اجرای طرح مهارتهای زندگی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه کردستان
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از اجرای طرح مهارتهای زندگی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه استان خبر داد.
به گزارش امور بین الملل و روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از خبرگزاری فارس ،خلیل رنجبر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: طرح آموزش مهارتهای زندگی برای چهارمین سال متوالی و با هدف رشد عزت نفس، افزایش تواناییهای روانی، اجتماعی و پرورش و تقویت خلاقیت در دانشآموزان با نیازهای ویژه استان اجرا میشود.
وی با بیان اینکه این طرح در 39 مدرسه اجرا میشود، اعلام کرد: این طرح برای بیش از یکهزار و 300 نفر دانشآموز آسیب دیده بینایی، شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی و طیف اتیسم در دورههای مختلف تحصیلی با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی اجرا میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: آموزش مهارتهای زندگی به عنوان راهبردی مؤثر در راستای ارتقای توانمندیهای دانشآموزان برای برقراری و حفظ تعاملات مثبت با دیگران با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزی انجام میشود.
رنجبر با بیان اینکه آموزش و پرورش در جوامع مختلف برای بهبود وضعیت زندگی انسانها و تربیت نیروی انسانی مؤثر تلاش میکند، گفت: ویژگی و شاخصه مهم مدارس پیشرو توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی دانشآموز در مدرسه و آموزش مهارتهای زندگی و فراهم آوردن فرصت تمرین در کلاس است.
وی اعلام کرد: با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود مهارتهای زندگی ده گانه خودآگاهی،همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله،تصمیمگیری، تفکر خلاق و مهارتهای تفکر خلاقانه به دانشآموزان آموزش داده میشود.
وی خاطر نشان کرد: با ارزیابی و آموزش مهارتهای زندگی مناسب میتوان در ضمن آموزش مفاهیم تحصیلی به بعد پرورشی نهاد آموزش و پرورش پرداخت و شهروندانی رشد یافته در ابعاد گوناگون تربیت کرد تا بتوانند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواریهای زندگی مواجه شود.
رنجبر افزود: دانش آموز با نیازویژه با یادگیری این مهارتها خود را قادر میسازد با مسائل زندگی به نحو مؤثر مقابله کند و با ارتقای توانایی اجتماعی و روانی، دانش، ارزش و نگرشهای خود را به تواناییهای بالفعل تبدیل کند.
وی گفت: ضعف مهارتهای زندگی در دانشآموزان با نیازهای ویژه میتواند منشأ بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری در آنان شود از اینرو آموزش، فراگیری و ایجاد فضای مناسب در راستای تقویت این مهارتها در کنار یادگیری تحصیلی در ارتقای سلامت روان و رفتار بسیار اهمیت دارد.