• انتشار: 1401/09/13 - 17:35
  • تعداد بازدید: 930
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری همایش بزرگ روز جهانی معلولین با همت آموزش‌وپرورش استثنایی استان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران

سید سروش ساداتی جمالی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران، در همایش روز جهانی معلولین با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی معلولان و لزوم بزرگداشت و تکریم جایگاه معلولان اظهار کرد: عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی شعاری است که امسال به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده و آموزش‌وپرورش استثنایی استان نیز برنامه‌هایی را به همین منظور در نظر گرفته است. وی در ادامه هدف نظام آموزشی در مدارس استثنایی را پذیرش اجتماعی این دانش آموزان عنوان کرد.

6538.mp3 برگزاری همایش بزرگ روز جهانی معلولین با همت آموزش‌وپرورش استثنایی استان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران

 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، گرامیداشت روز جهانی معلولین با حضور کمالی مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران، سید سروش ساداتی جمالی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان، محبی معاون توسعه استانداری، اسماعیلی مشاور استاندار در امور معلولین، نوربخش مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران، شاه پری بازرس ویژه استاندار، بریمانی مدیرکل بهزیستی، نو کنده رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ ساری، احمدزاده رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه ۱ ساری، علی جانی رئیس آموزش‌وپرورش میاندرود، مهدوی رئیس هیئت جانبازان و معلولین استان، هاشمی مدیر عامل مجمع خیرین استان، یزدان شناس مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مرادی فر مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری، سیاحی، میرشفیعی و حسینی روسای اسبق آموزش‌وپرورش استثنایی استان، جمعی از اولیای دانش آموزان استثنایی و تلفیقی و همکاران شاغل مدارس استثنایی و تلفیقی ساری و میاندرود و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار گردید.

سید سروش ساداتی جمالی رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران عصر یکشنبه در همایش روز جهانی معلولین با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی معلولان و لزوم بزرگداشت و تکریم جایگاه معلولان اظهار کرد: عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی شعاری است که امسال به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده و آموزش‌وپرورش استثنایی استان نیز برنامه‌هایی را به همین منظور در نظر گرفته است.

 ساداتی جمالی گفت این ادعا که دانش آموزان مدارس استثنایی فقط به دنبال مدرک تحصیلی هستند، واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: دانش آموزان مدارس استثنایی در بین افراد جامعه با ارائه برنامه، قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را نشان می‌دهند.

مدیر آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران بیان داشت: دانش آموزان استثنایی قابلیت‌های خود را در شرایط سخت و دشوار و با کمترین امکانات و تجهیزات آموزشی و ورزشی و هنری نشان می‌دهند.

وی در ادامه هدف نظام آموزشی در مدارس استثنایی را پذیرش اجتماعی این دانش آموزان عنوان کرد.

ساداتی جمالی با بیان اینکه کودکان کم توانایی ذهنی می‌توانند نظیر کودکان عادی به تحصیل بپردازند، تصریح کرد: اگر این افراد در بخشی از فعالیت ذهنی توانایی ندارند در بخش‌های دیگر توانایی‌های استثنایی دارند که از عهده افراد عادی خارج است.

مدیر آموزش وپرورش استثنایی مازندران افزود: در امر یادگیری و آموزش افراد معلول و سالم هیچ تفاوتی وجود ندارد و برخی معلولان حتی توانمندی بیشتری نسبت به افراد سالم دارند.

هنوز جامعه لذت زندگی در کنار معلولان را درک نکرده است و اینکه فقط با ترحم به معلولان نگاه شود بدترین ضربه به این افراد است.

وی تردد و رفت و آمد را از دیگر مشکلات دانش آموزان استثنایی و معلولان در مازندران عنوان کرد و بیان داشت: انتظار داریم مردم، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها در این بخش به کمک و یاری این نهاد آموزشی بشتابند.

ساداتی جمالی از رها شدن دانش آموزان استثنایی پس از فارغ الحتصیل شدن انتقاد کرد و گفت: دولت و مردم باید تا پایان عمر این قشر از جامعه را مورد حمایت خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: امروز علاوه بر نیازمندی امکانات و تجهیزات باید شناخت اجتماعی از جامعه معلول را گسترش بدهیم.

وی گفت: ما به دنبال دلسوزی و جلب عواطف مردم نیستیم بلکه خواستار پذیرش معلول به عنوان توانمندان جامعه هستیم.

جمالی گفت: در سال جاری تحصیلی دو هزار و 629 دانش‌آموز در 55 مدرسه ویژه و استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود نه هزار و 141 دانش آموز از دانش‌آموزانی که به صورت تلفیقی فراگیر با حمایت‌های آموزش‌وپرورش استثنایی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

در ادامه حسین کمالی مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران در آیین گرامیداشت روز معمولان که در کانون پرورش فکری استان برگزارشد، گفت: دانش آموزان توانخواه به مدارس تلفیقی می‌روند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران: شرایط افزایش تعداد دانش آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی فراهم خواهد شد.

کمالی تاکید کرد: از سیاست‌های مهم آموزش‌وپرورش استان در سال تحصیلی آینده، ایجاد زیرساخت و بسترهای فرهنگی مناسب در مدارس عادی برای تحصیل دانش آموزان و توانخواهان جسمی خواهد بود.

وی افزود: آموزش‌وپرورش قصد دارد با این برنامه، تعداد مدارس تلفیقی را افزایش و تعداد دانش آموزان در مدارس استثنایی را کاهش دهد.

کمالی با تاکید بر اینکه تفاوتی میان آموزش‌وپرورش دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیاز ویژه وجود ندارد، بیان کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه پیچیدگی‌های آفرینش هستند که اتفاقاً به توجه بیشتر مسئولان نیاز دارند.

گفتنی است این مراسم با هنر نمایی گروه هنری، سرود ناشنوایان، دکلمه نابینایان، نواختن پیانو دانش آموز اتیسم، سرود سنتی پسران، پخش کلیپ، سخنرانی و تقدیر از دانش آموزان و همکاران برتر جشنواره فرهنگی و آموزشی همراه بود.

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار استان ها,مناسبت ها
  • کد خبر : 6538
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید