریت، رهبری و منابع انسانی در مدرسه است.


 معاون وزیر با تاکید بر اینکه عناصر اصلی مدرسه اولیاء،  معلمان و دانش آموزان هستند اظهار داشت: در مرکز این عناصر، راهبران آموزشی یا مدیران مدارس قرار دارند و راهبران آموزشی هستند که میتوانند  مدرسه را به مظهر تعلیم و تربیت و نقطه شروع سرزندگی و سعادت تبدیل کنند.


حسینی با بیان اینکه مدیران آموزشگاهی باید تبدیل به راهبران آموزشی شوند اظهار داشت: راهبران آموزشی با نگاه تمام ساحتی به امر تعلیم و تربیت و از طریق اقتدار و نفوذ خود می توانند مدرسه را به کانون تحولات محله و جامعه تبدیل کنند.


معاون وزیر با بیان اینکه در وضعیت  پیچیده ناشی از ویروس کرونا  که با دگرگونی های سریع، عمیق، فراگیر و مبهم  مواجه هستیم، نوعی نگرانی فراگیر همه سطوح جامعه  را در برگرفته است، اظهار داشت: مدارس با سال تحصیلی متفاوتی کار خود را اغاز کردند و  در چنین شرایطی با آموزش در بحران و بحران در آموزش مواجه هستند.


وی افزود: در شرایط حاضر مدارس زیر ذربین نظارت خانواده ها و جامعه هستند و باید تلاش شود با لطمه نخوردن به سلامت دانش آموزان،کیفیت آموزش نیز  پایین نیاید.


حسینی تصریح کرد: شرایط موجود موجب دیده شدن بیشتر آموزش و پرورش شده است و  و قدر و منزلت  کار معلمان بیشتر دیده می شود.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در فضای کرونا باید بر هشت اصل در تعلیم و تربیت تکیه کنیم اظهار داشت: تداوم آموزش، پوشش حداکثری دانش آموزان، انعطاف پذیری حداکثری، عدالت آموزشی حداکثری، اختیار دادن به استان‌ها مناطق و مدارس، مدرسه محور بودن مدیریت نظام آموزشی، سلامت محوری و تحول محوری مبتنی بر سند تحول بنیادین، 8 اصلی است که باید در این شرایط بر آن تکیه کنیم.


 حسینی در پایان با بیان اینکه امر تعلیم و تربیت باید مبتنی بر سلامت محوری باشد اظهار داشت:علیرغم بازگشایی مدارس  هنوزگزارشی دال بر اینکه همکاران و دانش آموزان  از درون مدرسه به ویروس کرونا مبتلا شده باشند وجود ندارد.


 شایان ذکر است در این نشست رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و جمعی از مدیران این شهر به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مسائل آموزشی پرداختند.



 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3530
کلمات کلیدی