از سوی دکتر حسینی تشریح شد؛
نتایج دو بسته تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی در سال ۱۳۹۹
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش استثنایی در دومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلام تدوین ۴ بسته تحولی برای سال ۱۴۰۰ به تشریح نتایج دو بسته تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی در سال ۱۳۹۹ پرداخت.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست که با حضور اعضای شورای راهبری و حضور ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد با تشریح نتایج بستههای تحولی سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکتها در آموزش و پرورش استثنایی با ۸ برنامه و ۳۲ فعالیت تدوین شد که ۹۳.۵ درصد فعالیتهای تعریف شده در این بستهها نوآورانه و تأسیسی و بقیه فعالیتها نیز تکمیلی، استمراری و تثبیتی بود.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اهداف این بستهها در سال ۹۹ محقق شد اظهار کرد: در راستای تبیین این بستهها بیش از ۲ هزار دقیقه برنامه از صداوسیما و رادیو با حضور مسئولین سازمان پخش شد. همچنین از طریق برگزاری ۳ نشست خبری، ۱۵۰ نشست مجازی و حضور در ۳۰ استان کشور این بستهها تشریح و تبیین شد.
معاون وزیر با تشریح نتایج بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار کرد: مناسبسازی مدارس در تمامی ابعاد، هدف اصلی بسته تحولی مدرسه انطباقی بود.
وی گفت: توانمندسازی مدیران و معلمان یکی از مناسبسازیها است که با سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت خط بریل و آموزش معلمان با مهارتهای چندگانه پیگیری شد.
وی افزود: آموزش زبان اشاره به ۴ هزار نفر و خط بریل به هزار نفر در سال ۱۳۹۹ هدفگذاری شده بود که ۴ هزار و ۸۷۳ نفر آموزش زبان اشاره را دیدند و ۱۹۸۹ نفر نیز آموزش خط بریل دیدند و این میزان از هدفگذاری بسیار بالاتر بود.
وی گفت: ۱۵ درصد معلمان دانشآموزان کمتوان ذهنی نیز در سال گذشته ۱۲۷ ساعت آموزش مهارتهای چندگانه را در قالب دورههای ضمن خدمت دیدهاند که ۵ درصد بیشتر از هدفگذاری این فعالیت به انجام رسیده است.
حسینی تصریح کرد: برگزاری ۱۲۷ کارگاه آموزشی و ۲۶ دوره آموزشی توانمندسازی نیز از دیگر فعالیتهای حوزه توانمندسازی نیروی انسانی در سال ۱۳۹۹ بود.
معاون وزیر حرکت به سمت فناوریهای نوین را از دیگر اهداف بسته مدرسه انطباقی دانست و گفت: در راستای تحقق این هدف سال گذشته سامانه ندای همراه، سامانه جامع آموزش و اپلیکیشن جامع آموزش راه اندازی شد و در هر استان نیز یک پایگاه جامع آموزش مجازی به بهره برداری رسیده است.
حسینی مناسب سازی فضا و استاندارد سازی تجهیزات را از دیگر اهداف بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و گفت: در سال ۱۳۹۹ سازمان نوسازی و تجهیز مدارس ۱۲۶۰ مدرسه را به لحاظ فیزیکی مناسب سازی کرد و ۳۲ مدرسه پذیرا و ۳۲ مدرسه اتیسم نیز در استانهای کشور به صورت الگویی در تمامی ابعاد فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی مناسب سازی شده است که مناسب سازی کامل این مدارس نیازمند پیگیری در سال جاری است.
وی افزود: در سال گذشته ۳۰ هزار دانشآموز استثنایی تجهیزات موردنیاز بهویژه تجهیزات هوشمند آموزشی را دریافت کردهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تشریح نتایج بسته تحولی «مداخلات بهنگام طلایی» گفت: سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی مورد سنجش قرار گرفتند.
وی افزود: در سال گذشته ۳۲ درصد کودکان پیشدبستانی در آموزش و پرورش استثنایی خدمات توانبخشی دریافت کردهاند که هدفگذاری ۱۵ درصد بود. همچنین ارائه خدمات حمایتی به ۴۰ درصد دانشآموزان دبستان هدفگذاری شده بود که این خدمات به ۵۲ درصد دانشآموزان ارائه شد.
وی تصریح کرد: علیرغم شرایط کرونایی سال گذشته نزدیک به ۱۱ هزار نفر از نوآموزان با نیازهای ویژه نیز تحت پوشش دوره پیشدبستانی درآمدهاند.
نظر دهید