دکتر سید جواد حسینی:
آموزه های سند تحول با رویکرد شوق انگیزی، مشارکت جویی و نوآوری به لایه عملیاتی تبدیل شود
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: باید آموزهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد شوق انگیزی، مشارکت جویی و نوآوری به لایه عملیاتی تبدیل شود
دکتر سید جواد حسینی در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با قطب شهید هاشمی نژاد با بیان اینکه یکی از مسائل مورد توجه وزارت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار داشت: یکی از موارد مورد بحث در سند تحول بنیادین این است که این سند قرار است آموزش و پرورش را به کجا برساند و مدل اجرایی برای رسیدن به هدف سند نیز به صورت روشن مشخص نیست.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین چهار لایه نظری، برنامه ای، عملی و نهادی دارد، افزود: مبانی نظری سند تحول بنیادین به خوبی ترسیم شده است. اکنون از لایه نظری عبور کرده ایم ولیکن در لایه برنامه ای فرایند مقداری کند است و لایه عملیاتی نیز سخت ترین مرحله کار است.
وی افزود: سند تحول بنیادین در برنامه درس ملی قرار گرفته است اما هنوز سند به کف مدرسه نرسیده است.
وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین فرهنگ مطالبه سایر دستگاه ها از آموز ش و پرورش شده است ولی باید به فرهنگ مسئولیت سایر دستگاه ها در قبال آموزش و پرورش تبدیل شود.
معاون وزیر با بیان اینکه بسته های تحولی برای سند تحول در حال تدوین است، افزود: بسته های تحولی سند تحول بنیادین مجموعه ای از برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات منسجم منبعث از سند تحویل بنیادین ، زیر نظام های شش گانه وسیاست ها و اهداف است که قابلیت تحقق عملیاتی دارد.
وی گفت: این بسته ها موجب چرخش تحول آفرین شده و زمینه ساز تعلیم و تربیت تمام ساحتی و جلب مشارکت همگان را فراهم می کند.
معاون وزیر با اشاره به شاخص های بسته های تحولی سند تحول بنیادین اظهار داشت: این بسته ها تحول آفرین، تحقق پذیر، سنجش پذیر، شوق انگیز، زود بازده، فراگیر و مدرسه محور است.
حسینی با تاکید بر اینکه باید شوق کمک به آموزش و پرورش را برانگیخت، اظهار داشت: باید شوق کار در معلمان، دانش آموزان و اولیا ایجاد کنیم تا بتوانیم آموزش و پرورشی با اشتیاق داشته باشیم.
حسینی یکی از بسته های تحولی مهم در آموزش و پرورش را بسته تحولی زیر نظام درس ملی دانست و افزود: برنامه درس ملی اصل آموزش و پرورش است و بقیه زیر نظام ها پشتیبان آن هستند.
وی افزود: برنامه درس ملی با مشکلات عدم انعطاف، حجیم بودن، زیاد بودن تقویم ساعت آموزشی، عدم تلفیقی و تک ساحتی یودن و مبتی نبودن بر فناوری های نوین مواجه است و بسته تحولی زیر نظام درس ملی حل این مشکلات را نشانه گرفته است.
وی تصریح کرد: برنامه درس ملی در دنیا از مدرسه محوری به سمت کلاس محوری و از کلاس محوری به سمت فرد محوری رفته است.
معاون وزیر یکی از بسته های تحولی مهم دیگر را بسته ی تحولی منابع انسانی دانست و افزود: آمایش سرزمینی، تراکم کلاس ، استاندارد نیروی انسانی و دانش آموزی از جمله موارد بسته تحول منابع انسانی است
وی تصریح کرد: منابع انسانی در آموزش و پرورش با مشکلات جذب، نگهداشت، سنجش، تعیبن صلاحیت ها، نرم سازی، استاندارسازی، شیوه تامین و ساماندهی مواجه است و بسته تحول نیروی انسانی با رویکرد حل این مشکلات در حال تدوین است.
حسینی با تاکید بر اینکه باید به سمت مدارس ترکیبی ، تطابقی و همساز حرکت کنیم، افزود: مدارس تركيبي، تطابقي و همساز امكان ايجاد و گسترش شيوه فراگير سازي استاندارد و موٍثر را فراهم مي كنند.
وی در پایان گفت: فقط ۸۶۴ نیروی توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی داریم و دانشگاه های مطرح می توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی در تربیت نیروی توانبخشی متخصص بیایند.