کردستان
طرح مهارت های زندگی در فضای مجازی آموزش
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: طرح مهارت های زندگی در فضای مجازی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان آموزش داده می شود.
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان ،خلیل رنجبر رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان هدف از اجرای این طرح را رشد عزت نفس ،افزایش توانایی های روانی واجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و اظهارداشت : برنامه های اوقات فراغت با شعار،هر دانشآموز یک مهارت در بستر شبکه آموزشی دانش آموزی شاد آغاز خواهد شد.
رنجبر گفت:این طرح برای دانش آموزان دارای آسیب بینایی ، آسیب شنوایی ،نیاز ویژه ذهنی ، معلول جسمی حرکتی ،چندمعلولیتی و طیف اتیسم در مدارس ومراکز مجازی با نیازهای ویژه استان در ایام تعطیلات تابستان از 15 تیرماه اجرا می گردد .
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان افزود :آموزش مهارت های زندگی به عنوان راهبردی مؤثر در راستای ارتقای توانمندی های دانش آموزان برای برقراری وحفظ تعاملات مثبت با دیگران با استفاده از ظرفیتهای موجود در فضای مجازی و با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزی انجام میشود.
وی با تاکید براهمیت غنی سازی اوقات فراغت ویژه دانشآموزان با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا ویروس خاطرنشان کرد: می توان با برنامهریزی صحیح در فضای مجازی و تولید محتوا، اوقات فراغت جذاب و متنوعی برای دانش آموزان ارائه کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان مهارت آموزی را از مهم ترین اهداف فعالیت های تابستانی عنوان کرد وگفت: ایجاد شور ونشاط، استعدادیابی، پرورش وتقویت خلاقیت ونقاط قوت دانش آموزان با نیازهای ویژه از مهم ترین برنامه ها ی اجرایی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می باشد.
رنجبر گفت: با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در فضای مجازی مهارت های زندگی ده گانه خودآگاهی ،همدلی ،روابط بین فردی ،ارتباط مؤثر ،مقابله با استرس ،مدیریت هیجان ،حل مسأله ،تصمیم گیری ، تفکر خلاق و مهارت های تفکر خلاقانه به دانش آموزان آموزش داده می شود .
وی خاطر نشان کرد :با ارزیابی وآموزش مهارت های زندگی مناسب می توان در ضمن آموزش مفاهیم تحصیلی به بعد پرورشی نهاد آموزش وپرورش پرداخت و شهروندانی رشد یافته در ابعاد گوناگون تربیت نمود تا بتوانند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه شود .
رنجبر افزود :دانش آموز با نیازویژه با یادگیری این مهارت ها خود را قادر می سازد با مسائل زندگی به طور مؤثرتری مقابله نموده ،توانایی اجتماعی و روحی خود را افزایش و دانش ،ارزش ها و نگرش ها رابه توانایی های بالفعل تبدیل کند .
وی در ادامه گفت :ضعف مهارت های زندگی در دانش آموزان با نیازهای ویژه می تواند منشأ بسیاری از ناهنجاری های رفتاری در آنان شود از این رو آموزش، فراگیری وایجاد فضای مناسب در جهت تقویت این مهارت ها در کنار یادگیری تحصیلی در ارتقای سلامت روان و رفتار بسیار اهمیت دارد.