• انتشار: 1397/03/23 - 12:15
  • تعداد بازدید: 954
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

همه چيز درباره اجراي طرح سنجش از زبان رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از آغاز سنجش سلامت نوآموزان حداکثر تا ۱۵ روز آینده توسط ادارات استانی خبر داد و گفت: هزینه سنجش سلامت نوآموزان ۲۵ هزار تومان است.

1009.mp3 همه چيز درباره اجراي طرح سنجش از زبان رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي

به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، دكتر مجید قدمی جزئیات سنجش سلامت نوآموزان را تشریح کرد و گفت: انجام ارزشیابی و سنجش سلامت شرط ثبت نام است. والدین به مدرسه نزدیک محل سکونت خود مراجعه می‌کنند و ثبت نام اولیه انجام و از آن طریق به نزدیکترین پایگاه سنجش ارجاع می‌شوند، اگر والدین در تاریخ یاد شده مراجعه نکنند جریمه‌ای برای آنها منظور می‌شود.



وی افزود: اگر کارت واکسیناسیون ناقص باشد باید برای تکمیل آن اقدام کنند. سال گذشته واکسیناسیون ۳۲ درصد نوآموزان ناقص بوده که به مراکز بهداشتی ارجاع شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با بیان اینکه اگر همکاران ما مشکوک به مشکل بینایی، شنوایی، هوشی و... باشند به صورت تخصصی مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند گفت: اگر در مرحله دوم اختلالی تشخیص داده شود در صورت وجود شرایط ویژه چون اختلالات ذهنی به مدرسه استثنایی ارجاع می‌شوند و اگر دارای اختلال جسمی حرکتی، کم بینایی، شنوایی و مانند آن باشند به انتخاب والدین می‌توانند به مدارس عادی در قالب طرح فراگیر وارد شوند.

وی با اشاره به پیش بینی ۱۴۷۲ پایگاه سنجش نوآموزان در سراسر کشور و ۱۰ هزار و ۳۳۴ نیروی انسانی در این بخش عنوان کرد: سنجش در اختیار استان‌هاست و به استانها اجازه داده شده طرح سنجش را تا ۱۵روز آینده آغاز کنند و تا پایان شهریور به پایان برسانند.حدود ۵۰ پایگاه سیار عشایری نیز مستقر خواهد شد.

دكترقدمی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود یک میلیون و ۵۰۰ نفر در این طرح سنجش شوند و هزینه انجام سنجش ۲۵ هزار تومان است که البته با لحاظ کردن شرایط خاص اقتصادی خانواده‌ها تخفیف‌هایی داده می‌شود افزود: این طرح برای نوآموزان عشایر رایگان است که انجام آن دو میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت.

دكتر قدمی با بیان اینکه سال گذشته ۱.۵ میلیون نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند گفت: از این میزان ۷۲ درصد سابقه دوره پیش دبستانی داشتند.

به گفته وی سال قبل والدین حدود ۲۲ درصد نوآموزان با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند. ۱۵۵ هزار بیسواد را در بین والدین شناسایی کردیم. حدود ۵ درصد دچار چاقی مفرط بودند که ۷۴ هزار و ۷۱۷ نفر می‌شدند. حدود ۹۰۰۰ نفر کوتاهی قد مفرط داشتند و ۶۸ هزار دیرآموز شناسایی شد.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با بیان اینکه سنجش در دوره پیش دبستانی را اجباری نکردیم اما کمک می‌کند تا بتوانیم غربالگری و مداخله بهنگام داشته باشیم گفت: پیش بینی می کنیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کودک قبل از دبستان طرح سنجش را انجام دهند.

دكتر قدمی در بخش دوم سخنانش با بیان اینکه تلاش می کنیم کلیه برنامه‌های ما منطبق با سندتحول بنیادین باشد گفت: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، فراگیر سازی آموزش از مطالبات در سندتحول است.

وی افزود: اعتبارات فعالیت‌های ورزشی را تقویت کرده‌ایم و از هر مدرسه یک معلم تحت آموزش دوره‌های تربیت مدرس قرار می گیرند. جهت‌گیری ما حرکت به سمت تقویت ورزش‌های قهرمانی و تربیت ورزشکاران قهرمان است.

دكتر قدمی با اشاره به طرح خدمات حمایتی گفت: از سه سال گذشته تا کنون ۱۶ هزار دانش آموز از ما خدماتی چون کاشت حلزون، دارو و... گرفته اند. در این مدت هیچ پرونده‌ای برگشت نخورده و هزینه درمانی تمام پرونده‌ها را پرداخت کرده‌ایم. مجموع رقم حمایتی در این زمینه بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این اقدام باعث افزایش آمار دانش آموزان ما شده است هرچند متاسفانه با پدیده پنهان سازی فرزندان معلول توسط برخی خانواده ها روبرو هستیم و معتقدیم آمار حضور دانش آموزان در مدارس استثنایی باید بیش از ۱.۵ برابر آمار فعلی موجود باشد.

وی با بیان اینکه هیچ نقطه ای از کشور نیست که مدرسه درآن نداشته باشیم گفت: اقدامات خوبی در حوزه آموزش صورت گرفته که از جمله آنها تدوین محتوای آموزشی برای اوتیسم هاست. اگر دانش آموز اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی باشد به مدارس استثنایی ارجاع می‌شود که آمار فعلی در مدارس ما ۲۱۱۷ نفر است و اگر اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی نباشد در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. همچنین اگر نمره کم هوشی دانش آموز اوتیسم زیر ۵۰ باشد به مراکز بهزیستی ارجاع می‌شود.

دكتر قدمی با بیان اینکه کتب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه چاپ و آماده ارسال است گفت: فقط کتب جدیدالتالیف با تاخیر بیشتری چاپ می‌شوند. کتب بریل نیز در حال آماده سازی هستند. قیمت کتب همان قیمت پشت جلد کتب عادی است اگرچه برای دولت بیش از ۱۵ برابر هزینه دارد.


 


به گفته وی معتقدیم باید شمار مراکز اختلالات یادگیری به ۷۰۰ مرکز برسد و در هر منطقه یک مرکز اختلال یادگیری داشته باشیم. اختلال یادگیری دلایل متعددی دارد که نداشتن دانش کافی معلم اول دبستان می‌تواند یکی از عوامل بروز اختلال یادگیری در دانش آموزان باشد و به همین علت باید مجرب ترین معلمان را در این مقطع بکار بگیریم.

دكتر قدمی ادامه داد: تا کنون هشت مرکز خدمات مشاوره ویژه در مراکز استان ها دایر شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به برنامه‌ریزی جدی برای تقویت و توسعه آموزشهای فراگیر گفت: باید بتوانیم بچهها را برای زندگی آماده کنیم. آموزش آنها همیشه در سیستم گلخانهای امکان پذیر نیست. پیش بینی کردیم با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس ۱۰ مدرسه بدون مانع را در هر استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیل در مدارس استثنایی سه تا چهار برابر تحصیل در مدارس عادی است گفت:۱۱۰ میلیارد تومان بودجه سالانه ماست که برای تحصیل حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز صرف می‌شود. هزینه تحصیل در مدارس خاص برای هر دانش آموز حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.




دكتر قدمی درباره سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم اما ۶۰ درصد بودجه سازمان تخصیص داده شد با این حال تا حایی که می توانستیم ایاب و ذهاب را تقبل کردیم. اگر سرویس نباشد دانش آموز به مدرسه نمی‌آید. امسال هم بر پوشش ایاب و ذهاب تاکید داریم و پیش بینی می‌کنیم بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته باشد. از شهرداریهای استانهای دیگر درخواست می‌کنیم به کمک ما بیایند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره میزان ورودی نیروی انسانی در سال جاری گفت: سهمیه ما از محل دانشگاه فرهنگیان حدود ۳۰۰ نفر و خروجی حدود ۶۰۰ نفر است. درخواست کردیم استمرار خدمت همکاران در آستانه بازنشستگی و جذب نیروی آزاد برای ما فراهم شود.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 1009
کلمات کلیدی