• انتشار: 1401/06/12 - 11:49
  • تعداد بازدید: 888
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در جلسه کاری مشترک با رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور خواستار شد:

لزوم کاهش حجم کتاب‌های درسی و استفاده از دلالت‌های علوم شناختی در تدوین محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی در جهت تقویت قوای شناختی دانش آموزان و توسعه سرمایه شناختی کشور

با حضور رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تعمیق تعاملات دو سازمان بررسی شد.

6400.mp3 لزوم کاهش حجم کتاب‌های درسی و استفاده از دلالت‌های علوم شناختی در تدوین محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی در جهت تقویت قوای شناختی دانش آموزان و توسعه سرمایه شناختی کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نشست مشترک سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  با حضور رؤسا و مدیران دو سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست به‌منظور هم‌افزایی ظرفیت‌های دو سازمان؛ مأموریت سازمان پژوهش در تعامل با سایر بخش‌های وزارت آموزش‌وپرورش را در دو حوزه پژوهش و پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و حوزه برنامه‌ریزی و تولید محتوا برشمرد. وی با معرفی اجمالی ظرفیت‌های دفاتر سازمان در حوزه تولید محتوای آموزشی، جشنواره‌ها و توزیع و چاپ کتاب درسی؛ بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

در ادامه دکتر حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان این نکته که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور قلب تپنده و پویای وزارت آموزش‌وپرورش است بر لزوم ایجادی هماهنگی و هم‌افزایی برنامه‌های آموزشی و درسی دانش آموزان استثنایی باسیاست‌های این سازمان در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی به‌ویژه برنامه درسی ملی تأکید کرد. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش با برشمردن دو ساحت عمومی و تخصصی خدمات آموزشی و پرورشی موردنیاز دانش آموزان استثنایی بر لزوم نقش‌آفرینی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در تعیین سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های تخصصی آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی و فعال‌سازی ظرفیت‌های سایر معاونت‌های موضوعی وزارت آموزش‌وپرورش در پشتیبانی از  آموزش‌وپرورش و پرورش استثنایی در چارچوب استانداردها و ضوابط خاص دانش آموزان استثنایی تأکید کرد. وی در ادامه وحدت و یکپارچگی اهداف و مأموریت‌های وزارت آموزش و پروش و یکسان بودن مقاصد و آرمان‌های تعلیم و تربیت برای کلیه دانش آموزان اعم از عادی و استثنایی را یادآور و خواستار ایجاد هماهنگی و انسجام درونی هر چه بیشتر در سیاست‌ها و برنامه‌های کلان حاکم بر آموزش‌وپرورش عادی و استثنایی به‌ویژه در حوزه محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی شد. دکتر طریفی حسینی در ادامه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را یکی از  تخصصی‌ترین بخش‌های وزارت آموزش‌وپرورش دانست که باوجوداینکه کمتر از ۱ درصد دانش آموزان و زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش کشور را دارا است اما علاوه بر ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی به دانش آموزان استثنایی، قابلیت‌های مهمی در ارائه کمک‌ها و مشاوره‌های تخصصی به سایر معاونت‌ها و بخش‌های وزارت آموزش‌وپرورش درزمینهٔ iای مختلف را دارا می‌باشد. وی فعالیت مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری و دستاوردهای این مراکز را تضمینی برای کیفیت دوره ابتدایی، توسعه عدالت آموزشی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان حتی در دوره متوسطه دانست و از داده‌های برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به‌عنوان منبع عظیمی از اطلاعات لازم در جهت غنی‌سازی، کیفیت‌بخشی و کارآمد سازی برنامه‌ها درسی و مداخلات آموزشی، پرورشی و  سلامت‌محور و انفرادی سازی این برنامه‌ها و مداخلات متناسب بااستعدادها، توانایی‌ها و نیازهای فردی تک‌تک دانش آموزان که در سایر معاونت‌های وزارت آموزش‌وپرورش طرح‌ریزی می‌شود، یادکرد.معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر لزوم کاهش حجم کتب درسی از یک‌سو و توجه به پرورش شناختی و استفاده از اصول و دلالت‌های علوم شناختی در تنظیم محتوا و فعالیت‌های کتب درسی در جهت تقویت قوای شناختی دانش آموزان و توسعه سرمایه شناختی کشور، وجود دانش و تجربه زیسته مربوط به تقویت مهارت‌های پایه شناختی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را یادآور شد و در خصوص بهره‌گیری از این دانش در فرایند طراحی و تولید برنامه‌های درسی اعلام آمادگی کرد.

در ادامه رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور بابیان برخی گزارشات و الزامات موردنیاز در توجه به دانش‌آموزان با نیاز ویژه خواستار گسترش همکاری‌های دو سازمان شد.

کارشناسان و مدیران حاضر در این نشست برخی مسائل مربوط به حوزه ثبت‌نام و سفارش کتاب درسی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه، توانمندسازی آموزشی و مهارتی معلمان مدارس استثنایی در حوزه طراحی محتوای برنامه درسی، ‌ توجه به دانش‌آموزان دیرآموز در طراحی محتوای کتاب‌های درسی، ‌مشارکت کارشناسان آموزش استثنایی از محتوای آموزشی سازمان پژوهش و توجه به کیفیت تصویرگری، ‌صفحه‌آرایی در طراحی کتاب‌های درسی ویژه نابینایان و فراگیران جسمی و حرکتی همچنین استفاده از تمهیدات لازم در خصوص استفاده نابینایان و ناشنوایان از محتواهای رمزینه پاسخ سریع با استفاده از زیرنویس و گفتار را مطرح کردند.  

در پایان این نشست مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان دو سازمان نسبت به عملیاتی سازی تعاملات و پیگیری امور تشکیل شود.

انتهای خبر/

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6400
کلمات کلیدی
امید قنبرپور

امید قنبرپور

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید