• انتشار: 1399/06/11 - 17:57
  • تعداد بازدید: 1494
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
از سوی دکتر حسینی در سی ‌و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش ‌و پرورش سراسر کشورمطرح شد؛

انتظارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای سال تحصیلی جدید از مدیران کل و روسای مناطق

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سی ‌و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش ‌و پرورش سراسر کشور به تشریح برنامه های در دست اجرا و انتظارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای سال تحصیلی جدید از مدیران کل و روسای مناطق پرداخت.

3466.mp3 انتظارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای سال تحصیلی جدید از مدیران کل و روسای مناطق

 


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش و تقدیر از زحمات مدیران کل و روسای آموزش و پرورش استان ها  اظهار داشت: در ساختار آموزش و پرورش استثنایی ساختار سازمانی و استانی دیده شده است اما حلقه مفقوده این ساختار مناطق و نواحی آموزش و پرورش است.


معاون وزیر خطاب به مدیران کل و روسای 750 منطقه آموزش و پرورش با بیان اینکه  در جهت ارتقای  آموزش و پرورش استثنایی سه مصوبه در آخرین شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور وزیر آموزش و پرورش به تصویب رسید اظهار داشت: اولین مصوبه، تقویت ساختار آموزش و پرورش استثنایی با استقرار عامل ذیحسابی در ادارات استثنایی استان ها و امکان صدور احکام پرسنل توسط این ادارات بود.


وی گفت: اختصاص سالانه  10 درصد از نیروی های ورودی آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی  و پیگیری برگرداندن امتیازات معلمین استثنایی به شرایط قبل از قانون خدمات کشوری از طریق دولت و مجلس  دو مصوبه دیگر آخرین شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی بود.


 حسینی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص پروژه مهر پرداخت و اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش با کیفیت میخواهیم باید پروژه مهر با کیفیت داشته باشیم و مهمترین سنجه توفیقات مدیریتی در تحقق اهداف  پروژه مهر نهفته است.


وی تصریح کرد: پروژه مهر پروسه ای است که در‌طی سال ادامه دارد و از مهر شروع شده و تا مهر آینده ادامه دارد و این پروژه  مهمترین تجلی گاه جامعه پذیری و اجتماعی شدن نظام تعلیم و تربیت است. 


حسینی  با بیان اینکه با توجه به بحران کرونا در سال تحصیلی پیشرو با  آموزش در بحران مواجه هستیم اظهار داشت: با توجه به شرایط  کرونا دستورالعمل بازگشایی مدارس استثنایی  به استان ها ارسال شده است که در آن بر اولویت آموزش حضوری بارعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای و از طریق مراکز مشاوره و ایجاد 32 مرکز جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها تاکید شده است.


وی افزود: در بخشی دیگر از دستورالعمل بازگشایی مدارس استثنایی بر استقرار و راه اندازی سامانه ندای همراه تاکید شده است که پس از راه اندازی این سامانه 16 مربی آموزش دیده از طریق سامانه به  ارائه خدمات ، تقویت و توانمند سازی آموزش ها خواهند پرداخت.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از چرخش های تحول آفرین این سازمان را حرکت از سمت آموزش های تفکیکی به سمت آموزش های تلفیقی و سپس فراگیر سازی با پشتیبانی مدارس استثنایی دانست و افزود: مدیران کل و روسای ادارات مناطق برای تقویت روش تلفیقی فراگیر  باید بر رعایت مواد 17، 27 و 35 شیوه نامه تلفیقی فراگیر مبتنی بر کم کردن 3 دانش آموز به ازای هر دانش آموز تلفیقی فراگیر از تراکم کلاسی، مناسب سازی فضای آموزشی، برخورداری معلمان مدارس پذیرا از 60 امتیاز سختی کار و تقدیر هر دو سال یکبار از معلمین مدارس تلفیقی فراگیر  نظارت داشته باشند.


معاون وزیر با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کرونا حضور والدین به عنوان معلم دوم  و دستیار معلم به شکل حرفه ای  امری ضروری و اجتناب ناپذیر است افزود: از طریق ظرفیت سامانه ندای همراه، ظرفیت مشاوران مدارس، پارلمان اولیا و همچنین ظرفیت استان ها باید  مدیران کل و ورسای ادارات توانمند سازی والدین را در دستور کار قرار دهند و در همین راستا 60 محتوای آموزشی برای خانواده ها تاکنون تولید شده است.


حسینی در ادامه با اشاره به مراکز مشکلات ویژه یادگیری و نکاتی که باید مد نظر مدیران کل و ورسای 750 منطقه آموزشی قرار گیرد اظهار داشت: 750 مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کل کشور فعال هستند که بر اساس آمایش سرزمینی به بیش از هزار مرکز دیگر نیز نیاز است و 48 مرکز از این تعداد در سال جاری راه اندازی خواهد شد که  هر استان و منطقه باید بر اساس سهمیه مشخص شده پیگیر راه اندازی این مراکز باشد.


وی افرود: عدم تغییر کاربری، تخصیص نیرو و عدم جابجایی نیروهای مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر نکاتی است که باید بر آنها تمرکز شود.


 وی تصریح کرد: مراکز مشکلات ویژه یادگیری، نقش پشتیبان مدارس را بازی می کنند و لذا اختصاص اتاق مرجع و معلم رابط نیز باید برای این مراکز لحاظ شود.


 حسینی با اشاره به شرایط سفید، زرد و قرمز  اظهار داشت: در وضعیت زرد آموزش در مدارس استثنایی  به صورت نیمه حضوری خواهد بود و ارائه خدمات در مراکز توانبخشی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری، مراکز مشاوره به صورت انفرادی و با حضور یکی از والدین انجام خواهد شد.


وی افزود: در شرایط قرمز آموزش ها مجازی خواهد بود اما توصیه می شود در این وضعیت با درخواست کتبی والدین، برخی دانش آموزان بر حسب نیاز و ضرورت برای دریافت خدمات آموزشی، توان بخشی و حمایتی در مدارس حاضر شوند.


معاون وزیر در ادامه  با اشاره به جزئیات برنامه های تدوینی سال ۱۳۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: برنامه های تدوینی  شامل دو بخش  است، بخش اول  بسته های  تحولی است  که جدید و نوآورانه است و بخش بعدی نیز برنامه های معمولی است که از قبل وجود داشته و استمرار می یابد.


وی با بیان اینکه برنامه های سال ۱۳۹۹ هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین را پوشش می دهند اظهار داشت: مجموع برنامه های سالانه و بسته های تحولی ۱۳ برنامه با ۴۶ فعالیت است که بیش از ۸۰ درصد این برنامه ها و فعالیت ها نوآورانه است.


وی با  اشاره به  سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » اظهار داشت: بسته های تحولی نوآورانه، تحقق پذیر،  دارای نتایج کوتاه مدت یکساله ملموس، شوق انگیز، مشارکت پذیر، مدرسه محور، فراگیر، مبتنی بر آموزه های سند تحول بنیادین و مبتی بر چرخش های تحول آفرین تدوین شده اند.


وی افزود: فرآیند اجرایی شدن بسته های تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت تدوین شده است و 93 درصد فعالیت ها و برنامه های مبتنی بر بسته های تحولی تاسیسی و نوآورانه است.


حسینی با اشاره به خروجی بسته های تحولی گفت: اجرای بسته های تحولی باید به رفع کمبود 210 مدرسه استثنایی و مناسب سازی الگویی یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اتیسم در هر استان منجر شود که نیازمند همکاری مدیران کل استان ها می باشد.


وی افزود:  احداث 15 سالن ورزشی، 350 سالن ورزشی درون مدرسه ای، 350 باشگاه پیشکسوتان و تهیه 105 قلم لوازم آموزشی و توانبخشی در قالب 80 هزار وسیله از دیگر خروجی های بسته های تحولی است که سهم هر استان و منطقه مشخص شده است و نیازمند پیگیری روسای مناطق است.


وی تصریح کرد: افزایش 8 درصدی پوشش پیش دبستانی در استثنایی، افزایش 15 درصدی خدمات حمایتی پیش دبستانی و 45 درصدی دبستان، آموزش مهارت های چندگانه به 10 درصد از معلمین، نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل به 5 هزار نفر و افزای ش30 درصدی مشارکت اولیا و معلمان از دیگر خروجی های بسته های تحولی است.


حسینی در ادامه با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نواموزان بدو ورود به دبستان که در حال اجراست اظهار داشت: تاکنون 921 هزار نوآموز معادل 86 درصد برای سنجش نوبت گیری کرده اند که از این تعداد 744 هزار نفر معادل با 70 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد ارزیابی قرار گرفته اند.


وی با بیان اینکه پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش هدفگذاری شده است اظهار داشت: استقرار شیفت بعد از ظهر در پایگاه ها، ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه و جمعه، استفاده از پایگاه هایی که ظرفیت سنجش آنها پر شده است، استمرار فعالیت پایگاه ها بعد از 15 شهریور و عدم ثبت نام نهایی دانش آموزان بدون انجام برنامه سنجش از جمله اقداماتی است که  ما را به پوشش 99 درصدی نزدیک می کند.


حسینی با تاکید بر اینکه دو اقدام ویژه در سال جاری در خصوص برنامه سنجش انجام خواهد شد افزود: ایجاد پایگاه جامع آزمون در سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ایجاد  یک پایگاه دائمی سنجش در هر استان  و راه اندازی اتاق آکوستیک در این پایگاه دو اقدام ویژه در خصوص برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان است.


معاون وزیر در پایان گفت: امید است با همکاری همه مدیران کل، روسای آموزش و پرورش استثنایی و روسای مناطق در تحقق این اهداف و برنامه ها بیش از پیش توفیق یابیم.


دریافت ویدیوی سخنرانی







 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3466
کلمات کلیدی