• انتشار: 1399/10/18 - 19:37
  • تعداد بازدید: 2989
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
دکتر حسینی در مراسم اهدای بیش از ۵ هزار تبلت به دانش آموزان نیازمند استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رییس جمهور:

اهدای بیش از 135 هزار وسیله ارتباطی هوشمند به دانش آموزان نیازمند در قالب طرح هدایت

با حضور معاون اول رئیس جمهور و در نشست با فعالان اقتصادی، خیرین و سمن های فعال استان سیستان و بلوچستان بیش از ۵ هزار تبلت به دانش آموزان نیازمند استان سیستان و بلوچستان اهدا شد.

3878.mp3 اهدای بیش از 135 هزار وسیله ارتباطی هوشمند به دانش آموزان نیازمند در قالب طرح هدایت
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش؛ دکتر سید جواد حسینی معاون و جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت( هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) در این نشست ضمن تقدیر از تمامی خیرین، فعالین اقتصادی، دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور و دکتر امید معاون توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری گفت: با توجه به شيوع ويروس كرونا و تعطيلي سراسري مدارس كشور، حضور دانش آموزان در مدارس با تعطيلي مواجه شد اما جريان آموزش و پرورش دانش آموزان با طراحي اطلس يادگيري استمرار يافت. 
وی افزود: در اين راستا راهبردهاي ده¬گانه پوشش حداكثري، نظارت حداكثري، ارتباط حداكثري، مسئوليت پذيري حداكثري، پاسخگويي حداكثري، انعطاف پذيري حداكثري، مشاركت حداكثري، هوشياري حداكثري ، هماهنگي حداكثري و مديريت زمان حداكثري توسط وزير محترم آموزش و پرورش اعلام و برآن اساس جريان تعليم و تربيت استمرار يافت. 
معاون وزیر با بیان اینکه  استمرار آموزش و پوشش حداكثري راهبرد مهمي بود كه مورد نظر قرار گرفت اظهار کرد: در اين راستا بلافاصله بعد از تعطيلي مدارس صدا و سيماي جمهوري اسلامي در اين عرصه حاضر شد و در چندين شبكه كلاس هاي تلويزيوني برقرار گرديد
وی گفت:  با توجه به راهبرد انعطاف حداكثري علاوه بر آموزش هاي تلويزيوني آموزش از طريق بسته¬هاي يادگيري و درسنامه، استفاده از ظرفيت خانواده ها و بستگان، استفاده از روشهاي خودآموز ، در برخي شرايط حضور معلمان در منازل و خصوصاً آموزش در بستر فضاي مجازي با طراحي شبكه شاد با انعطاف حداكثري و به منظور تداوم و پوشش حداكثري استمرار يافت.
جانشین وزیر در طرح هدایت افزود: كانال هاي متعدد اختصاصي محتواي آموزشي در شبكه شاد بوجود آمد و با استفاده از تدريس بهترين معلمان با مدرن ترين روش ها اين تدريس ها در كانال محتواهاي آموزشي به منظور بهره مندي دانش آموزان قرار گرفت.
حسینی با بیان اینکه امروز به طور مشخص بيش از 10 ميليون دانش¬آموز از شبكه شاد به عنوان پلتفرم مستقل، منعطف و اختصاصي بهره مي برند اظهار کرد: بيش از 2 ميليون هم از ساير شبكه¬هاي مجازي استفاده مي كنند و نزديك به 3 ميليون دانش آموز در فضاهاي مجازي، شبكه شاد و ساير كانال¬ها شناسايي نشده اند و از جريان آموزش و پرورش در فضاي مجازي بي بهره اند. 
وی گفت: لذا حدود 3 ميليون دانش آموز از هيچگونه ابزار هوشمند براي بهره گيري از آموزش برخوردار نمي باشند و اگر عدد دانش آموزاني كه به سختي از دستگاههاي هوشمند والدين كه به طور معمول هم به كار والدين آسيب مي زند و هم اين وسيله هوشمند دائمي نمي تواند در خدمت دانش آموزان باشد را به اين ارقام اضافه نماييم ، دست كم 30 درصد دانش آموزان يعني حدود 5 ميليون از اين امكان بي بهره اند
وی با تاکید بر اینکه  نظام تعليم و تربيت نسبت به اين افراد بي¬تفاوت نيست گفت: اين دانش¬آموزان نيز با همان رويكرد انعطاف پذيري و استمرار و پوشش حداكثري با استفاده از درسنامه ها، خودآموزها، والدين، آموزش¬هاي تلويزيوني و اعزام معلم در شرايط خاص به منازل در فرآيند آموزش و پرورش قرار گرفته اند.
معاون وزیر بابیان اینکه  نظام تعليم و تربيت براي 30 درصد از دانش آموزاني كه از وسايل هوشمند برخوردار نيستند، طرحي را تحت عنوان طرح هدايت (هر دانش آموز يك تبلت، هر تبلت يك مدرسه، يك كلاس) تدوين و تصويب نموده است كه اين هم اكنون در حال اجراست اظهار کرد: تلاش جهت تحقق آرمانها و اهداف بلند سند تحول بنيادين  ودسترسي پذيري همه دانش آموزان براي استفاده از فضاي مجازي  در زمینه آموزش، شناخت دقيق از وضعيت دسترسي ناپذيري دانش آموزان استانها، مناطق ، نواحي و مدارس كشور خصوصاً مناطق لازم التوجه با رويكرد عدالت آموزشي و خصوصاً تأكيد بر عدالت ترجيحي و شناخت دقيق منابع داخلي و خارجي  و بسيج همه امكانات درون و برون سازماني ، بخش¬هاي دولتي ، عمومي و مردمي، حقيقي و حقوقي با نگاه توسعه مشاركت خيرين براي تهيه امكانات و تجهيزات فناورانه براي مناطق و دانش آموزان لازم التوجه و توزيع مناسب امكانات و تجهيزات در مناطق كشور و دسترسي پذير كردن آن براي كساني كه به اين امكانات نيازمندند از اهداف طرح هدایت می باشد.
حسینی با بیان اینکه بهترين فرصت عدالت و ارتقاء كيفيت آموزش و توسعه جامعه بهره گيري همه دانش آموزان از آموزش و پرورش است اظهار کرد:  به طور مسلم بايد اذعان نماييم نابرابري در برخورداري از فضاي ديجيتالي در آموزش به نابرابري و توسعه بي عدالتي و عدم تعادل¬هاي منطقه اي منجر خواهد شد.
وی افزود:  به اين منظور و براي بهره گيري عادلانه همه دانش آموزان از فضاي آموزشي خصوصاٌ در بستر شبكه شاد و آموزش هاي الكترونيكي و ديجيتالي در وزارت آموزش و پرورش طرح"هدايت" (هر دانش آموز يك تبلت، هر تبلت يك مدرسه  - يك كلاس) تدوين شد تا از اين طريق امكان عدالت آموزشي در فضاي آموزش¬هاي ديجيتالي فراهم آيد .
وی گفت: در اين طرح قرار است تمامي ظرفيت هاي بخش دولتي، عمومي و مردمي ، بنيادهاي حمايتي و خيريه¬اي بسيج شوند تا امكان حدود 12 هزار ميليارد منابع مالي طرح فراهم آيد . 
حسینی با تاکید بر اینکه اين تجهيزات از جمله تبلت خصوصاً در زيست بوم كرونا از چند جهت از اهميت برخوردار است  افزود: تجهيزات هوشمند آموزشي امكان تداوم آموزش در فضاي مجازي را فراهم مي سازد و امكان تحقق راهبرد "گرچه مدرسه تعطيل است اما آموزش تعطيل نيست" را فراهم مي آورد و از شكاف هاي طبقاتي و نابرابري هاي اجتماعي و آموزشي در زيست بوم كرونا و حتي بعد از آن جلوگيري مي نمايد و از اين مسير امكان آموزش با كيفيت براي همه دانش¬آموزان خصوصاً دانش¬آموزان محروم فراهم مي آيد. 
وی افزود: وجود این تجهیزات  "رنج و درد كودكانه" نداشتن وسايل هوشمند را مي زدايد و امروز تهيه يك تبلت يا يك ابزار هوشمند براي دانش¬آموزان آنقدر مهم است كه قادر است كاركرد ساخت يك كلاس و يك مدرسه را داشته باشد، اين ابزار مدرسه مي¬سازد، كلاس مي آفريند  و با تردد امواج به جاي افراد آموزش و مدرسه را به خانه و به همراه دانش آموز مي¬آورد . 
وی تصریح کرد: این تجهیزات ارتباطی هوشمند نه تنها اين ابزار هوشمند در حكم مدرسه و كلاس درس عمل مي كند بلكه در حكم ساخت آزمايشگاه ، كتابخانه و ساير موقعيت¬هاي بي بديل يادگيري نيز ايفاي نقش مي نمايد. اهداء يك تبلت به دانش آموز، اهداء يك مدرسه ، يك كلاس ، يك كتابخانه ، يك آزمايشگاه و بسياري ديگر از موقعيت¬هاي يادگيري محسوب  مي شود . 
حسینی بابیان اینکه كاركرد ديگر اين طرح، آن است كه از بسياري از ترك تحصيل¬ها كه بدليل هزينه¬هاي سنگين رفت و آمد، تهيه مكان اقامت در شهر براي فرزندان و ساير هزينه ها انجام مي گيرد را مانع مي¬شود افزود: در برخي از نقاط روستايي و حتي شهري خانواده هايي هستند كه بدليل شرايط فرهنگي از ادامه تحصيل دختران جلوگيري مي كنند و نوعي شكاف جنسيتي از بستر آموزش را سبب مي گردند ، طرح هدايت در اين راستا هم داراي كاركرد است كه از اين نوع ترك تحصيل ها هم مي تواند جلوگيري كند . 
جانشین وزیر در طرح هدایت گفت: ما معتقديم در بخش دولتي از رديف مسئوليت¬هاي اجتماعي برخي سازمان¬ها و وزارتخانه و نيز بخش عمومي مثل بانك ها و شهرداري ها و نهادهاي حمايتي و حوزه مردمي و تشكل¬هاي خيريه¬اي، اصناف، جوامع خيرين بايد شرايطي را فراهم ساخت كه با درك اهميت اين موضوع كه اهداء يك تبلت به مثابه، اهداء مدرسه ، كلاس، آزمايشگاه، كتابخانه و فضاهاي بي بديل يادگيري است و از اين طريق آنها را پاي كار اين اقدام خيرخواهانه حاضر كنيم و با شعار ما حاضريم اولاً حضور همه نهادها و مردم خيرخواه را در اين مسير باز كنيم و آنها را در نقش آفريني در اين طرح حاضر كنيم و ثانياً   دانش آموزان محروم از اين فضا را با اهداء اين تجهيزات پاي كلاس درس حاضر نماييم. 
 
حسینی در ادامه با اشاره به فعالیت های انجام شده در طرح هدایت گفت: تدوين و تصويب طرح هدايت و ارسال شيوه نامه آن به همه استان هاي كشور، اجرای طرح نذر هوشمند توسط معاونت پرورشي و فرهنگي با دريافت بيش از 85 ميليارد تومان كمك مردمي، تدوين تفاهم نامه هاي مشاركتي به شكل 50 درصدي تأمين منابع طرح توسط استانها و وزارت آموزش و پرورش كه تاكنون استانهاي خوزستان، گلستان، همدان، لرستان، كرمانشاه، هرمزگان ، يزد و سمنان تفاهم نامه منعقد كرده اند و ساير استانها هم به اين جريان خواهند پيوست  از جمله فعالیت های انجام شده می باشد. 
وی افزود: در اين راستا تا كنون 135 هزار تبلت در سراسر كشور تأمين و به دانش آموزان تحويل شده است و همچنين 15 هزار تبلت براي دانش آموزان استثنايي با تحصيل 33 ميليارد تومان به شكل مشاركتي بين سازمان آموزش و پرورش استثنايي و مديران كل استانها تأمين شده است . 
وی گفت: مركز آمار ايران  متعهد شده است تا 15 هزار تبلت براي استانها اهداء نمايند و براي هر استان دست كم 500 دستگاه تبلت اهداء خواهد نمود و كميته امداد حضرت امام(ره) براي تأمين 50 هزار تبلت در فاز اول و تا 500 هزار در 3 فاز تعهد اهداء و تهيه تبلت به دانش آموزان نيازمند را عهده دار گرديده است . 
 حسینی  استفاده از ظرفيت 600 هزار دستگاه كامپيوتر در مدارس در قالب كلاس¬هاي 2 تا 5 نفره براي دانش آموزان محروم را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: در صورت کسب مجوز ستاد كرونا و اجرای این طرح  دست كم 2 ميليون دانش آموز نيازمند تحت پوشش قرار می گیرند.
وی افزود: استفاده از ظرفيت گوشي¬ها، تبلت  و وسايل هوشمند اضافي يا قابل اهداء در ساير وزارتخانه ها و سازمان ها مثل سازمان  فروش اموال تمليكي و استفاده از ظرفيت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در قالب طرح "باندلينگ"  وتوزیع 5/2 ميليون تبلت به اقساط کم بهره از دیگر اقدامات می باشد.
وی گفت: استفاده از ظرفيت سازمان هاي بين المللي و ايرانيان خارج از كشور از طريق مركز امور بين الملل در حال پيگيري است و تاكنون 2 هزار تبلت دريافت و قول 5 هزار تبلت ديگر نيز داده شده است . 
معاون وزیر در ادامه گفت: استفاده از ظرفيت 100 هزار انجمن اوليا و مربيان كشور با رويكرد فعال اين انجمن ها و استفاده از ظرفيت هاي محلي و مدرسه اي در قالب مشاركت انجمن اوليا و مربيان هر مدرسه براي تهيه اين وسايل براي دانش آموزان همان مدرسه نيز در دستور كار مي باشد . 
وی ادامه داد: استفاده از ظرفيت زنان و خانواده جهت دانش آموزان دختر نابرخوردار از اين تجهيزات تحت عنوان طرح "حامي هوشمند"  نيز در حال پيگيري است. 
وی تصریح کرد: در مجموع با اجراي اين طرح ها و بكارگيري همه ظرفيت هاي جامعه اميدواريم طرح هدايت توفيق يابد بيش از پيش جهت تحقق عدالت آموزشي گام¬هاي موفقيت را طي نمايند 
 
حسینی در پایان گفت:  در جلسه امروز و با حضور جناب آقاي دكتر جهانگيري معاون اول محترم رياست جمهوري در استان سيستان وبلوچستان نيز تدارك اهداء 5 هزار تبلت از طريق 500 تبلت سازمان استثنايي، 500 تبلت كميته امداد حضرت امام (ره)،  2500تبلت مركز آمار ايران و 1000 تبلت توسط يك خير ديده شده است.
 
 شایان ذکر است در این مراسم علاوه بر افتتاح سامانه طرح هدایت  توسط معاون اول رئیس جمهور، ده تبلت به صورت نمادین به دانش اموزاناستان سیستان و بلوچستان اهدا شد.
 
 
  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3878
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید