با حضور دکتر حسینی انجام شد؛
نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران کل استان ها و روسای ادارات استثنایی در خصوص طرح سنجش تحصیلی
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین، مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و روسای ادارات استثنایی نشست ویدئو کنفرانسی در خصوص "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار داشت: شناسایی به موقع تمامی کودکان با نیازهای ویژه، تحت پوشش قرار دادن همه این دانش آموزان، مداخله در زمان مناسب و مداخله استاندارد از دلایل تدوین بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" است.
وی افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی میتواند منجر به مداخلات بهنگام و طلایی و کاهش معلولیت ها شود.
معاون وزیر با بیان اینکه ثبت نام نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش از نیمه دوم تیرماه شروع خواهد شد اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا شروع فعالیت پایگاه های سنجش از مرداد و با رعایت کلیه نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.
وی افزود: در سال جاری با افزایش تعداد پایگاه های سنجش، تعداد پذیرش در پایگاه ها از ۴۱ نفر به ۱۳ نفر کاهش یافته است و اتاق انتظار ویژه نوآموزان و والدین نیز در پایگاه ها پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: به جهت کاهش مراجعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مرحله فقط نوآموزان بدو ورود به دبستان پذیرش خواهند شد و سنجش نوآموزان پیش دبستانی از مهرماه و در طی سال تحصیلی صورت خواهد گرفت.
حسینی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است
معاون وزیر با بیان اینکه یافته های این طرح برای برنامه ریزی های پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است اظهار داشت: در سال گذشته و در بیش از۶۰ هزار پایگاه سنجش طرح سلامت یک میلیون و پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی توسط ۲۳ هزار نفرنیروی انسانی متخصص مورد سنجش قرار گرفته اند.
حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش اظهار داشت: ۷۱ درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش سابقه پیش دبستانی داشته اند و ۲۹ درصد نیز پیش دبستانی نرفته اند.
وی افزود: ۲۳ درصد والدین نو آموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و ۴.۴ درصد مادران و ۳.۴ پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بی سواد هستند.
وی گفت:در سال گذشته ۳ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان كوتاه قدي شديد داشتند، ۱.۴ درصد لاغری شدید ،۵.۵ درصد با چاقی شدید مواجه بودند و ۷۳ درصد این نوآموزان دندان های خراب داشتند.
معاون وزیر با اشاره به اینکه ۱۰ درصد ارجاع تخصصی هوش، ۲.۱ درصد ارجاع تخصصی شنوایی در نوآموزان بدو ورود و پیش دبستانی و ۴.۳ درصد ارجاع تخصصی بینایی در سال گذشته داشتهایم، گفت: به عنوان مثال شمار ارجاع تخصصی بینایی ۶۶ هزار و ۵۵۳ نفر بوده است که از اینها تعدادی نیاز به عینک داشتند، برخی تنبلی چشم و تعدادی نیازمند درمان دارویی، جراحی و وسایل کمک بینایی بودند. تعدادی هم به مدارس استثنایی ارجاع شدند. در مجموع ۱۶ درصد ارجاع تخصصی در بخش شنوایی، هوش، بینایی و جسمی و حرکتی داشتیم که هزینهای هم ندارد.
حسینی با بیان اینکه تعرفه سال گذشته سنجش ۳۰ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: ۷۵ درصد تمام بها، ۱۰ درصد نیم بها و۵ درصد سهمیه کاملا رایگان به استان ها داده شد. علاوه بر این در سال گذشته برچسب سنجش رایگان در مناطق سیل زده لرستان، خوزستان، گلستان و مناطق زلزله زده کرمانشاه در اختیار استانها قرار گرفت. کل عشایر در سطح کشور که ۲۷ هزار نفر بودند نیز برچسب سنجش رایگان داشتند. در مناطق کمتر برخوردار نیز تعدادی برچسب رایگان شارژ شد که در مجموع به بیش از ۶۱ هزار مورد رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه خواستار شناسایی غایبین و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاه های سنجش شد و اظهار داشت: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.
وی افزود: بین 5 تا 7 درصد نوآموزان سنجش شده دیر آموز هستند کهارائه خدمات به این نوآموزان ضروری است و باید به صورت ویژه دیده شوند.
وی تصریح کرد: شرط ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سامانه سناد شرکت در طرح سنجش است که این امر نیازمند کنترل و رصد کلیه استان ها می باشد
وی خواستار درگیر شدن همه اضلاع شورای سنجش استان ها در طرح شد و افزود: این تصور که طرح سنجش مربوط به آموزش و پرورش استثنایی است تصور درستی نیست و نیازمند مداخلات موثر همه عوامل دخیل در طرح است.
وی گفت: تجهیز پایگاه ها، نظارت بر حسن اجرای طرح، اطلاع رسانی، تبلیغ، متقاعد سازی، برگزاری نشست های خبری و ارتباط با صدا و سیما و خبرگزاری ها از جمله مواردی است که باید استان ها به آن توجه جدی داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه در خصوص بازگشایی مدارس استثنایی نیز گفت: با توجه به نیاز دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش تکمیلی و رفع اشکال، بازگشایی مدارس استثنایی به شورای مدرسه واگذار شده است.
وی افزود: شیوه نامه بازگشایی مدارس استثنایی تدوین شده است و بر اساس این شیوه نامه حضور دانش آموزان با نیاز های ویژه در مدارس اختیاری است، پاسخگویی و رفع اشکالات دانش آموزان به صورت انفرادی و با رعایت تمام اصول بهداشتی خواهد بود
وی افزود: مراکز راهنمایی و مشاوره و مراکز ویژه اختلالات یادگیری مطابق با بخشنامه وزارتی بازگشایی خواهند شد.