• انتشار: 1399/07/20 - 21:19
  • تعداد بازدید: 1314
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اجرای طرح مهارت‌های زندگی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کردستان

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از اجرای طرح مهارت‌های زندگی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان خبر داد.

3569.mp3 اجرای طرح مهارت‌های زندگی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کردستان

 به گزارش امور بین الملل و روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از خبرگزاری فارس ،خلیل رنجبر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: طرح آموزش مهارت‌های زندگی برای چهارمین سال متوالی و با هدف رشد عزت نفس، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و پرورش و تقویت خلاقیت در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان اجرا می‌شود.


وی با بیان اینکه این طرح در 39 مدرسه اجرا می‌شود، اعلام کرد: این طرح برای بیش از یک‌هزار و 300 نفر دانش‌آموز آسیب دیده بینایی، شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی و طیف اتیسم در دوره‌های مختلف تحصیلی با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی اجرا می‌شود.


رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان راهبردی مؤثر در راستای ارتقای توانمندی‌های دانش‌آموزان برای برقراری و حفظ تعاملات مثبت با دیگران با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزی انجام می‌شود.


رنجبر با بیان اینکه آموزش و پرورش در جوامع مختلف برای بهبود وضعیت زندگی انسان‌ها و تربیت نیروی انسانی مؤثر تلاش می‌کند، گفت: ویژگی و شاخصه مهم مدارس پیشرو توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی دانش‌آموز در مدرسه و آموزش مهارت‌های زندگی و فراهم آوردن فرصت تمرین در کلاس است.


 


وی اعلام کرد: با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود مهارت‌های زندگی ده گانه خودآگاهی،همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله،تصمیم‌گیری، تفکر خلاق و مهارت‌های تفکر خلاقانه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: با ارزیابی و آموزش مهارت‌های زندگی مناسب می‌توان در ضمن آموزش مفاهیم تحصیلی به بعد پرورشی نهاد آموزش و پرورش پرداخت و شهروندانی رشد یافته در ابعاد گوناگون تربیت کرد تا بتوانند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود.


رنجبر افزود: دانش آموز با نیازویژه با یادگیری این مهارت‌ها خود را قادر می‌سازد با مسائل زندگی به نحو مؤثر مقابله کند و با ارتقای توانایی اجتماعی و روانی، دانش، ارزش  و نگرش‌های خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل کند.


وی گفت: ضعف مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه می‌تواند منشأ بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری در آنان شود از این‌رو آموزش، فراگیری و ایجاد فضای مناسب در راستای تقویت این مهارت‌ها در کنار یادگیری تحصیلی در ارتقای سلامت روان و رفتار بسیار اهمیت دارد.

  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 3569
کلمات کلیدی