• انتشار: 1398/11/28 - 17:23
  • تعداد بازدید: 268
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر هداوند خبر داد:

برگزاری گردهمایی نمایندگان فرهنگیان ناشنوایی سراسر کشور

سرپرست معاون برنامه ريزي آموزشي و توانبخشي، از برگزاری گردهمایی نمایندگان فرهنگیان ناشنوایی سراسر کشور در مرکز ضمن خدمت پیامبر اعظم (ص) خبر داد.

2552.mp3 برگزاری گردهمایی نمایندگان فرهنگیان ناشنوایی سراسر کشور

 


به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، ششمین گردهمایی نمایندگان فرهنگیان ناشنوایی سراسر کشور که در مرکز ضمن خدمت پیامبر اعظم (ص) با شعار "عدالت آموزشی، توانبخشی و پرورشی ناشنوایان در سراسر کشور " و در راستای تکریم حقوق معلولین برگزار شد.


در این گردهمایی که دکتر هداوند در خصوص محورهای برگزاری این گردهمایی تصریح کرد : تامین وسایل کمک شنوایی فردی و گروهی ویژه نوآموزان و دانش آموزان با آسیب شنوایی ، تدوین دستور زبان اشاره و تجهیز مدارس و کلاسهای ناشنوا به تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و سیستم هوشمند را از جمله این موضوعات عنوان کرد.


وی افزود: دانش آموزان با آسیب شنوایی در چهار دوره تحصیلی، پیش دبستان، ابتدایی،متوسطه اول، متوسطه دوم (رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای) در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بوده که در پایان دوره متوسطه دوم می توانند در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل شوند.


 


 


دکتر هداوند در خصوص آمار دانش آموزان با آسیب شنوایی در مدارس استثنایی سال تحصیلی 99-98 اظهار داشت:  که از این میان 993 دانش آموز در 68  هنرستان کاردانش در 30 رشته  و 78  دانش آموز در 8  هنرستان فنی و حرفه‌ای در 6 رشته مشغول تحصیل هستند.


وی در ادامه همچنین آمار دانش آموزان آموزش تلفیقی –  فراگیرگروه دانش آموزان با آسیب شنوایی را 945 دانش آموز تلفیقی در 80 رشته کاردانش، 489 دانش آموز در 31 رشته فنی و حرفه ای، 272 دانش آموز در رشته علوم انسانی، 172 دانش آموز در رشته علوم تجربی و 83دانش آموز در رشته ریاضی فیزیک عنوان کرد.


هداوند با اشاره به برنامه ها و فعالیت های صورت گرفته در امرآموزش به دانش آموزان با آسیب شنوایی  از سال 94 تا کنون نیز افزود: تهیه و تولید درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی به زبان اشاره  و توزیع بیش از 1600 لوح در مدارس مستقل و ضمیمه ناشنوا و نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با این گروه ، آموزش مدرسین کشوری زبان اشاره وتامین 44 نفر مدرس در سطح کشور ، برگزاری 4 مرحله آزمون مجازی تامین مدرس از طریق ویدئو کنفرانس ، اختصاص اعتبار جهت برگزاری کارگاه های آموزشی زبان اشار سطح مقدماتی به 32 استان در سال 97 ، برگزاری کارگاه های زبان اشاره سطح مقدماتی در 32 استان با آمار 2056712 نفر ساعت( 1933 نفر و 1064 ساعت)، برگزاری کارگاه سطح تکمیلی زبان اشاره جهت مدرسین در تابستان 98 و برنامه ریزی جهت برگزاری دوره آموزش زبان اشاره سطح تکمیلی در 32 استان ، برنامه ریزی جهت برگزاری کارگاه های آموزش زبان اشاره ویژه معلمان رابط و پذیرا  ، مطالعات اولیه درخصوص آموزش اشاره زبان انگلیسی به دانش آموزان دوره متوسطه ، برگزاری کارگاه آموزش زبان اشاره به نیروهای ستاد ناجا شهر تهران (به میزان40 ساعت، تهیه محتوای تخصصی و تامین مدرس) ، برگزاری نشست های تخصصی با تشکل های مردم نهاد مرتبط با افراد ناشنوا جهت تدوین اشارات واژگان کتب درسی ، تهیه و طراحی وب اپلیکیشن فرهنگ واژگان زبان اشاره دوره ابتدایی ( استخراج 900 واژه و 100 جمله از کتب درسی دوره ابتدایی و اقدامات اولیه جهت فیلمبرداری از اشارات واژگان در سال  98)، تدوین برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی جهت رشد مهارتهای درکی و بیانی زبانی در 4 حیطه شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن به منظور ارتقا سطح مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی ، تالیف و چاپ 6 جلد کتاب زبان آموزی و جمله سازی پایه اول مقدماتی تاپایه پنجم(پایه ششم در دست تالیف) ، تالیف 6 جلد راهنمای معلم کتب زبان آموزی پایه اول مقدماتی تا پایه پنجم ، بررسی کتابهای درسی دوره ابتدایی و تدوین 6 جلد مناسب سازی پایه‌های اول تا ششم دوره ابتدایی ، مناسب سازی تصویری کتب فارسی پایه های دوم تا پنجم، تهیه مناسب سازی کتب فارسی پایه هفتم و هشتم دوره اول متوسطه ، تهیه مناسب سازی کتب عربی پایه هفتم دوره اول متوسطه و دهم دوره دوم متوسطه ، تهیه مناسب سازی کتب اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه و اجتماعی و تاریخ معاصر دوره دوم متوسطه ، تهیه نرم افزار مناسب سازی زبان انگلیسی پایه هفتم دوره اول متوسطه  ، تدوین 6 جلد راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی ویژه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی ، تهیه و تدوین 5 جلد ارزشیابی توصیفی کتب زبان آموزی ویژه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی ، تالیف راهنمای آشنایی با مراحل تربیت شنیداری ویژه معلمان مدارس ویژه و پذیرا ، تالیف راهنمای آشنایی با تسهیل بیان آواها ویژه معلمان مدارس ویژه و پذیرا ، تهیه محتوای آموزشی-توانبخشی نوآموزان زیر 4سال ویژه معلمان مدارس ویژه ، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی چگونگی برقراری ارتباط آموزشی،پرورشی و دست ورزی با دانش آموزان با آسیب شنوایی ویژه معلمان، مشاوران و والدین ، بررسی رشته­های کاردانش و فنی و حرفه­ای با همکاری معاونت متوسطه وزارت متبوع و تدوین جداول رشته های پیشنهادی متناسب با شرایط و ویژگی های دانش آموزان با آسیب شنوایی و درج در پرتال سازمان ، تامین اعتبار کمک هزینه مواد مصرفی به هنرستانهای ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی ، برگزاری نشست های تخصصی با معاون آموزشی و توسعه شاخه کاردانش و برگزاری نشست تخصصی ویژه کارشناس مسئولان و کارشناسان 15 استان در خصوص توسعه رشته های جدید با توجه به علاقمندی دانش آموزان و بازار کار ، توسعه 4 رشته جدید کاردانش در هنرستانهای ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی ( طراحی طلا و جواهر- پرورش زعفران- فتوگرافیک و پرورش گیاهان دارویی ) در سال تحصیلی جاری ، توسعه رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای با تاسیس کلاس‌های ضمیمه استثنایی در مدارس عادی در راستای سیاست‌های  فراگیر سازی آموزش و پرورش در استان های یزد، البرز، هرمزگان،کردستان و ... و  برگزاری همایش‌های استانی با محوریت مداخله زودهنگام کودک کم شنوا با همکاری با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در6 استان در سال 96 از جمله این اقدامات است.


 


 


 


 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,سازمان در نگاه رسانه
  • کد خبر : 2552
کلمات کلیدی