اولیای دانشآموزان استثنایی در کردستان «مدرسه یار» میشوند
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان از اجرای طرح «مدرسه یاری» اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه در راستای ارتقای مشارکت و همفکری خانه و مدرسه خبر داد
طالب محمدی، رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان در گفتوگو با ایکنا از کردستان، با تأکید بر تقویت نقش انجمنهای اولیا و مربیان از طریق جلب مشارکت عمومی والدین گفت: بهرهمندی از توانایی اولیای دانشآموزان در جهت ارتقای کیفی برنامهها و خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی و پیشبرد هرچه بهتر آموزشوپرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه از اهداف اجرای این طرح است.
وی افزود: با هدف بهرهمندی واحدهای آموزشی از ظرفیتها و قابلیتهای اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح استان ۱۱۳ نفر از اولیای توانمند و متخصص در ۲۰ مدرسه مستقل استثنایی در اجرای این طرح شرکت کردند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان با برشمردن مشارکت خانواده در امور مدرسه به عنوان راهکاری اساسی برای توسعه نظام آموزشی، بیان کرد: تربیت امر خطیر و مهمی است که عناصر بسیاری در آن دخیلاند و این مسئولیت سنگین به تنهایی و بدون یاری و مساعدت اولیا بویژه در مدارس با نیازهای ویژه محقق نمیشود.
وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامههای بسته تحولی «توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن آموزشوپرورش استثنایی» و با هدف بهرهمندی واحدهای آموزشی از ظرفیتها و قابلیتهای اولیای این برنامه در مدارس اجرا میشود.
محمدی افزود: براین اساس اولیایی در برنامه «مدرسه یاری» مشارکت دارند که در حوزه سلامت، تربیت بدنی، توانبخشی، هنری، فنی و ...تخصص و مهارت داشته باشند و بر اساس تخصص، علاقه و نیازهای مدرسه، خدمات تخصصی، علمی و مهارتی خود را ارائه کنند.
وی با تأکید برتوسعه مشارکت اولیا در آموزشوپروش به عنوان امری مهم و اجتنابناپذیر، اظهار کرد: سیستم آموزش مدارس با نیازهای ویژه بر مبنای مشارکتهای عمومی طراحی شده است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان گفت: حضور اولیا و مشارکت آنها در اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی جزو اصول اساسی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است و پیوند عمیق بین اولیا و مربیان زمینهساز ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش خواهد بود.
وی در ادامه گفت: برنامه همیار معلم اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز در راستای موفقیت دانشآموزان و ایجاد انگیزه در امر تحصیل با مشارکت خانواده و مدرسه اجرا میشود.
محمدی در پایان یادآور شد: به منظور تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، عملیاتی کردن سند تحول بنیادین و برنامه درسی برنامه اولیای همیار معلم با مشارکت ۱۲۶ نفر از اولیای دانشآموزان استثنایی اجرا شد.
نظر دهید