• انتشار: 1401/03/25 - 13:10
  • تعداد بازدید: 1621
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر طریفی حسینی در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد؛

گفتمان‌سازی و تمهید مقدمات لازم برای اجرای برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی کشور  که در مرکز آموزش نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تهران در حال برگزاری است؛  گفت:  گفتمان‌سازی و تمهید مقدمات لازم برای اجرای برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها فراهم گردد و با عزم ملی برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی اجرا شوند.

6203.mp3 گفتمان‌سازی و تمهید مقدمات لازم برای اجرای برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست از  تلاش‌های رؤسای ادارت آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در طی دو سال گذشته در زیست بوم کرونا  برای آموزش‌های مجازی و  پس از آن در بازگشایی  مدارس قدردانی کرد و گفت: برنامه‌های جبران و تثبیت یادگیری نیز  در  ادامه  سال تحصیلی در تابستان برای جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی برگزار خواهد شد.

وی‌ با بیان اینکه هدف از  این گردهمایی تببین برنامه‌ها و سیاست‌های  آموزش و پرورش استثنایی است، گفت:  چتر فراگیر  برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش  استثنایی تعامل، هماهنگی و هم افزایی  بین‌بخشی  و  فرابخشی از سطح ستاد تا سطح مدرسه است.

طریفی‌حسینی با بیان  اینکه  تفکر راهبردی و استراتژیک بر جامعه آموزش و پرورش استثنایی حاکم شده است، گفت: سازمان آموزش‌ و پرورش  استثنایی  در نظام برنامه‌ریزی جزو نظام های پیشرو است اما  در برنامه‌ریزی‌‌ها   فقط به شاخص‌های کمی توجه شده است  که لازم است شاخص‌های کیفی در کنار شاخص‌های کمی در نظر گرفته شوند.
وی در خصوص مشکلات  و چالش های آموزش و پرورش استثنایی گفت:  مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی دسته‌بندی شده‌اند و کمیته های پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها برای حل مسائل و چالش‌ها تشکیل شده است.
وی افرود: برخی مسائل حل شده است و برخی دیگر نیاز به مشارکت سایر بخش‌های آموزش وپرورش دارد.
طریفی حسینی با بیان اینکه برنامه  تحولی چهار ساله سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: انتظار است ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در تصمیم گیری برای اجرای برنامه‌ها و  سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی در کنار سازمان باشند.

معاون وزیر با بیان اینکه  گفتمان‌سازی و تمهیدات لازم برای یکپارچه شدن  در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی صورت بگیرد، تاکید کرد: برای تحقق برنامه‌های نظام آموزش و پرورش استثنایی  بسیج همگانی و عزم ملی در سطح آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شود و تمامی  نیروها و سازمان‌های موثر در تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی به کار گرفته شوند.

طریفی حسینی در ادامه  به برنامه‌های حوزه‌های مختلف آموزش  و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت:  در سال جاری اختیارات ساماندهی نیروی انسانی به آموزش و پرورش استثنایی داده شده است و هم چنین در آزمون استخدامی سال جاری  ۸۶۳ ردیف استخدامی  سهمیه  آموزش و پرورش استثنایی است که باید استان‌ها تلاش کنند همه  ردیف‌‌های اختصاص یافته جذب شوند.

وی  به برنامه ‌های آموزش و پرورش استثنایی در  حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: جذب و افزایش و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی از سیاست های آموزش و پروش استثنایی است و در این زمینه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به شناسایی دانش‌آموزان‌ استثنایی و تحت پوشش قرار دادن آنان کمک بسیاری ‌کند.
وی با اشاره به نقش مدیریت آموزشگاهی در آموزش و پرورش استثنایی گفت: سامانه پایش، کنترل و کیفیت مدارس استثنایی  راه اندازی خواهد شد  و شاخص هایی در سطوح مختلف تعریف می شود تا مدارس بر اساس آن ارزیابی شوند  و یک سیستم تشویقی در این سامانه نیز در نظر گرفته می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سازمان توسعه گروه‌های هدف است، گفت: سال گذشته سه گروه دانش آموزان طیف اتیسم  به‌صورت گروه مستقل، دانش آموزان با اختلالات گفتار و زبان  و دانش آموزان با بیش فعالی و نقص توجه به گروه‌های تحت پوشش اضافه شده اند و باید در سال‌های آتی تعداد این گروه افزایش پیدا کند.

وی به گسترش مراکز مشکلات ویژه یادگیری اشاره کرد و گفت:  مراکز اختلالات یادگیری دارای ظرفیت بی بدیلی در جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی هستند و مراکز مشکلات ویژه یادگیری می‌توانند به مراکز جامع  تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی تبدیل وضعیت  شوند  و  هم چنین  در این مراکز پایگاه‌های دائمی سنجش آکوستیک ایجاد شوند.

طریفی حسینی به تغییر مدل ارائه خدمات حمایتی و توان بخشی اشاره کرد و گفت:  در مدل جدید باید  بیمه‌ها به کار گرفته شوند و   از اعتبارات سایر دستگاه‌های مرتبط برای ارائه خدمات حمایتی و توان‌بخشی استفاده شود.

معاون وزیر در خصوص  برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: داده‌های این برنامه باید برای کیفیت بخشی  در حوزه‌های  آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی  به کار گرفته شوند.
طریفی حسینی با بیان اینکه سامانه جامع پیشگیری، غربالگری، تشخیص،  خدمات حمایتی و توان بخشی  راه‌اندازی خواهد شد، گفت: با راه‌اندازی  این سامانه شناسنامه الکترونیک سلامت جسمانی و روانی تشکیل می‌شود و اطلاعات در جهت برنامه‌ریزی برای آموزش‌های انفرادی دانش‌آموزان استثنایی به معلمان و والدین داده می‌شود.

وی در خصوص فعالیت پرورشی و تربیت‌بدنی گفت: در این زمینه  انتظار است  استان‌ها در کنار برنامه‌های سازمان، خودشان  فعالیت‌هایی را طراحی کنند و در مدارس اجرا کنند.
وی افزود: هم چنین  برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی برای دانش‌آموزان استثنایی از جمله برنامه‌های این‌ حوزه است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6203
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید