• انتشار: 1399/06/16 - 09:40
  • تعداد بازدید: 1589
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر هداوند در آئین بازگشایی مدارس:

آموزش های والد محور، بسته های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم نواخته شدن زنگ مدارس استثنایی شهر تهران گفت: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور، تولید بسته های آموزشی و ارسال آنها به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را در دستور کار قرار داده است.

3474.mp3 آموزش های والد محور، بسته های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی

 


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر مجید هداوند در مراسم آیین بازگشایی مدارس در جمع معلمان و دانش آموزان مجتمع دخترانه استثنایی نظام مافی شهر تهران اظهار داشت: یکی از شاخص های بحران به صورت عام ، غافلگیری و ظهور یک وضع جدید است و با همه گیری کرونا تقریبا هیچ کشوری در دنیا نبود که آمادگی با این بحران را از قبل داشته باشد و بر اساس آمار و ارقام مبتلایان و کشته شدگان و به شکل برنامه ریزی نشده تعطیلی مدارس فی البداهه بود.


وی با بیان اینکه در آموزش از راه دور، مجازی و آموزش تلویزیونی رایج شده بر اساس بررسی ها و آمار یونسکو ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا توانستند از این نوع آموزش بهرمند شوند ، تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی دسترسی به رایانه نداشتند و ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند.


هداوند افزود: ۵۶ میلیون نفر هم تحت شبکه موبایلی نیستند و از ۲۰۴ کشور اصلی ۱۹۱ کشور مدارس را به طور کامل تعطیل کردند.


 وی در ادامه گفت: بحث آموزش از راه دور در خیلی از کشورها و آموزش مجازی و الکترونیک از سال ۲۰۰۴ شروع شده بود که اینها مشکلات کمتری داشتند.


هداوند با اشاره به این مطلب که وزارت آموزش و پرورش از روزهای نخست شبکه تلویزیونی آموزش را راه اندازی کرد، بیان داشت: برخی از گروه های ما از جمله دانش آموزان کم توان ذهنی قادر ‌به استفاده نبودند و زیر نویس یا مترجم اشاره نداشتند. معلمان و سایر همکاران خودشان اقدام به تشکیل گروه های مجازی کردند و بیش از ۱۰ هزار گروه مجازی تشکیل شد و همچنین مراکز مشکلات یادگیری و مشاوره بیش از ۹۱ هزار نفر از اولیاء را آموزش تلفنی ارائه دادند


 وی با بیان اینکه ابتدا ۷ استان پایگاه مجازی آموزش راه اندازی کردند، تاکید کرد: پایگاه اطلاع رسانی سازمان برخی محتواها و سامانه ها راه انداری شد تا به شبکه شاد رسیدیم .


هداوند همچنین بیان کرد: از قبل از شیوع بیماری کرونا طرح آموزش مجازی دانش آموزان جسمی حرکتی شدید و آموزش از راه دور، در ۶ استان آغاز شده بود که با خرید تجهیزات این طرح را ادامه دادیم.


 وی با اشاره به این مطلب که کانال ویژه خبری در شبکه شاد راه اندازی شد افزود: حداقل ۵ بخشنامه و شیوه نامه در زمینه ارائه راهنما ارسال شده است و کانال محتوا نیز با بیش از ۸۲۱ زیر شاخه جهت کلیه دوره ها و پایه ها راه اندازی شد.


هدواند در خصوص پویش تولید محتواهای آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: با بیش از ۴ هزار و ۹۱۶ موضوع درسی و قریب به ۲۹۴ عنوان کتاب، ۶۰ موضوع مشکلات یادگیری و ۱۶۳ عنوان موضوع توانبخشی با همکاری استان ها در حال تدوین و تهیه محتواست.


هداوند ادامه داد: پروژه مهر با همکاری وزارت و صدور بخشنامه به استان ها در خصوص ساماندهی ، سلامت دانش آموزان توزیع کتب، ثبت نام اعلام شد.


 وی حضور آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته در بخش های مختلف اینگونه اعلام‌کرد: ۱۰۰ درصد مدارس ، ۷۴ درصد معلمان ، ۸۶ درصد کلاسهای درس و ۵۱ درصد دانش آموزان حضور داشتند.


 وی تاکید کرد: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور و بسته های آموزش و ارسال به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را نیز در دستور کار قرار داده است.


هداوند در خصوص برنامه های سال ۹۹ بیان داشت: بسته های تحولی، مدرسه انطباقی و مداخله به هنگام طلایی، نهضت زبان اشاره برای ۴ هزار نفر از معلمان و دستگاه های مرتبط، آموزش خط بریل برای یک هزار نفر ، آموزش معلمان مبتنی بر مهارت های چندگانه و طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش از جمله این برنامه هاست.


وی همچنین از ایجاد سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به نیاز های اولیاء ، معلمان و دانش آموزان تلفیقی فراگیر خبر داد.


شایان ذکر است در این مراسم شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به جامعه بزرگ آموزش و پرورش،همکاران شاغل در مدارس استثنایی،دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده هایشان،ابراز امیدواری کردند در سال تحصیلی جدید و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده  و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در کمال آرامش و سلامتی در مسیر تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گام برداریم


وی با اشاره آمادگی کلیه مدارس جهت حضور دانش آموزان بر اساس پروتکل های اعلامی، به تلاش و همت معلمان مدارس استثنایی در سال تحصیلی گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا،گزارش کوتاهی از عملکرد آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در برنامه های آموزشی،تربیتی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه نمود.


رئیس اداره استثنایی در ادامه گفت:بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری"مدظله العالی" معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و ما در مجموعه خود شاهد فداکاری های معلمان مدارس استثنایی بودیم که ثابت کردند"آموزش تعطیل نیست" و با تلاش بی وقفه در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه از هیچ کوششی دریغ نکردند.



کریمی در پایان پیام خود را در خصوص بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی قرائت نمود.





 




 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3474
کلمات کلیدی