• انتشار: 1400/09/14 - 12:16
  • تعداد بازدید: 1392
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در «همایش روز جهانی معلولان» در تبریز خبر داد؛

«تدوین ۲۸۰ پودمان شایستگی محور»، و «توسعه ۶۲ رشته هنرستانی» در آموزش و پرورش استثنایی طی دو سال اخیر

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولین در تبریز گفت: در راستای افزایش مهارت آموزی دانش آموزان استثنایی در دو سال گذشته ۲۸۰ پودمان شایستگی محور تدوین، ۵۵ هنرستان تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی توسعه داده شده است.

5471.mp3 «تدوین ۲۸۰ پودمان شایستگی محور»، و «توسعه ۶۲ رشته هنرستانی» در آموزش و پرورش استثنایی طی دو سال اخیر

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، صبح امروز سیدجواد حسینی در گردهمایی روز جهانی معلولان که در تالار معلم  شهر تبریز برگزار شد، با بیان اینکه مناسبت هایی نظیر روز جهانی معلولین، مناسک گذار هستند، گفت: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین برای  آگاهی بخشی به جامعه، درک مشکلات معلولین و تلاش برای رفع آنها و مناسب سازی جامعه برای حرکت به سمت ایجاد جامعه پایدار، فراگیر و در دسترس است.
وی افزود: آرزوی تمامی جوامع رسیدن به جامعه دوستدار انسان است که این جامعه، عادلانه، فراگیر، در دسترس، بدون خطر و عاری از آلودگی ها است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.
وی گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که ۸۰درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای درحال توسعه می باشد. در دنیا بیش از ۱۰۰میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود ۸میلیون نفر از جمعیت ایران، دارای معلولیت هستند.
حسینی با اشاره این که در حوزه  معلولان دو سند مهم وجود دارد، افزود: «سند بین المللی» که به کنوانسیون حمایت از کودک مرتبط و «سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان» که به تصویب مجلس رسیده است، دو سندی هستند که در حوزه معلولان دارای اهمیت ویژه می باشند.
وی ادامه داد: آموزه‌های سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان، در تلاش است گام‌های مؤثری در راستای جامعه دوست دار انسان بردارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ناتوانی مفهومی ذاتی نیست بلکه  مفهومی شکل گرفتنی و یادگیرنده است گفت:  همه ارکان جامعه دوستدار انسان باید در حمایت از حقوق معلولین قدم بردارند و  حق دسترسی به بهداشت، سلامت، مشارکت، ورزش، ازدواج، تفریح، ارتقای کیفیت زندگی، گذران مطلوب زندگی و آموزش را برای معلولین فراهم سازند.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق آموزش مطلوب دانش آموزان استثنایی شکل گرفته است، افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق تحصیل در شرایطی مطلوب و مناسب با ویژگی‌های خاص شناختی و جسمی حرکتی خود را دارند و از همین روی، فرایند استانداردسازی محتوا، فضا و تجهیزات به‌صورت مستمر در دستور کار قرار دارد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مرجع ارائه خدمات به کودکان و دانش آموزان عزیز استثنایی با نگاه و بر محور سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، چرخش های تحول آفرین و بوم محور را به صورت مستمر اجرایی خواهد نمود.
 وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون  ۱۸ برابر پوشش تحصیلی  در ۷ گروه افزایش یافته است.
معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عنوان محتوای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تدوین و یا مناسب سازی شده است گفت: در زیست بوم کرونا بیش از ۱۰ هزار محتوای فاخر برای ارائه در فضای مجازی در آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است.
حسینی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته در قالب  ۲۲۸ کارگاه بیش از  ۹ هزار معلم و ۱۰ هزار ولی دانش آموزان استثنایی آموزش های مکمل را دیده اند.
معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می نمایند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی بر‌ون مدرسه ای در نظر گرفته شده است و این در حالی است که این رقم در سال ۹۸ حدود ۳ میلیارد تومان بود.
وی افزود: در قالب طرح خدمات حمایتی و در ۱۹ قلم، کمک هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی پرداخت می شود.
وی گفت: ۶۰ مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان استثنایی نیز در کشور در کنار خدمات مشاوره‌ای خدمات  توانبخشی را نیز به دانش آموزان استثنایی ارائه می دهند.
وی در ادامه گفت: با هدف تجمیع ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکنون ۱۱ مرکز جامعه خدمات آموزشی، مشاوره ای و توانبخشی نیز در کشور راه اندازی شده است و یک مرکز به زودی در آذربایجان شرقی به بهره برداری خواهد رسید.
معاون وزیر حسینی یکی سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گسترش مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای به دانش آموزان استثنایی دانست و گفت:
۱۰ هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در ۱۱۰۳ مدرسه پیش حرفه ای و حرفه ای و در  ۳۶ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش  در حال تحصیل هستند
وی افزود: در دوسال اخیر ۵۵ کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در دو سال اخیر  ۲۸۰ پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستان ها و مدارس حرفه ای و پیش حرفه ای تدوین شده است.
حسینی با بیان اینکه آموزش‌های همراه با تولید و ایجاد نمایشگاه های دائمی محصولات در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد گفت: سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش آموزان با نیازهای ویژه تصویب و جهت اجرا به استان های کشور ابلاغ شده است.
معاون وزیر با بیان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با هدف مداخلات بهنگام طلایی در آموزش و پرورش استثنایی هر ساله اجرا می شود گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک به ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان و  در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند که این رقم در استان آذربایجان شرقی ۱۰۰ درصد پوشش است.
وی افزود: هدف‌گذاری صد درصدی افزایش پوشش تحصیلی و افزایش تعداد گروه های تحت پوشش از ۷ گروه به  ۱۰ گروه از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ارکان درون و برون سازمانی امکان پذیر نیست گفت: در دوسال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین ۱۶۵ مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور و ۲.۵ متر مربع در مناطق محروم شده است.
 ‏معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند و ‌۳۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان کم برخوردار استنثایی اهدا شده است.
 ‏وی افزود: با هدف مشارکت دولت، طرح صد مدرسه صد دبیرخانه در ۲۶ درصد مدارس آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شد.
 ‏حسینی با اشاره به ابعاد مشارکت معلمین، مدارس، اولیا، دانش آموزان و بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای مشارکت معلمین گروه بندی حرفه ای معلمین با مشارکت ۵ هزار و ۲۰۰ معلم اجرایی شده است و مشارکت مدارس نیز از طریق نظارت همتا در ۲۴.۷ درصد در حال انجام است.
 ‏وی افزود: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا و اولیا همیار معلم با هدف مشترک اولیا، راه اندازی مجلس دانش آموزی و طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل با هدف مشارکت دانش آموزان و راه اندازی ۱۹۳ باشگاه پیشکسوتان با هدف مشارکت بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان ۵۴پروژه به صورت همزمان کلنگ زنی و به بهره برداری رسید که ارزش بیش از ۱۲۰میلیارد تومانی داشت که حدود ۴۳.۸درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین محقق شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5471
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید