با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان و مدارس استثنایی پیشرو؛
اولین همایش تحول آفرین انگیزشی آموزش وپرورش استثنایی کردستان آغاز شد
با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان و با افق پیشرفت وتوسعه در مدارس استثنایی، همایش تحول آفرین آموزشی،پژوهشی وانگیزشی آموزش وپرورش استثنایی کردستان آغاز به کار کرد.
8914.mp3
اولین همایش تحول آفرین انگیزشی آموزش وپرورش استثنایی کردستان آغاز شد
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش وپرورش استثنایی کردستان، پیش از ظهر امروز اولین همایش آموزشی، پژوهشی وانگیزشی شاغلین آموزش وپرورش استثنایی کردستان با حضور مدیر کل آموزش وپرورش، رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان و جمعی از مسئولان و با شرکت کلیه نیروهای آموزشی، پرورشی، اداری وتوانبخشی حوزه آموزش وپرورش استثنایی استان در محل دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج آغاز شد.
در آغاز این همایش طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان فراهم آوردن زمینه اجرا واعمال مدیریت دانش، همراستایی برنامه های آموزش وپرورش استثنایی در سطوح مختلف، ارتقای توانمندی وبهسازی دانش کارکنان در راستای کیفی سازی آموزش در قالب کارگاه های تخصصی، پویایی سازمانی وارتقای مکانیسم انگیزشی با تشویق برترین ها وفراخوان مقالات پژوهشی توسط پژوهشگران در خصوص چالشهای اصلی آموزش وپرورش استثنایی وتولید علم وراهکار در این زمینه را از اهداف اصلی برگزاری این همایش عنوان کرد.
محمدی گفت: سخن از کودکان استثنایی سخن از تفاوتها، احیای انسانها، ایفای مسئولیتها و رفع موانع و هموار کردن طریق رشد و شکوفایی انسانها است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان آموزش وپرورش استثنایی به سال ۱۳۶۹ برمی گردد، افزود: سازمان آموزش وپرورش استثنایی جزو معدود سازمانهایی است که مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد.
محمدی طراحی سیستم آموزشی، پرورشی و توان بخشی، تغییر و اصلاح مداوم نظام آموزشی،آموزش و پرورش گروه های مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه،کمک به پیشگیری از بروز ناتوانی های جسمی و ذهنی قبل و پس از تولد، اجرای طرح های شناسایی و غربالگری، جلب کمک های مادی و معنوی مردم، سازمان ها، موسسات و انجمن های توان بخشی وتهیه برنامه های آموزشی و پرورشی ویژه برای گروه های هدف کودکان و دانش آموزان استثنایی را از اهداف ووظایف آموزش وپرورش استثنایی بر اساس این قانون برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به ماده 23 پیماننامه حقوق کودک صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) عنوان کرد:کشورهای عضو اذعان دارند کودکی که از لحاظ جسمی یا ذهنی معلول است باید از یک زندگی کامل و محترمانه برخوردار باشد به روشی که موجب دستیابی او به بالاترین حد ادغام در جامعه و رشد فردی، فرهنگی و معنوی وی گردد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به فعالیت 554 نفر از عوامل اجرایی وآموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: ۷۷ مدرسه مستقل وضمیمه استثنایی به حدود یک هزار و 500 دانش آموز با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه میدهند.
محمدی افزود: ۵۸۹ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر ( با بهره هوشی عادی) در مدارس عادی(پذیرا) و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی،توانبخشی وحمایتی آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل میکنند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن هشت شاخص اصلی عملکردی آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب 41 برنامه اصلی به شهرستانها ومناطق ابلاغ شده است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه گفت: همچنین شیوه نامه نظارت وراهنمایی شامل کلیه اقدامات نظارتی این اداره در ابعاد و سطوح مختلف به انضمام ابزارهای نظارتی مربوط میباشد که با اجرا و بازخوردهای مناسب به ارتقای کیفیت آموزشی وپرورشی تدوین شده است.
محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود ایجاد ، توسعه و استقرار کامل 20 مرکز جامع سنجش،آموزش،توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی با هدف ارائه خدمات کلینیکی تخصصی به نوآموزان و دانش آموزان وانجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان را از اقدامات انجام گرفته در حوزه آموزش وپرورش استثنایی استان برشمرد.
وی پوشش صد درصدی دانش آموزان آموزش پذیر، پوشش صد درصدی نوآموزان بدو ورود به مدرسه در برنامه سنجش،جذب و استخدام 38 نفر آموزگار ،مربی آموزش معلولین و نیروی توان بخشی ،برگزاری 34 دوره توانمند سازی برای کارکنان آموزش و پرورش استثنایی ،موفقیت 35 نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنکور سراسری در 3 سال اخیر،اخذ اعتبار 7000 میلیون ریالی جهت احداث زمین چمن در مدارس استثنایی وافتتاح هنرستان نوآوران در سنندج را بعنوان اهم اقدامات عملکردی کیفیت بخشی آموزش وپرورش استثنایی استان برشمرد.
محمدی در پایان خواستار توجه وعنایت ویژه به مدارس استثنایی ودانش آموزان با نیازهای ویژه شد و کمبود واستاندارد نبودن فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود شدید تجهیزات آموزشی وتوانبخشی، مشکلات ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه ونگاه بخشی وجزیره ای به آموزش وپرورش استثنایی ار ازچالش های مهم این حوزه عنوان کرد.