• انتشار: 1402/07/15 - 18:47
  • تعداد بازدید: 387
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در اولین جلسه کمیته آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان کلات؛

خراسان رضوی بیشترین جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان بانیازهای ویژه در کشور را داراست

رییس آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه کمیته هماهنگی ، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان کلات از بیشترین جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان بانیازهای ویژه در کشور خبر داد و گفت : اداره آموزش و پرورش استثنایی استان حدود ۹۰۰۰ دانش آموز بانیازهای ویژه و حدود ده هزار دانش آموزتلفیقی فراگیر و با مشکلات ویژه یادگیری را تحت پوشش دارد

8002.mp3 خراسان رضوی بیشترین جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان بانیازهای ویژه در کشور را داراست

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، اولین جلسه کمیته هماهنگی ، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان کلات با حضور جواد روحانی رییس آموزش‌ و پرورش استثنایی، رمضان پروانه مدیر آموزش و پرورش شهرستان کلات ، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری، شهردار، رییس اداره بهزیستی، جمعی از کارشناسان دو اداره و همچنین مدیران دبستان شهیدطاحونی و مرکز مهراندیش شهرستان در دفتر مدیریت آموزش و پرورش کلات  برگزار شد

جواد روحانی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی فلسفه تشکیل این جلسات را تعامل و ارتباط بین ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی و شناخت اقتضائات یکدیگر به منظور اجرای عدالت آموزشی دانست
 
رئیس  آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش استثنایی فراگیرسازی است گفت: در فراگیر سازی علاوه  بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و  فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  در مدارس عادی در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت:  انتظار داریم در ادارات کل استان و مناطق نیز به آموزش و پرورش استثنایی توجه شود و تقسیم کار صورت گیرد و با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، آموزش و پرورش استثنایی‌ را در اولویت قرار دهند.

جواد روحانی گفت: این جلسه با هدف بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موثر درون و برون سازمانی و در راستای ارتقای کیفیت بخشی فعالیت های آموزشی توانبخشی و مشاوره ای دانش آموزان و کودکان بانیازهای ویژه و با فراهم‌آوردن زمینه مشارکت یکپارچه و نظام مندی تمامی دستگاه های مرتبط در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش  استثنایی تشکیل گردیده و این کمیته به سایر ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها نیز تسری پیدا خواهدکرد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش استثنایی فقط در مرکز استان می باشد تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت وگسترش عدالت آموزشی ، امری لازم و ضروری است و هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستانها ، مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده ایجاد فرصت های برابر آموزشی است و به دلیل اهمیت این موضوع، قرارگاه عدالت اموزشی و تربیتی در وزارت تشکیل گردیده است.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی باید برای تمام کودکان لازم التعلیم رعایت شود بیان داشت: یک قشر از این کودکان، دانش اموزان بانیازهای ویژه هستند که  بعضی از والدین از پذیرش معلولیت فرزندشان امتناع می کنند و مانع  از ثبت نام  وی در مدارس  می شوند لذا باید جهت جذب و پوشش تحصیلی دانش اموزان بیشتر تلاش شود .

روحانی بیان داشت: در شهرستان کلات ۸۷۰۰ دانش آموز تحصیل می کنند که طبق آمار بین المللی باید دو تا سه درصد از این افراد دانش آموز بانیاز ویژه باشد که این دانش اموز می تواند دیرآموز و یا با مشکلات یادگیری باشد.

وی به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات  ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیر سازی عنوان نمود و گفت: ۲۴۰۰ دانش اموز با هوشبهر عادی  که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش اموزان عادی تحصیل می کنند اما سایر دانش اموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص  و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از اینرو  فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا،  ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد

روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات بهنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان  خواهند کرد

وی با اشاره به اینکه شهرستان کلات از شهرستان های نمونه ای است که حدود ۹۰۰ دانش اموز را مورد سنجش و غربالگری قرار داده است بیان داشت : شناسایی دانش اموزان دارای نقص گفتار و زبان،  اختلالات هیجانی رفتاری، دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری از ماموریت های مراکز جامع می باشد که همراه با تغییر ساختار مراکز مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش ، آموزش، توان بخشی و مداحله بهنگام رشدی و تربیتی، این مراکز به مراکز  درجه یک ، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است و سن سنجش در این مراکز به ۴ سال رسیده است همچنین برای افراد بانیازهای ویژه زیر ۴ سال  ابزار تشخیص در حال فراهم شدن است و این امر منجر به کیفیت بخشی آموزش و کاهش نرح تکرار پایه می شود

رییس آموزش و پرورش استثنایی یکی از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش را  فراهم نمودن فرصت های برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان نمود و گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

روحانی بیان داشت : دانش آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند  و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی  جلوگیری می کنند که لازم است این اسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی  به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود

این مقام مسئول گفت : با کسب آموزش و مهارت به دانش اموزان بانیازهای ویژه بسیاری از توانمندی ها و استعدادهای این عزیزان شکوفا می شود چرا که این دانش آموزان علی رغم داشتن معلولیت از توانمندی های بسیاری برخوردارند همچون کسب ۱۲۰ مقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب های برابر آموزشی تاکید شده است بیان داشت: مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند و در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی  به افراد بانیازهای ویژه می گردد که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است از اینرو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تخصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم

روحانی تصریح کرد: اداره آموزش و پرورش استثنایی  هفت گروه را تحت پوشش دارد ولی طبق استانداردهای بین المللی حدود ۱۹ گروه دانش اموز بانیاز ویژه از خدمات اداره آموزش و پرورش استثنایی بهره مند می شوند  به عبارتی هر دانش آموزی که نیاز به امکانات خاص آموزشی دارد  به نوعی دانش آموز بانیاز ویژه محسوب می شود همچون دانش اموزان دیالیزی و یا سرطانی

این  مقام مسئول گفت: وجود یک فرزند معلول در خانواده علاوه بر اثرات روانی بدی که بر روی اعضای خانواده می گذارد منجر به آسیب های اقتصادی و اجتماعی برای خانواده خواهد شد از اینرو لازم است مدیران مدارس استثنایی به عنوان نماینده این اداره در شورای آموزش و پرورش شهرستان حضور یابد و دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان را بیان کند تا با همکاری سایر نهادهای دولتی و عیردولتی گام موثری در جهت رفع بخشی از این مشکلات برداشته شود

وی ضمن اشاره به  افزایش مداوم هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه،  خواستار همکاری و هم افزایی شهرداری ها در جهت اجرایی نمودن بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به منظور ارایه خدمات ایاب وذهاب به دانش آموزان استثنایی شد.

رمضان پروانه مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان کلات در این جلسه تشریح کرد:دانش آموزانی با نیاز های خاص و ویژه در مدارس استثنایی شهرستان مشغول به تحصیل هستند. وی گفت : مرکز مهر اندیش شهرستان در راستای طرح تحول سنجش،در طول تابستان گذشته بیش از ۹۰۰ نفر بدو ورود به دبستان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دادند.

پروانه  افزود: : علیرغم اینکه این طرح برای اولین بار در مرکز یادگیری مهر اندیش به صورت متمرکز انجام شد و بدلیل دوری مرکز از روستا ها،گاها برخی از خانواده ها مشکلاتی داشتند، ولی با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت و جلساتی که با اعضاهای شورای اسلای شهر و روستاها و دهیاران صورت پذیرفت،با ما همکاری نموده و به نحو مطلوبی روند سنجش طی شد.

وی اظهار داشت: برای ماموریت های جدیدی که مرکز سنجش شهرستان در پیش دارد، دو نفر نیروی جدید نیز به این مرکز تخصیص یافت تا در انجام امورات به بهترین نحو ممکن عمل شود علاوه بر آن در بحث اختلالات و یادگیری و به منظور جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان،فرایند شناسایی ، تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام با روش های علمی و صحیح صورت گرفت.

رمضان پروانه تصریح کرد : ارتباط خوبی با خانواده ها با حضور مدیر و پرسنل مرکز یادگیری شهرستان در مدارس برقرار شد و همکاران ما در جلسات انجمن اولیا و مربیان نیز به موضوع یادگیری به جد پرداختند.

وی با اشاره به اینکه دوره های توانمند سازی با موضوع اختلالات یادگیری برای معلمان شهرستان برگزار گردید گفت: برای سال جدید چه در بحث سنجش و چه در حوزه اختلالات، همکاران ما آمادگی لازم را برای انجام تمامی ماموریت های جدید دارند.

بر اساس نظر سنجی هایی که انجام شد،روند انجام سنجش در کلات، جزو اولین شهرستان هایی بود که درست و به موقع  صورت گرفت و ما نیز تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار تیم های سنجشگر شهرستان قرار دادیم و همکاران ما در همه ی بخش ها،مدارس و کلاس های استثنایی را سوای از سایر مدارس و کلاس ها نمی دانند و در بازدید ها و برنامه ریزی ها همواره مورد توجه قرار گرفته است.

شایان ذکر است حضوریک نفر از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع در شورای آموزش و پرورش شهرستان ها، تشکیل کمیته هماهنگی در هر یک از شهرستان هر سه ماه یکبار ، تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزن بانیازهای ویژه  با همکاری بهزیستی و شهرداری،تامین تجهیزات رایانه ای و کیت های آموزشی و گفتاردرمانی برای مدارس استثنایی توسط اداره استثنایی استان ، تامین نیروی انسانی و  فضای مناسب برای مرکز جامع شهرستان ، جذب خیر جهت احداث فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان استثنایی از اهم مصوبات این جلسه بود

در پایان این جلسه حکم صادره از سوی "سید امیر شوشتری" مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،مبنی بر ریاست کمیته توسعه،هماهنگی و برنامه ریزی شهرستان کلات،توسط جواد روحانی رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی به "رمضان پروانه" اهدا گردید.

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها,خراسان رضوی
  • کد خبر : 8002
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید