نشست مشترک آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی
در این نشست صمیمانه مسایل آموزشی و مهارت آموزی دانش آموزان متوسطه حرفه ای مورد بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی، قاسمی پور رییس آموزش و پرورش استثتایی خراسان رضوی ضمن تشکر از تلاش های مجمع خیرین نسبت به برگزاری دوره های آموزشی گفت: برگزاری دوره های آموزش مجازی با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و چون به صورت مجازی برگزار گردید همکاران کل کشور از این دوره ها بهره بردند و این حاصل تلاش شما بزرگواران در مجمع خیرین است. وی به بسته های تحولی اشاره کرد و گفت بسته اول مدرسه انطباقی است که طبق این بسته ساختار مدرسه متناسب با شرایط دانش آموزان بانیازهای ویژه از لحاظ فرهنگی و ساختاری ، عاطفی و اجتماعی فضاهای فیزیکی مناسب سازی می شود .این مقام مسئول گفت: ما دو مدرسه به عنوان مدرسه الگو معرفی کردیم که یکی از آنها مدرسه پذیرا در مدارس عادی برای دانش آموزان طرح تلفیقی فراگیر میباشد و هم اکنون بیش از ۸۰۰۰ دانش آموز تلفیقی فراگیر در استان تحصیل می کنند. قاسمی پور تصریح کرد : در مدرسه الگو، از درب مدرسه اقدامات مناسب سازی متناسب با گروه های دانش آموزی صورت می گیرد همچنین جهت تغییر نگرش در باورها و نگرش پرسنل مدرسه الگو نسبت به دانش آموزان بانیازهای ویژه در تلاش هستیم. رییس آموزش و پرورش استثنایی افزود: به منظور آموزش فراگیر دورههای آموزشی همچون زبان اشاره و بریل آموزی را برگزار کردیم . وی به بسته تحولی دوم یعنی مداخلات بهنگام و طلایی اشاره نمود و گفت: مداخله به هنگام یک ضرورت است که در جهت نیل به این هدف نوآموز شش ماهه را در گروه آسیب دیده شنوایی ابتدایی در مدارس استثنایی پذیرش کردیم .وی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی یک دوره رسمی است افزود: سطح اول مداخله بهنگام و پیشگیری باید در دوران بارداری مادر انفاق بیفتد که لازم است با فرهنگ سازی در این زمینه از بروز معلولیت ها جلوگیری نماییم و امیدوارم با همیاری مجمع خیرین در مداخلات بهنگام بتوانیم فرهنگ سازی بیشتری نماییم وگام های موثرتری را برداریم.قاسمی پور آخرین بسته تحولی را کاهش تمرکز و افزایش مسارکتها و جامعه پذیری عنوان کرد و بیان داشت : در آموزش و پرورش استثنایی باید برنامه آموزش به صورت انفرادی باشد و کاهش تمرکز جدی گرفته شود .
در ادامه مهندس مستشاری رییس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای بر لزوم اهمیت آموزش دانش آموزان بانیازهای ویژه تاکید نمود و افزود حضور یک کودک استثنایی در خانواده به بهداشت روانی خانواده آسیب می زند و اثرات مخربی بر تعلیم و تربیت فرزندان دیگر خانواده می گذارد لذا باید به این خانواده ها توجه بیشتری صورت گیرد. وی گفت: در آموزش و پرورش ضمن مهارت آموزی به دانش آموزان بانیازهای ویژه لازم است با انعکاس مشکلات این دانش آموزان توجه مسولین را به فراهم نمودن امکانات لازم برای ایشان و رفع مشکلات جلب نماییم .مهندس مستشاری معرفی توانمندی های دانش آموزان بانیازهای ویژه به اجتماع، فرهنگ سازی و آموزش مهارت آموزی در جهت توانمند کردن این عزیزان را از اهداف مجمع خیرین توسعه و تورویج آموزش های فنی و حرفه ای عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد بتوانیم بیش از پیش به نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان بانیازهای ویژه خدمت نماییم .
سپس عباسپور کارشناس متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای آموزش و پرورش استثنایی استان، ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضای محترم مجمع در مجموعه آموزش و پرورش استثنایی استان گفت : از مهمترین اهداف ایجاد هنرستانهای استثنایی، کسب مهارتهای شغلی و دستیابی به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی است بنابراین جهت تحقق این اهداف و فراهم نمودن زمینه مهارت آموزی برای این گروه از دانش آموزان، در گام اول نیاز به تاسیس و توسعه هنرستانها و کارگاه های مهارتی در استان جهت سهولت دسترسی و پوشش حداکثری هنرجویان میباشد که از سال ۹۷ در قالب طرح تاسیس، ساماندهی و بهینه سازی هنرستانهای متوسطه حرفه ای مناطق محروم و کم برخوردار استان بعد نیازسنجی انجام شده، آغاز شده است و برای ادامه طرح نیاز به حمایت خیرین محترم می باشد.وی گفت: گام دوم تامین و استانداردسازی تجهیزات کارگاهی است که با توجه به سرعت رشد هنرستانها و توسعه رشته در سه سال گذشته، این روند به کندی صورت گرفته است و کمک خیرین محترم را میطلبد.عباسپور سومین گام را ، توانمندسازی و بروزرسانی مهارت هنرآموزان عنوان نمود و تصریح کرد: این مهم از سال گذشته با حمایت مجمع خیرین فنی و حرفه ای در حال اجراست. وی در پایان اظهار داشت : یکی از مهمترین دغدغه های آموزش و پرورش استثنایی و اولیای دانش آموزان، اشتغال آنها میباشد و از مجمع خیرین درخواست نمود با توجه به پتانسیل خوب مجمع و با کمک کارگروه های تخصصی، جهت نیاز سنجی و بروزرسانی رشته های جدید با توجه به نیاز بازار کار و توانمندی دانش آموزان با نیاز ویژه، از مشاوره، هم فکری و نتایج پژوهش مجمع خیرین استفاده شود، تا بستر ایجاد رشته هایی را بوجود آورد که منجر به کسب مهارت در دانش آموزان با نیاز ویژه گردد و ایجاد فرصت اشتغال را بعد از فارغ التحصیلی این عزیزان فراهم آورد.
نظر دهید