• انتشار: 1402/09/13 - 15:17
  • تعداد بازدید: 421
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در مراسم روز جهانی معلولین عنوان شد؛

توانمندسازی اجتماعی؛ پاشنه آشیل پرتعدادترین اقلیت جهان

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان  در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین توانمندسازی اجتماعی وخود اتکایی معلولین را پاشنه آشیل بزرگ ترین اقلیت جهان عنوان کرد.

8304.mp3 توانمندسازی اجتماعی؛ پاشنه آشیل پرتعدادترین اقلیت جهان
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان؛ به مناسبت 12 آذر ماه (سوم دسامبر) مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین پیش از ظهر امروز با حضور مسئولین، دانش آموزان و خانواده‌های آنان در مدرسه با نیازهای ویژه شفاء در قروه برگزار شد.
 
در این مراسم رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان  گفت: روز جهانی معلولین، از سال 1992 توسط مجمع عمومی سازمان ملل در جهت ارتقای رشد اذهان عمومی، افزایش آگاهی ها درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف، درک، پذیرش وتجلیل از دستاوردها وموفقیت این قشر نام گذاری شده است.
 
محمدی با  تأکید بر اهمیت فراهم آوردن زمینه حضورپررنگ، شناساندن توانمندی وظرفیت‌های افراد معلول در سطح جامعه، ضرورت اصلاح نگرش‌های نامناسب حاکم بر جامعه و تحقق انتظارات بر حق این قشر را مهم عنوان کرد.
 
وی افزود: اعلام سال 1981 میلادی  به عنوان سال جهانی معلولین ودهه بعد از آن بعنوان دهه جهانی معلولین نقطه عطف حرکت جهانی است تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء یابد.
 
محمدی گفت:توانمندسازی اجتماعی افراد دارای معلولیت به این معناست که جامعه و اجتماع به عنوان یک ساختار کلی فرایندهایی را ایجاد کرده و گسترش دهند که افراد دارای معلولیت این امکان را بیابند که برای زندگی خود تصمیم گرفته و آن تصمیمات را اجرا کنند.
 
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به توانمندی های معلولین اظهار کرد: آنان با موفقیت‌ها و پیشرفت های خود درعرصه‌های مختلف، در تمام مراحل زندگی ثابت کرده‌اند که معلولیت، محدودیت نیست زیرا محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست بلکه در روح و باور اوست.
 
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش وپروش نهاد تعلیم وتربیت وبخش مهم وتاثیر گذار در آماده سازی معلولین (دانش آموزان) برای ورود به جامعه است یادآور شد ما متکفل آموزش وپرورش رسمی این قشر هستیم.
 
فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی آموزش مهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است .
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: 77 مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به یک‌هزار و532دانش‌آموز با نیاز ویژه دختر وپسر در ۲44 کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.
 
محمدی افزود: در سال تحصیلی جاری ۴۷ نیروی آموزشی به مجموعه آموزش وپرورش استثنایی استان اضافه شده است که شانزده نفر از آنها مربی آموزش معلولین،۱۲ نفر دانش آموخته تربیت معلم، سه نفر سرباز معلم وشانزده نفر از آنها نیروهای استخدام آزاد می باشند.
 
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: آموزش و پرورش استثنایی در عین حال که تخصصی‌ترین بخش آموزش وپرورش است از مستحق ترین مخاطب و جامعه هدف که دانش آموزان استثنایی می‌باشند برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوت ها، صحبت از ایفای مسئولیت واحیای انسانهاست،گفت: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
 
محمدی تعلیم وتربیت را جزو حقوقه حقه انسانها برشمرد و  افزود: این حق در مورد دانش آموزان استثنایی ویژه تر است چون استعداد وتوانمندی در دانش آموز با نیاز ویژه خاص ونهفته تر است.
 
وی با بیان اینکه این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، افزود : این مهم وتکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درس ها ومهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است .
 
وی در ادامه  تصریح کرد: اصل در آموزش وپرورش کشف کردنی است، نه وضع کردنی و لازمه کار در نظام تعلیم و تربیت، مدارا کردن و فراهم کردن زمینه‌های مناسب است.
 
محمدی پوشش تحصیلی، اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان، ارائه طرح ها وبرنامه های کیفیت بخشی، فراگیر سازی وتوسعه مدارس پذیرا، برنامه محوری، برگزاری جشنواره های علمی وپژوهشی، ایجاد تسهیلات جهت ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه  و فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت نهاد های مرتبط را ازجمله خدمات اصلی درون سازمانی وفراسازمانی این اداره برشمرد.
 
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان استاندارد نبودن فضا وتجهیزات، کمبود نیروی تخصصی وعدم فرهنگ سازی مناسب را  مهم ترین چالش های آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد.
 
وی در پایان گفت: از جمله موانع و محدودیت‌های اجتماعی پیش‌روی معلولین در دسترس نبودن اماکن عمومی، حمل ونقل شهری، بینش منفی، نبود فرصت‌های کاری، آموزشی، موانع قانونی و غیره است.
  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها,کردستان
  • کد خبر : 8304
کلمات کلیدی
روابط عمومی  کردستان

روابط عمومی کردستان

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید