21 مرکز جامع سنجش، آموزش وتوانبخشی دولتی در کردستان فعالیت دارند
21 مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی- تربیتی دولتی در کردستان فعالیت دارند
- به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان، طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرکز مشکلات ویژه یادگیری پدیده بیجار اظهار کرد: 21 مرکز دولتی و7 مرکز غیر دولتی جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی وتربیتی فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف دوره ابتدایی در سطح استان ارائه می دهند.
محمدی گفت: تغییر ساختار ومأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخلات بهنگام رشدی- تربیتی ظرفیتی بسیارخوب برای ارتقای این مراکز بعنوان مرکز پایش تخصصی آموزش وپرورش است.
وی نقش ومأموریت جدید این مراکزرا پایگاه اصلی وکلینیک تخصصی آموزش وپرورش عنوان کرد که می توانند بعنوان مرکز دائمی سالیانه سنجش بدو پیش دبستانی، بدوورود به مدرسه و جهش تحصیلی درآیند، همچنین با بکارگیری نیروهای متخصص مراجع کلیه دانش آموزان ابتدایی مشکل دار از لحاظ آموزش، عاطفی وتوان بخشی باشند.
محمدی افزود: هر ساله بیش از دو هزارنفر دانش آموز دوره ابتدایی جهت دریافت خدمات آموزشی وتوانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع می شوند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: دانش آموزان پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علی رغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر که در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه که در درک یا کاربرد زبان شفاهی نقش دارد وخود را به صورت مشکل در دروسی مانند خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی نشان می دهد، مشکل داشته باشند برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند.
وی افزود: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش وپرورش را ایفا می کنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش آموزان را تشخیص می دهند و هم درمان واقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می دهند.
محمدی اظهار کرد: در این مراکز برنامه های حمایتی برای دانش آموزانی که در معرض خطر افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی قرار دارند اجرا می شود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق آنها فراهم شود، در واقع عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می کند.
وی گفت: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری وبا مداخلات آموزشی ودرمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ومشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل وارتباطات این دانش آموزان رخ می دهد به نتایج خوبی دست یافت.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه عنوان کرد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی وکاهش اعتماد به نفس آنها می شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده ونظام آموزش وپرورش کشور وارد خواهد کرد.
نظر دهید