• انتشار: 1400/08/18 - 14:23
  • تعداد بازدید: 1016
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری میز گفت و گوی تخصصی باموضوع به کارگیری فناوری ربات های اجتماعی و سامانه واقعیت مجازی در آموزش و توانبخشی کودکان طیف اتیسم

با حضور علیرضا طاهری استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف میز گفت و گوی تخصصی با موضوع به کارگیری فناوری ربات های اجتماعی و سامانه واقعیت مجازی در  آموزش  و توانبخشی کودکان طیف اتیسم در سال کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

5363.mp3 برگزاری میز گفت و گوی تخصصی باموضوع به کارگیری فناوری ربات های اجتماعی و سامانه واقعیت مجازی در آموزش و توانبخشی کودکان طیف اتیسم

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر علی رضا طاهری در این جلسه که از شبکه شاد نیز پخش شد  به تعریف ربات های اجتماعی و شناختی پرداخت و گفت: منظور از ربات های اجتماعی ربات هایی هستند که قرار است وارد زندگی افراد بشوند و به عنوان دوست، معلم و درمانگر با افراد ارتباط برقرار کنند و با آن ها تعاملات دیداری، شنیداری، کلامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اتیسم یک اختلال در رشد است که توانایی فرد را  در برقراری تعامل، شکل دهی ارتباط با دیگران  و پاسخ مناسب به دنیای بیرون را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: محققان ذکر می کنند که کودکان طیف اتیسم اگرچه نمی توانند با افراد ارتباط مناسب  برقرار کنند اما اغلب به صورت طبیعی با فناوری های هوشمند  و رباتیک درگیر می شوند.
طاهری به پژوهش مقایسه عملکرد تقلید حرکتی کودکان بهنجار و اتیسم با استفاده از ربات ها اشاره کرد و گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که ربات ها مقبولیت  ۷۰ درصدی در میان کودکان اتیسم دارند اما  کودکان طیف اتیسم در مهارت تقلید از  انسان نسبت به ربات عملکرد بهتری داشتند.
وی هم چنین در زمینه  پژوهشی با عنوان مداخلات بالینی با ربات ها در آموزش موسیقی به منظور توانبخشی  مهارت های اجتماعی و شناختی کودکان طیف اتیسم  گفت: نتایج این پژوهش اولیه و اکتشافی نشان داد  که ربات ها توانایی آموزش الفبای موسیقی به کودکان طیف اتیسم را دارند و کودکان  در زمینه شناسایی و تفکیک ریتم، ارتباط و تقلید های حرکتی ریز پیشرفت داشتند.
طاهری به پژوهش دیگری در این زمینه با عنوان تاثیر بازی های تقلیدی و توجه اشتراکی بر مهارت های اجتماعی و شناختی کودکان اتیسم با استفاده از ربات ها اشاره کرد و بیان داشت:  در این پژوهش کودک باید هدف خاصی را با گرفتن دستورالعمل از ربات  و درمانگر  انجام می داد  و نتایج نشان داد برنامه های مداخلات بالینی تدوین شده در افزایش مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا و کاهش رفتارهای کلیشه ای کودکان عملکرد پایین تاثیر داشت.
استادیار دانشگاه شریف با بیان اینکه به کارگیری تبلت ها به منظور توانبخشی افراد مبتلا به طیف اتیسم نیز استفاده می شود، گفت: استفاده از آموزش کامپیوتری سبب افزایش جذابیت در یادگیری و فیدبک سریع را در بر دارد .
وی افزود: مزیت های این روش در دسترس و فراگیر بودن، ارزان بودن، جذابیت داشتن، امکان ارزیابی عملکرد کودک در حین استفاده از برنامه است  و یکی از معایب آن ایجاد مشکل در خودماندگی به خصوص در کودکان مبتلا به اتیسم است.
طاهری در ادامه در زمینه به کارگیری واقعیت مجازی در آموزش افراد مبتلا به اتیسم نیز گفت: استفاده از اتاقک واقیعت مجازی و ارزیابی شناختی  آن با مقبولیت ۶۰ درصدی  هدست و واقعیت مجازی در کودکان مبتلا به اتیسم  و صددرصدی در کودکان بهنجار مواجه شد.
وی با بیان اینکه استفاده از این فناوری در زمان هایی که ربات ها در دسترس نیستند، گفت: واقعیت های مجازی با قابلیت  تجاری بودن و ارزان بودن استفاده گسترده تری نسبت به تکنولوژی رباتیک دارند.
استادیار دانشگاه شریف تصریح کرد: البته نمی توان از قدرت تعمیم دهی آموزش مهارت ها در این روش اطمینان داشت اما می توان در ارزیابی رفتاری و غربالگری و تا حدودی توانبخشی اتیسم از آن استفاده نمود.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5363
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید