• انتشار: 1399/04/13 - 11:49
  • تعداد بازدید: 2321
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی تشریح کرد؛

شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان در محل استانداری کرمان برگزار شد

3215.mp3 شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی


دکتر سید جواد حسینی در این نشست که با حضور معاونین استاندار کرمان و اعضای شورای آموزش و پرورش کرمان برگزار شد به بیان شباهت ها و تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی و آموزش و پرورش عادی پرداخت و اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از زمان تاسیس تاکنون ۱۷.۵ برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان، ۸ برابر اعتبارات، ۸۲ برابر شیوه تلفیقی فراگیر و ۴۲ برابر اعتبارات ایاب و ذهاب در آن افزایش یافته است.


وی با بیان  اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را برعهده دارد و علاوه بر آن در سه قلمرو نیز  خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه می نماید اظهار داشت: اولین قلمرو برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی است که نزدیک به یک و نیم میلیون کودک را سالانه از ابعاد مختلف تحصیلی و سلامت مورد سنجش قرار می‌دهد و امسال ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.


وی افزود: دومین قلمرو ارائه خدمات از طریق ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به تمامی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری است.


وی گفت: سومین قلمرو  طرح تلفیقی فراگیر است که در ده سال گذشته  ۸۲ برابر افزایش یافته است و رویکرد تفکیک را با چرخش تحول آفرین به سمت تلفیق پیش می برد.


معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر فعالیت های آموزش و پرورش عادی و سه ماموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه و مهم‌ دیگر را نیز بر عهده دارد اظهار داشت: ارائه خدمات و بسته های حمایتی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه یک فعالیت مهم آموزش و پرورش استثنایی است.


وی افزود: این خدمات شامل بسته های  توانبخشی در سه قلمرو،  بسته های حمایتی توانبخشی در ۷ آیتم با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، خدمات حرفه ای توانبخشی درون و برون مدرسه ای و خدمات مشاوره ای حرفه ای است.


معاون وزیر در ادامه  به بیان تفاوت های آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی  پرداخت واظهار داشت:  آموزش و پرورش عادی کار خود را بر اساس برنامه درس ملی پیش می برد اما آموزش و پرورش استثنایی بر مبنای برنامه درسی انطباق یافته با ارائه خدمات ویژه حرکت می کند.


وی افزود: آموزش و پرورش عادی در ۴ دوره خدمات به دانش آموزان ارائه می نماید اما آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ۴ دوره در دو دوره حرفه ای و پیش حرفه ای نیز خدمات به دانش آموزان دارای آسیب ذهنی ارائه می نماید.


وی گفت: ارزشیابی در آموزش و پرورش عادی نتیجه محور و در آموزش و پرورش استثنایی فرایند محور است و از بعد قوانین نیز آموزش و پرورش عادی دارای مقررات با حداقل انعطاف است و این در حالی است که آموزش و پرورش استثنایی قوانین منعطف و ویژه دارد.


معاون وزیر با بیان تفاوت های  دیگر آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی افزود: هزینه های مالی، اقتصادی ، حرفه ای و زمانی در آموزش و پرورش استثنایی ۵ برابر آموزش و پرورش عادی است.


وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی کتاب های ویژه و مناسب سازی شده دارد و تاکنون نیز بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و درسنامه مناسب سازی شده است.


وی گفت: وظیفه آموزش و پرورش عادی آموزش به همراه پرورش است  و ماهیت کار نیز حرفه ای است و در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش، توانبخشی نیز  اضافه شده و ماهیت کار نیز تخصصی و حرفه ای است.


معاون وزیر در ادامه گفت: در آموزش و پرورش عادی دوره پیش دبستانی اگر چه دوره ای رسمی است اما اجباری نیست درحالیکه در آموزش و پرورش استثنایی این دوره هم رسمی و هم اجباری است و علاوه بر آن می تواند از بدو تولد نیز وجود داشته باشد.


حسینی با بیان اینکه سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است افزود: در سال جاری علاوه بر برنامه های معمول و مرسوم که به شکل کمی و کیفی ارتقا یافته است و ۶۳ درصد آنها تاسیسی و نوآورانه است  سه بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی، مدرسه انطباقی و توسعه مشارکت ها با ۸۳‌درصد برنامه های نوآورانه نیز طراحی و به اجرا گذاشته شده است.


حسینی  در پایان با اشاره به مشقت‌ها و سختی‌های کار تدریس به دانش آموزان استثنایی، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که حق ویژه‌ای برای معلمین استثنایی داشته باشیم.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3215
کلمات کلیدی