همزمان با هفته تکریم معلولین؛
نمایشگاه خلاقیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در سنندج برپا شد
همزمان با گرامیداشت هفته تکریم معلولین نمایشگاه خلاقیت، توانمندیها ودست سازه های دانش آموزان با نیازهای ویژه در سنندج برپاشد.
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان؛ طالب محمدی در حاشیه بازدید ازغرفه دست سازه های دانش آموزان با نیازهای ویژه که به مناسبت گرامیداشت هفته تکریم افراد دارای معلولیت در سالن امام خمینی(ره) اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد؛ به نقش مهارت آموزی در بروز خلاقیت های دانش آموزان اشاره وتأکید کرد: اجرای دوره های آموزشی ، ارتقای مهارت های فنی و شایستگی های شغلی، آموزش کار آفرینی، مهارت های فنی، کسب وکار زمینه ورود دانش آموزان مستعد با نیازهای ویژه رابه بازار کار درآینده فراهم می کند.
محمدی با برشمردن اشتغال پایدار بعنوان دغدغه مهم دانشآموزان استثنایی، گفت: اگر امکانات وبستر مناسب جهت رشد وخلاقیت این دانش آموزان فراهم شود، آن ها می توانند محدودیت های خود را پوشش دهند و توانمندی هایشان را به نمایش بگذارند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان هدف از برگزاری این نمایشگاه را آگاهی بخشی، آشنایی با استعدادها، نمایش توانمندی ها، ارتقای اعتماد به نفس وایجاد نگرش مثبت جامعه نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد وافزود: مهارت آموزی فرصتی برای رشد وشکوفایی استعدادها ،ارتقای دانش ، نگرش وکشف خلاقیت ها در دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
وی با بیان اینکه مفاهیم آموزش شغلی می تواند در خلال برنامه ریزی تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد زمینه وآماده سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به بازار کار و داشتن یک زندگی مستقل برای تأمین آینده ی آن ها است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان مهارت آموزی را فرصتی برای خودکفایی دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و ادامه داد: خودباوری و خوداتکایی از محوری ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.
محمدی با بیان اینکه توجه به حرفه آموزی در نظام آموزش و پرورش میتواند برطرفکننده بسیاری از نیازهای آینده کشور باشد، اظهار کرد: همواره تلاش بر این است که بسترهای لازم برای آموزش مهارتهای حرفهای به دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در نظامهای آموزشی پیشرفته یادآور شد: «داشتن شناخت» لازمه حرکت در مسیر موفقیت است و با شناخت کافی میتوان در رسیدن به اهداف، کسب دانش و پرورش نسل کار آمد موفق بود.
محمدی با تأکید بر آموزش مهارت های اساسی وضروری ،توانمندسازی وآماده سازی دانش آموزان با نیاز ویژه برای ورود به دوره حرفه آموزی ومحیط کار اظهار کرد: مهارت آموزی دانش آموزان را قادر می سازد تا دانش ،نگرش وارزش های وجودی خودرا به توانایی های واقعی وعینی تبدیل سازند .
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان آگاه سازی، معرفی توانمندی ها، بالا بردن اعتماد به نفس وسطح خودباوری، تقویت روحیه کاروتلاش را از شاخصه های اصلی مهارت آموزی دانش آموزان برشمرد و خاطرنشان کرد: مشاهده این آثار متنوع مؤید صرف فعل توانستن در بین دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
وی با اشاره به اینکه هدف آموزش و پرورش ارتقای سطح کیفی زندگی فردی و اجتماعی است، افزود: درآموزش وپرورش با نیازهای ویژه تلاش می شود با آموزش حرفه ومهارت براساس نیاز وارزیابی یادگیری دانش آموزان زمینه خودکفایی آنان در بزرگسالی تأمین ،کاهش وابستگی وافزایش فرصت هایی برای شرکت فعال ومستقل آنها در جامعه مهیا شود.
محمدی در پایان افزود: پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارتآموزی بهعنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر است و مهارت آموزی،استعدادیابی وتقویت مهارتهای پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش وپرورش میتواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد.
نظر دهید