دکتر سید جواد حسینی خبر داد؛
شبکه تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه دانش آموزان اتیسم تشکیل می شود
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گسترش مشارکت ها است اظهار داشت: راهبردهای مشارکت تشکل های مردمی در آموزش و پرورش استثنایی در حال تدوین است که یکی از این راهبردها شبکه سازی است و شبکه سازی تشکل های فعال در زمینه دانش آموزان اتیسم در حال انجام است.
دکتر سید جواد حسینی در نشست با نمایندگان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه اتیسم افزود: در جامعه های توسعه یافته بخش عمومی بزرگتر از بخش دولتی است و دولت ها از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در راستای توسعه جامعه بیشترین استفاده را می برند.
معاون وزیر با بیان اینکه کار با دانش آموزان با نیازهای ویژه، کاری تیمی است اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی زنجیره ای از فعالیت هاست که از خانه تا مدرسه استمرار دارد
وی گفت: همه افراد مرتبط با دانش آموزان با نیازهای ویژه باید مهارت های ارتباطی و علمی برخورد با این دانش آموزان را داشته باشند.
وی افزود: والدین اولین حلقه از زنجیره ارتباطی با دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند که مشارکتشان در آموزش و پرورش بالاصاله است و باید آموزش های لازم را دیده و مهارت های ارتباطی برخورد با این دانش آموزان را داشته باشند.
معاون وزیر با بیان اینکه سرویس ایاب ذهاب نیز مکانی برای آموزش است اظهار داشت: بخشی از زمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در سرویس مدارس می گذرد و راننده سرویس نیز باید توان معلمی داشته باشد و آموزش های لازم تعلیم و تربیت را دیده باشد.
حسینی حلقه دیگر زنجیره ارتباط با دانش آموزان استثنایی را معلمان دانست و اظهار داشت: معلمان نیز علاوه بر مهارت های معلمی باید مهارتهای توانبخشی و دیگر مهارت ها را داشته باشند.
معاون وزیر سازمان های مردم نهاد را حلقه دیگر زنجیره تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی فعال در حوزه استثنایی بویژه تشکل های همدم و همدرد می تواند به تکمیل زنجیره تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی کمک شایانی نماید.
وی تصریح کرد: منشور مشارکت تشکل های مردمی در آموزش و پرورش استثنایی، در حال تدوین است .یکی از ارکان این منشور شبکه سازی تشکل ها بویژه تشکل های همدرد و حامی است و شبکه سازی تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه دانش آموزان اتیسم در حال انجام است
حسینی با بیان اینکه فضا و تجهیزات مورد استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز باید مناسب سازی شود اظهار داشت: استاندارد سازی فضا و تجهیزات از جمله فعالیت های است که سازمان های مردم نهاد می توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.
معاون وزیر آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی دانست و گفت: بر اساس آمایش سرزمینی، ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور نیاز است که از طریق مشارکت خیرین و اعتبارات دولتی این مدارس بزودی احداث خواهد شد.
وی افزود: در جهت ارتقای آموزش دانش آموزان اتیسم سند توسعه آموزش های ویژه طیف اوتیسم در استان ها در حال تدوین است
حسینی در پایان با بیان اینکه پوشش طرح سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان از ۱.۵ درصد در سال ۷۲ به نزدیک ۹۸ درصد رسیده است اظهار داشت: طرح سنجش از جمله طرح های بسیار موفق سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که با هدف مداخلات طلایی و موثر در حال اجرا است و سال گذشته علاوه بر داشتن آموزان بدو ورود به دبستان ۵۰ درصد پیش دبستانی ها نیز سنجش شده اند.