• انتشار: 1402/05/25 - 10:04
  • تعداد بازدید: 595
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
در جلسه کمیته هماهنگی ، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان های خلیل آباد و بردسکن مطرح شد لزوم همکاری شهرداری ه

لزوم همکاری شهرداری ها در جهت عملیاتی کردن سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان

جلسه کمیته هماهنگی ، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان های خلیل آباد و بردسکن با حضور جواد روحانی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی، مرتضی گل محمدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان خلیل آباد ، علی اکبر چراغیان مدیر آموزش و پرورش شهرستان بردسکن، مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش و جمعی از کارشناسان دو اداره در دفاتر مدیریت اموزش و پرورش هر یک از شهرستان ها برگزار شد

7475.mp3 لزوم همکاری شهرداری ها در جهت عملیاتی کردن سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، جواد روحانی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی فلسفه تشکیل این جلسات را تعامل و ارتباط بین ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی و شناخت اقتضائات یکدیگر به منظور اجرای عدالت آموزشی دانست
 
رئیس  آموزش و پرورش استثنایی رویکرد آموزش و پرورش استثنایی را فراگیرسازی دانست و گفت: در فراگیر سازی علاوه  بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و  فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  در مدارس عادی در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت:  انتظار داریم در ادارات کل استان و مناطق نیز به آموزش و پرورش استثنایی توجه شود و تقسیم کار صورت گیرد و با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، آموزش و پرورش استثنایی‌ را در اولویت قرار دهند.

جواد روحانی گفت: این جلسه با هدف بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موثر درون و برون سازمانی و در راستای ارتقای کیفیت بخشی فعالیت های آموزشی توانبخشی و مشاوره ای دانش آموزان و کودکان بانیازهای ویژه و با فراهم‌آوردن زمینه مشارکت یکپارچه و نظام مندی تمامی دستگاه های مرتبط در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش  استثنایی تشکیل گردیده و این کمیته به سایر ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها نیز تسری پیدا خواهدکرد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش استثنایی فقط در مرکز استان می باشد تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت وگسترش عدالت آموزشی ، امری لازم و ضروری است و هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستانها ، مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات  ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیر سازی عنوان نمود و گفت: ۲۴۰۰ دانش اموز با هوشبهر عادی  که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش اموزان عادی تحصیل میکنند اما سایر دانش اموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص  و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از اینرو  فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا،  ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد

روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات بهنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان  خواهند کرد

وی بیان داشت : شناسایی دانش اموزان دارای نقص گفتار و زبان،  اختلالات هیجانی رفتاری،  دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان نمود و اظهار داشت همراه با تغییر ساختار، این مراکز به مراکز  درجه یک ، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است و سن سنجش در این مراکز به ۴ سال رسیده است همچنین برای افراد بانیازهای ویژه زیر ۴ سال  ابزار تشخیص در حال فراهم شدن است

رییس آموزش و پرورش استثنایی یکی از مهمترین مأموریتهای آموزش و پرورش را  فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان نمود و گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

روحانی بیان داشت : دانش اموزانی هستند که دسترسی به امکانات اموزشی ندارند  و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی  جلوگیری میکنند که لازم است این اسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی  به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود

این مقام مسئول گفت : با کسب اموزش و مهارت به دانش اموزان بانیازهای ویژه بسیاری از توانمندی ها و استعدادهای این عزیزان شکوفا می شود چرا که این دانش آموزان علی رغم داشتن معلولیت از توانمندی های بسیاری برخوردارند همچون کسب ۱۲۰ مقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب های برابر آموزشی تاکید شده است بیان داشت مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند و در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی  به افراد بانیازهای ویژه می گردد که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است از اینرو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تخصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم

وی یکی از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش را فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان نمود و گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

روحانی تصریح کرد: وجود یک فرزند معلول در خانواده علاوه بر اثرات روانی بدی که بر روی اعضای  خانواده می گذارد منجر به آسیب های اقتصادی و اجتماعی برای خانواده خواهد شد از اینرو لازم است مدیران مدارس استثنایی به عنوان نماینده این اداره در شورای آموزش و پرورش شهرستان حضور یابد و دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان را بیان کند تا با همکاری سایر نهادهای دولتی و عیردولتی گام موثری در جهت رفع بخشی از این مشکلات برداشته شود

وی ضمن اشاره به  افزایش مداوم هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه،  خواستار همکاری و هم افزایی شهرداری ها در جهت اجرایی نمودن بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به منظور ارایه خدمات ایاب وذهاب به دانش آموزان استثنایی شد.

شایان ذکر است حضوریک نفر از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع در شورای آموزش و پرورش شهرستان ها، تشکیل کمیته هماهنگی در هر یک از شهرستان هر سه ماه یکبار ، پیگیری سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزن بانیازهای ویژه هر دو شهرستان ،تامین تجهیزات رایانه ای و کیت های آموزشی و گفتاردرمانی برای مدارس استثنایی توسط اداره استثنایی استان برای مدارس شهرستان خلیل آباد ، تامین نیروی انسانی و  فضای مناسب برای مرکز جامع شهرستان خلیل آباد ، پیگیری فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان استثنایی شهر آباد بردسکن از اهم مصوبات این دو جلسه بود .

در پایان از سوی رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ابلاغ رییس کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان به مدیران آموزش و پرورش شهرستان های خلیل آباد و بردسکن اهدا شد.

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها,خراسان رضوی
  • کد خبر : 7475
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید