رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در اولین جلسه کمیته آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان صالح آباد ؛
ضرورت ایجاد مرکز متوسطه پیش حرفه ای در شهرستان صالح آباد در جهت استقلال شغلی دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی
اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در شهرستان صالح آباد با حضور جواد روحانی رییس آموزشوپرورش استثنایی، رسولی مدیر آموزش و پرورش صالح آباد، معاونین و جمعی از کارشناسان دو اداره ، مدیران مدرسه استثنایی معرفت و مرکز جامع سنجش در دفتر مدیریت آموزش و پرورش صالح آباد برگزار شد
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی و هم افزایی ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی عنوان نمود و افزود: در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب های برابر آموزشی تاکید شده است و مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند و در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی به افراد بانیازهای ویژه می گردد که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است از اینرو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تخصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم
وی گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم
روحانی بیان داشت: استقاده از فرصت های برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از اهداف قرارگاه جهادی است تا با شناسایی این کودکان به ویژه کودکانی که به دلیل معلولیت در خانواده پنهان هستند بتوانیم این دانش آموزان را وارد چرخه تعلیم و تربیت نماییم لذا کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با حضور دیگر نهادها همچون بهزیستی و ... گلوگاهی برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل خواهد بود
این مقام مسئول بیان داشت: این جلسات بر مبنای دستورالعمل اجرایی کمیته توسعه و هماهنگی تشکیل می شود و رییس اداره به عنوان رییس این کمیته با حضور معاونین و مدیران مدارس استثنایی و با دعوت از مسئولین بهزیستی ، دانشگاه، علوم پرشکی ، کمیته امداد، فرمانداری و امام جمعه می تواند چالش ها و مشکلات حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه را بررسی نمایند و از این طریق سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی مسولیت اجتماعی خود را نیز ایفا نمایند
وی بر پوشش تحصیلی به عنوان شاخص مهم تاکید کرد و گفت : رویکرد ما مداخله بهنگام و استفاده از فرصت های طلایی است تا اگر دانش آموزی دارای معلولیت است سریعتر تشخیص داده شود و از پیشرفت معلولیت وی جلوگیری شود .
روحانی با اشاره به اینکه مراکز جامع به دانش آموزان عادی خدمات ارایه می دهد و منجر به کاهش نرخ تکرار پایه می شود بیان داشت: دانش آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی جلوگیری می کنند که لازم است این آسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: در صالح آباد ۳۶ دانش آموز دختر ۷۴دانش آموز بانیاز ویژه پسر در مدرسه استثنایی تحصیل می کنند و ۲۵ دانش آموز نیز به صورت تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و در مجموع حدود ۱۳۵ دانش آموز در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند و اگر در این شهرستان مقطع متوسطه اول پیش حرفه ای ایجاد شود دانش آموزان می توانند در رشته های مهارتی ادامه تحصیل دهند و پس از فارع التحصیلی به استقلال نسبی شغلی دست یابند
وی به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.
وی دومین شاخص را فراگیر سازی عنوان نمود و گفت: ۲۴۰۰ دانش اموز با هوشبهر عادی که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل میکنند اما سایر دانش اموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از اینرو فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا، محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد
روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات بهنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان خواهند کرد همچنین شناسایی دانش آموزان دارای نقص گفتار و زبان، اختلالات هیجانی رفتاری، دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری از دیگر ماموریت های مراکز جامع می باشد
این مقام مسئول افزود:اداره آموزش و پرورش استثنایی فقط در مرکز استان می باشد و تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت وگسترش عدالت آموزشی ، امری لازم و ضروری است و هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستانها ، مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد
در ادامه یاسر رسولی مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان صالح آباد گفت: علیرغم اینکه طرح سنجش برای اولین بار در مرکز جامع این شهرستان به صورت متمرکز انجام شد اما با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت ، به نحو مطلوبی روند سنجش طی شد.
وی اظهار داشت: برای مرکز سنجش شهرستان به منظور جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان،فرایند شناسایی ، تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام با روش های علمی و صحیح صورت گرفت و ارتباط خوبی با خانواده ها به همت مدیر مرکز جامع در مدارس برقرار شد
یاسر رسولی ضمن تشکر از علی احمدی مدیر مرکز جامع شهرستان در انجام درست و به موقع فرایند سنجش بیان داشت: همکاران ما در همه ی بخش ها،مدارس و کلاس های استثنایی را جدا از سایر مدارس و کلاس ها نمی دانند و در بازدید ها و برنامه ریزی ها همواره مدارس استثنایی مورد توجه قرار گرفته است.
شایان ذکر است پیگیری ایجاد مرکز متوسطه پیش حرفه ای برای پایه هفتم ،هشتم ونهم ، ارائه گزارشات مستمر از وضعیت مدرسه استثنایی صالح آباد وکلاس های خاص این شهرستان به اداره آموزش وپرورش استثنایی، ساماندهی کمیسیون های بعد مسافت دانش آموزان وتلاش در جهت جذب پوشش حداکثری ،ساماندهی سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان و بهسازی فضای فیزیکی دبستان معرفت از اهم مصوبات این جلسه بود
در پایان این جلسه حکم صادره از سوی "سید امیر شوشتری" مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،مبنی بر ریاست کمیته توسعه،هماهنگی و پشنیبانی شهرستان صالح آباد ،توسط جواد روحانی رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی به "یاسر رسولی" اهدا گردید.
نظر دهید