دکتر حسینی تشریح کرد؛
فلسفه و چرایی ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزشوپرورش استثنایی استانها و مناطق
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزشوپرورش استثنایی استان لرستان به تشریح فلسفه و چرایی ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزشوپرورش استثنایی استانها و مناطق پرداخت.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست مجازی که با حضور مدیرکل و اعضای شورای پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی استان لرستان برگزار شد به بیان فلسفه ایجاد این شورا پرداخت و گفت: آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی است و این سازمان تمامی مأموریتهای آموزشوپرورش عادی را برعهده دارد.
وی افزود: علاوه بر مأموریتهای همگانی، آموزشوپرورش استثنایی وظیفه توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.
معاون وزیر با بیان اینکه تعلیموتربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد گفت: از دو جهت به آموزشوپرورش استثنایی نگاه ویژهای وجود دارد، این آموزشوپرورش هم میتواند پیشرو نظام تعلیموتربیت باشد و هم حساسیت ویژهای بر روی این آموزشوپرورش در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه میدهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح هدایت چهار قلمروی است که آموزشوپرورش استثنایی به آموزشوپرورش عادی خدمات ارائه میدهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزشوپرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونتهای ادارات کل در خصوص آموزشوپرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزشوپرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزشوپرورش استثنایی در سطح استانها است.
وی گفت: ساختار آموزشوپرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزشوپرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق میتواند جبرانکننده این حلقه مفقوده باشد.
حسینی با بیان محورهای عمدهای که شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استانها میتواند به آنها وارد شوند گفت: شورا میتواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل دادههای غربالگری بین آموزشوپرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت، استفاده از دادههای حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیتهای لازم برای دائمی شدن پایگاههای سنجش وارد شود.
معاون وزیر یکی از جهتگیریهای نظام آموزشوپرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزشهای فردی دانست و گفت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیادهسازی کامل شیوهنامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطههای فعالیت شورای پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی در استانها است.
حسینی با بیان اینکه دیرآموزان مظلومترین قشر دانشآموزان در نظام تعلیموتربیت هستند گفت: این شورا میتواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استانها کارگروهی تشکیل تا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل این دانشآموزان شود.
وی افزود: یکی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزشوپرورش استثنایی به دانشآموزان عادی، ارائه خدمات حرفهای به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و
رشد کمی و کیفی این مراکز، عدم تغییر کاربری و استقرار نیروهای حرفهای در این مراکز میتواند در دستور کار شورا قرار گیرد.
معاون وزیر با بیان اینکه دانشآموزان با نیازهای ویژه با رویکرد عدالت ترجیحی نیازمند مناسبسازی در تمامی ابعاد نظام تعلیموتربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی میتواند مناسبسازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونتهای ادارات کل برای دانشآموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.
وی تبیین بستههای تحولی آموزشوپرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: برخی از برنامه سه بسته تحولی سال گذشته سازمان استمراری است و برای سال جاری نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توانبخشی و تربیتبدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله بهمنظور شناسایی مشکلات ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه آموزشوپرورش استاندارد نیازمند استانداردسازی فضاهای آموزشی است گفت: در پیمایش سرزمینی، آموزشوپرورش استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها به ۲۱۰ مدرسه نیاز داشت که طی دو سال گذشته ۱۶۵ مدرسه از این تعداد کلنگزنی و یا افتتاح شده است.
وی افزود: سهم استان لرستان از این تعداد ۱۰ مدرسه است که در صورت تأمین زمین، منابع ساخت این مدارس از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی تأمین خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۱۴ استان کشور فاقد مدرسه مستقل اتیسم هستند گفت: در حال حاضر ۶۰ مدرسه اتیسم در کشور فعالیت دارند و استان لرستان فاقد مدرسه اتیسم است که در صورت تأمین زمینساخت این مدرسه نیز با مشارکت خیرین آغاز خواهد شد.
حسینی تربیتبدنی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و گفت: ورزش برای این دانشآموزان استثنایی بعد درمانی و توانبخشی دارد و ساخت ۳۰۰ سالنهای ورزشی درون مدرسهای از برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در استانها است.
وی افزود: در ۴ مدرسه استان لرستان فضای کافی برای ساخت سالن ورزشی درون مدرسهای وجود دارد که امید است باهمت خیرین این سالنها ساخته شوند.
حسینی با بیان اینکه در قالب نهضت مشارکتی توانافزایی سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به آموزشوپرورش استثنایی کمک کردند، گفت: تأمین ۱۰۵ قلم وسیله آموزشی، ورزشی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی در قالب این برنامه پیگیری میشود و دانشآموزان استثنایی استان لرستان به ۷۹۰ وسیله آموزشی، ورزشی و توانبخشی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارند که در سال جاری ۲ میلیارد تومان از سوی آموزشوپرورش استثنایی به این استان اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: راهاندازی ۳ مرکز مشاوره و ۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامههای آموزشوپرورش استثنایی برای استان لرستان است.
حسینی با بیان اینکه باشگاههای پیشکسوتان باهدف استفاده از تجربیات بازنشستگان راهاندازی شده است گفت: ۳ باشگاه پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی در استان لرستان راهاندازی شده است که امکانات موردنیاز این مراکز از سوی سازمان آموزشوپرورش استثنایی تأمین خواهد شد.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه ۱۰۵۲ تبلت و گوشی هوشمند به دانشآموزان کمبرخوردار لرستانی تاکنون اهدا شده است گفت: هنوز بیش از ۸ هزار دانشآموز به این تجهیزات دسترسی ندارند و در سال جاری ۳ میلیارد تومان برای خرید گوشی هوشمند و تبلت از سوی سازمان نوسازی مدارس به استان لرستان اختصاص خواهد یافت.
نظر دهید