• انتشار: 1398/11/29 - 12:00
  • تعداد بازدید: 267
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
با حضور دکتر حسینی؛

اولین مجلس دانش آموزی استثنایی به شکل مجازی و واقعی افتتاح شد

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ۶۲ دانش آموز منتخب از استان های کشور، مراسم افتتاحیه مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیاز ویژه کشور برگزار شد.

2556.mp3 اولین مجلس دانش آموزی استثنایی به شکل مجازی و واقعی افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر سید جواد حسینی در افتتاحیه این مجلس اظهار داشت: ۶۲ دانش آموز منتخب از ۳۲ استان کشور به عنوان نمایندگان دانش آموزان با نیازهای ویژه  و در قالب مجلس واقعی و مجلس مجازی دانش آموزان استثنایی فعالیت خواهند کرد.



وی افزود: دو دانش آموز از این مجلس نیز به انتخاب بقیه اعضا جهت عضویت در مجلس کشوری دانش آموزان عادی معرفی خواهند شد.

  

معاون وزیر با بیان اینکه محصول اصلی نظام آموزش و پرورش دانش آموزان هستند اظهار داشت: محصول واقعی نظام و تعلیم و تربیت  باید پرورش دانش آموزان تمام ساحتی باشد  که در تمامی عرصه ها رشد کرده باشند.


وی افزود: یکی از اقدامات دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استقرار آموزش و پرورش استثنایی بوده و بیش از ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در یک هزار و ۶۰۰ آموزشگاه، ۱۴ هزار آموزشگاه پذیرا و ۵۰۰ مدرسه پشتیبان در حال تحصیل هستند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید  بر مشارکت همه ابعاد در نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: بیشترین سازمان اداری و بالاترین تعداد  کارمند در نظام اداری همه در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند ولی  تعلیم و تربیت با نگاه صرف به سیستم رسمی و دولتی پیشرفت نخواهد کرد و نیاز به استفاده از مشارکت تمام ارکان  وجود دارد.


معاون وزیر با بیان اینکه موفق ترین  نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا به سمت تمرکز زدایی رفته اند، اظهار داشت: این نظام ها از بخشنامه گرایی و تصمیم گیری مرکزی کاسته و بیشترین نقش و قدرت را به مدارس و معلمان داده اند و در امر تعلیم و تربیت هم موفق تر بوده اند.


حسینی با بیان اینکه کاهش تمرکز زمانی اتفاق می افتد که همه ارکان در امر تعلیم و تربیت دخیل باشند اظهار داشت: هر چه مشارکت همه اضلاع آموزش و پرورش یعنی معلمان، مدارس، اولیا، دستگاه ها، خیرین، آموزش استان ها و مناطق بیشتر باشد، آموزش و پرورش موفق تر خواهد بود.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌در ادامه اظهار داشت: در آموزش و پرورش استثنایی،  برنامه تعلیم و تربیت از سمت مدرسه محوری به سمت کلاس محوری و فرد محوری سوق داده شده است و گسترش مدارس تلفیقی و فراگیر با داشتن  برنامه برای تک تک افراد افراد از جمله برنامه های سازمان است.

وی افزود: راه اندازی پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از کف تا ستاد، پارلمان مشورتی اولیا، مشارکت صاحبنظران در کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین المللی از جمله طرح های مشارکت جویانه در آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر هدف از تمامی مشارکت ها و طرح های مشارکت جویانه را کمک به  تعلیم و تربیت آینده سازان دانست و اظهار داشت: رکین ترین رکن آموزش و پرورش دانش آموزان هستند  و لذا  باید آنان بالاصاله  در تمامی ارکان مشارکت داده شوند.


حسینی سه مدل مشارکت را مشارکت  تشریفاتی، محدود و واقعی ذکر کرد و افزود: بهترین نوع 

مشارکت، مشارکت واقعی تمامی ذی نفعان است که در تصمیم گیری ها مشارکت کرده و از آن بهره می برند.


معاون وزیر مشارکت واقعی را  به انواع نمادین، مقطعی، نظام مند مستمر  تقسیم کرد و اظهار داشت: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی نظام مند است که در بستر زمان مستمر است.


وی افزود: مشارکت واقعی نظام مند، تقاضا محور است نه عرضه محور ، این مشارکت با دانش آموزان است و نه برای دانش آموزان و نظام مند و تشکیلاتی است نه پراکنده.

حسینی تصریح کرد: مشارکت دانش آموزان در  مجلس دانش آموزی مشارکت واقعی نظام مند و مستمر است و مجلس دانش آموزی باید دنبال چنین مشارکتی باشد.


حسینی در ادامه گفت: بسته تحولی در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه، بسته تحولی تلفیقی - فراگیر و مناسب سازی در تمامی ابعاد دانش آموزان عادی، والدین، کتب، اولیا، فضا آموزشی، تجهیزات و نگرش جامعه در حوزه استثنایی در حال تدوین و اجرا است.


وی در پایان اظهار داشت: ایجاد سالن های ورزشی دویست متری درون مدرسه ای، راه اندازی کارگاه های فنی و حرفه ای، ایجاد اتاق های بازی و کلاس های موضوعی از جمله برنامه های در دست اجرا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.



  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,سازمان در نگاه رسانه
  • کد خبر : 2556
کلمات کلیدی