رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی :
اصول مدیریتی سرلوحه امور قرار گیرد/برنامهریزی و تحول گرایی اولویت اصلی مدیران مدارس باشد
گردهمایی مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با محوریت پروژه مهردر مجتمع آموزشی، فرهنگی و توانبخشی امام رضا (ع) برگزار شد
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با محوریت پروژه مهر به فرمایش حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد و گفت : در نهج البلاغه مدیریت و مسئولیت یک امانت الهی است و حضرت علی علیه السلام به یکی از فرمانروایان خود فرمود مدیریت و حکمرانی امانتی بر گردن توست و وظیفه نداری در کار مردم با میل و خواسته شخصی خود عمل کنی
وی به اصول مدیریتی اشاره کرد و بیان داشت : مدیران مدارس باید این اصول را سرلوحه کار خود قرار دهند . رییس آموزش و پرورش استثنایی یکی از مولفه ها و اصول مدیریتی را اصل خدمتگزاری عنوان نمود و گفت : همه در جهت تحقق اهداف سازمانی فعالیت میکنیم و فلسفه وجودی سازمان خدمت رسانی است به خصوص خدمت گزاری به دانش آموزان بانیازهای ویژه که توفیقی است که خداوند متعال نصیب ما کرده است و باید تلاش نماییم امید را در دل مادران و پدران این دانش آموزان زنده کنیم
وی به فرمایش ریاست محترم جمهور در مقام پاسخگویی به مردم اشاره کرد و افزود : در چهار مرحله باید پاسخگو باشیم یکی پاسخگویی به خداوند در مسولیتی که برعهده گرفتیم دوم ؛ پاسخگویی به شهروندان و مردم ، سوم پاسخگویی به ارباب رجوع اعم از معلمان، دانش اموز ، اولیا و چهارم پاسخگویی به مافوق و سازمان و باید این پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار دهیم
روحانی دومین اصل از اصول مدیریتی را امانت داری دانست و بیان داشت : اگر انسان مسئولیت را امانت بداند حرمت آن را پاس می دارد و در جهت رشد و بالندگی سازمان و مدرسه خود عمل می کند
وی پیگیری امور و اطمینان از نتیجه حاصله از کار ، پیگیری مسئولیتی که به افراد واگذار می گردد، انضباط کاری و انجام کار در مسیر مطلوب خود ، مسولیت پذیری ، اولویت بندی در امور مهم و پرهیز از فعالیت های حاشیه ای ، بردباری ، دادورزی و عدالت گستری و پرهیز از خودرایی را از دیگر اصول حاکم بر مدیریت عنوان نمود و گفت: طبق فرمایش حضرت علی هر چه مرتبه کارگزاران بالا رود باید میزان مهرورزی، فروتنی و نرم خویی انان به مردم بیشتر شود
رییس آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به شعار سال تحصیلی جدید با عنوان « مهر مهدوی، معلم تحول گرا و مدرسه اثربخش » بیان داشت: سند تحول بنیادین در جهت تحول گرایی در مدرسه نقشه راه ماست و معلم در مدرسه آغازگر تحول است و ایجاد تحول منجر به مدرسه اثربخش می شود همچنین مدیریت در بحران ها و تصمیم گیری درست در حل مشکلات نیز از وظایف مدیران و معلمان است
وی به اقدامات آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و پیگیری ایاب و ذهاب دانش آموزان ، انعقاد تفاهم نامه با بنیاد ژنتیک استان ، حل مشکل کمبود نیروی کاردرمانگر و گفتاردرمانگر با برگزاری ازمون استخدامی و اختصاص سهمیه ۷۱ نفری به استان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان دانش آموزی و هلال احمر ، ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی و چشم پزشکی به دانش آموزان بانیازهای ویژه با همکاری بنیاد خیریه نورآوران شمال شرق کشور ، برگزاری اردوی زیارت اولی و تشرف ۱۶۰۰ دانش آموز زیارت اولی از سراسر استان به حرم رضوی به همت بنیاد کرامت رضوی و پیگیری ساخت مدارس را از اقدامات این اداره عنوان نمود و اذعان داشت : با پیگیری های صورت گرفته ۸۰ درصد از پروژه ها در حال تکمیل است و ۴ مدرسه تا اواخر امسال افتتاح می شود.
این مقام مسئول توسعه رشته ها و تاسیس مدرسه کاردانش خاص و همچنین تاسیس یک مدرسه پیش دبستانی تخصصی دیگر در کنار هشت پیش دبستانی در استان ، کسب رتبه های کشوری توسط دانش اموزان بانیازهای ویژه استان در مسابقات ورزشی و فرهنگی کشور ، اجرای برنامه تحولی سنجش و احداث اولین زمین چمن مصنوعی در دبیرستان آفرینش را بخشی دیگر از اقدامات اداره استثنایی عنوان نمود
در ادامه سید عباس رسولی کارشناس مسئول تخلفات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان و نوراللهی کارشناس مسئول حراست اداره آموزش و پرورش ناحیه هفت مشهد نیز سخنانی را ایراد نمودند
سپس کلاس های توجیهی - آموزشی ویژه مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی استان در سه گروه مدیران مدارس متوسطه، ابتدایی و مراکز جامع در مجتمع فرهنگی، آموزشی وتوانبخشی امام رضا علیه السلام برگزار شد . در این کلاس ها کارشناسان حوزه های مربوطه به ارائه توضیحاتی در خصوص سنجش ، توانبخشی و بهداشت، آیین نامه های اموال مدارس و سرویس دانش آموزی ، امور اداری ، شیوه نامه ثبت نام و کمیسیون ها و دستورالعمل مراکز جامع پرداختند. همچنین در جلسه با مدیران مدارس طیف اتیسم به فرایند نیروی انسانی ، مناسب سازی محیط آموزشی ، ایجاد اتاق حسی و تربیت بدنی ، نحوه جذب نوآموزان طیف اتیسم ،برنامه عملیاتی مدارس، بررسی کمبود نیروهای توانبخشی و تربیت بدنی و پرورشی و تشکیل تیم مناسب سازی تولید محتوا پرداخته شد
نظر دهید