• انتشار: 1402/03/31 - 12:27
  • تعداد بازدید: 998
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد:

تدوین دستورالعمل تشخیص، مداخله، آموزش و توان‌بخشی ویژه کودکان، نوآموزان و دانش‌آموزان با ‏اختلال طیف اتیسم ‏

اسماعیل برقی معاون برنامه‌ریزی آموزشی، پرورشی و تربیت‌بدنی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ‏گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی که در مرکز آموزشی پیامبر اعظم (ص)‌‌ برگزار شد، از ‏تدوین دستورالعمل تشخیص، مداخله، آموزش و توان‌بخشی ویژه کودکان، نوآموزان و دانش‌آموزان با اختلال طیف ‏اتیسم خبر داد. ‏

7023.mp3 تدوین دستورالعمل تشخیص، مداخله، آموزش و توان‌بخشی ویژه کودکان، نوآموزان و دانش‌آموزان با ‏اختلال طیف اتیسم ‏

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اسماعیل برقی معاون برنامه‌ریزی آموزشی، پرورشی و تربیت‌بدنی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در این گردهمایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که تحول در آموزش و پروش  یک کار بنیادی است، گفت:

تغییرات در آموزش و پرورش‌  باید در راستای تحول، تدریجی و عملیاتی باشد.

وی به سند انتظار رئیس محترم جمهور   از وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:  فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی،  مدیریت تعارض منافع و تامین پایدار منابع مالی  از جمله پیش فرض‌های برنامه عملیاتی سند انتظار لست.

وی به اقدامات اولویت‌دار در این زمینه اشاره کرد و گفت:  جذب معلمان با کیفیت و تنوع شیوه‌های جذب،  بازطراحی  برنامه‌های درسی با رویکرد شایستگی محور، توسعه مدارس  هیئت امنایی،  نظارت، سنجش و ارزشیابی، کیفیت بخشی  به فعالیت‌های پرورشی در تحقق تربیت چندساحتی و افزایش اختیار  خانواده در مدیریت اعتبارات تعلیم و تربیت  در راستای عدالت  تربیتی از جمله این اقدامات است.

معاون سازمان با اشاره به آمار دانش‌آموزی گفت:  در حال حاضر  ۸۲ هزار و ۷۵۴  دانش‌آموز بانیازهای ویژه   در مدارس خاص   و تعداد  ۲۲ هزار و ۵۶۵ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس تلفیقی‌فراگیر  در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی باید از ترک تحصیل همه دانش‌آموزان در همه دوره‌ها جلوگیری کند، گفت: آیین نامه جدیدی  برای تصویب «گروه دانش آموزان با سایر آسیب سلامت» در حال تدوین است و با سازمان سمپاد هم برای ۷۳ دانش‌آموز بانیازهای ویژه استعدادهای درخشان در حال همکاری هستیم.

وی گفت: دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان بانیازهای ویژه به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و با استان‌ها در زمینه کد کلاس و مدرسه  ضمیمه  همراهی خواهد شد تا دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند.

وی با بیان این که توسعه پوشش تحصیلی با اولویت مناطق محروم و دوره  پیش دبستان در حال برنامه‌ریزی است، گفت: شیوه‌نامه جایدهی دانش آموزان کم‌توان ذهنی  در مناطق صعب العبور و دستورالعمل مدارس شبانه روزی در حال تدوین  است و  به زودی به استان‌ها ارسال خواهد شد.

برقی با اشاره به اهمیت پروژه مهر  گفت:  آیین‌نامه توسعه سنواتی، ساماندهی نیروی انسانی و هم‌چنین انتصاب مدیران مدارس بازنگری شده است  و به زودی  به استان‌ها ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث مقوله‌‌بندی گروه‌های مختلف معلولیت‌ برای سامانه  سنجش و سیدا صورت گرفته است، گفت: هم‌چنین بازنگری  برنامه درسی و کتاب‌های  دوره پیش دبستانی در حال انجام است و ۸۰ درصد  کتاب‌های بریل چاپ‌ شده است.

  معاون سازمان در خصوص بحث تقویت دوره  پیش‌حرفه‌ای و کاردانش خاص دانش آموزان استثنایی  گفت:

آمایش سرزمینی مدارس پیش‌‌حرفه‌ای و کاردانش خاص دانش‌آموزان استثنایی در حال انجام است و با توجه به این آمایش رشته‌های جدید تاسیس خواهند شد و کارگاه‌ها مجهز خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر سه رشته پرورش گیاهان دارویی، موسیقی و مهارت خدمات اداری در حال نهایی سازی  در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش است  و هم‌چنین با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای در این زمینه تفاهم‌نامه‌ منعقد شده است‌.

معاون سازمان در ادامه به فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی  اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه هایی با معاونت پرورشی، بنیاد شهید و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  منعقد شده است و در حال برنامه‌ریزی برای مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی با مشارکت ۳ هزار  دانش‌آموز در تابستان هستیم.

وی افزود:  سال گذشته ۷۰ اتاق تربیت‌بدنی تجهیز شده اند و برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس و کلاس درس اعتباراتی دیده شده است.

وی در خصوص جشنواره‌‌های برگزار شده در آموزش و پرورش استثنایی گفت:جشنواره الگوهای برتر یاددهی_یادگیری، جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی  و جشنواره آیده و تجربیات برتر از جمله جشنواره‌‌های برگزار شده است.

برقی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های  اساسی وزارت آموزش و پرورش جذب آموزگار ابتدایی و استثنایی  است و روز گذشته نتایج آزمون  استخدامی اعلام شد، گفت:  آموزش و پرورش برای نخستین بار شیوه مصاحبه آزمون استخدامی را تغییر داده است و  کانون‌های ارزیابی با مدل خاصی توانمندی افراد را برای حرفه معلمی ارزیابی می‌کنند.

وی در پایان افزود: هم‌چنین برای‌ برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی در زمینه  تدوین سرفصل دوره آموزشی و  تامین مدرسان با دانشگاه فرهنگیان  هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 7023
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید