حجت الله الماسی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور :
یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی دانش آموزان بانیازهای ویژه از وظایف مهم معلمین مدارس استثنایی است
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آیین افتتاح دوره مهارت آموزی بدو خدمت آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین که با حضور آذر رشیدی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان و جمعی دیگر از مسئولین استانی و کشوری در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توان بخشی امام رضا علیه السلام آغاز شدگفت: یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی دانش آموزان بانیازهای ویژه و بهرهمندی از همهی امکانات حق دانش آموزان است و این وظیفهی سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آنها هم در آموزش و شیوه رفتار با دانش آموزان نیز خاص هستند.
به گزارش روابط عمومی اداره آموزشوپرورش استثنایی خراسان رضوی حجتالله الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت و رئیسجمهور شهید گفت: حضرت آیتالله رئیسی فردی بود که اخلاق را به سیاست بازگرداند، اهل تعهد، اهل بندگی خدا، اهل خدمت بیمنت و بیریا و اهل تواضع بود و از همه مهمتر خود را خادم مردم میدانست و به دلیل چنین ویژگیهای شخصیتی، خداوند محبت او را در دل مردم قرارداد
وی بیان داشت: هر کس در جامعه جهت امرارمعاش خود شغلی متفاوت دارد، اما شغل مقدس معلمی شغلی است که به تربیت انسان میپردازد و طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) همه جنبندگان زمین و آسمان برای آموزگار خوبیها آمرزش میطلبند و برای ما همین بس که اگر در کار معلمین استثنایی سختی وجود دارد، موردتوجه رسول مهربانیها هستیم.
الماسی بابیان اینکه معلم، امانتداری است که انسان، امانت اوست گفت: در این میان خدمت به دانشآموزان استثنایی موهبتی است که خداوند باریتعالی برای بهترین بندگان خود ارزانی داشته و زمانی که سخن از دانشآموزان با نیازهای ویژه به میان میآید، به معلمانی میرسیم که عاشقانه در این عرصه خدمت میکنند تا به آنها که خاص هستند، آموزش دهند.
این مقام مسئول گفت: یکی از دغدغههای جامعه فرهنگی، موضوع یادگیری است که گاهی باوجود تلاش خانوادهها و معلمین، نتیجه حاصل نمیشود.
وی افزود: از منظر علوم عصبشناسی یادگیری زمانی شکل میگیرد که بین نورونهای عصبی پیوندی محکم و قوی برقرار شود و در اثر این پیوند شبکه ایجاد شود.
الماسی گفت: نظریه عصبشناسی در عصر یادگیری دیجیتال معتقد است یادگیری، ارتباط بین نورونهای عصبی در شبکه است و هر چه شبکه عصبی در مغز قویتر تشکیل شود یادگیری پایدارتر و عمیقتر میشود
وی با اشاره به اینکه یادگیری خلق و ایجاد شبکه است و برای اینکه یادگیری بهخوبی اتفاق بیفتد باید سه فرایند شناختی، اجتماعی و هیجانی شکل بگیرد افزود: فرایند شناختی دارای دو سطح پایه همچون ادراک حافظه و بینش و سطح عالی همچون حل مسئله و خلاقیت است و برای اینکه فرایند شناختی چه در سطح پایه و چه در سطح عالی به مرحلهای برسد که یادگیری پایدار شکل بگیرد نیاز به سازگاری و هم سو شدن در رفتار با دیگران و درک مناسبات اجتماعی و جمعی دارد و درک مناسبات اجتماعی در تعریف یادگیری شبکه نیز خود واژهای کلیدی محسوب میگردد.
الماسی تصریح کرد: فرایند اجتماعی مجموعه تعاملاتی است که یادگیرنده با محیط برقرار میکند تا در بستر آن یادگیری تقویت شود و فرایند هیجانی تعاملاتی میباشد که از طریق آن احساسات و عواطف دانش آموزان نسبت به موضوع یادگیری تحریک میشود و یکی از راهکارها برای یادگیری پایدار این است که سه فرایند شناختی، هیجانی و اجتماعی نیز تقویت شوند.
معاون وزیر با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری دورهها به اشتراک گذاشتن تجارب در بهکارگیری دانش است اظهار داشت: برگزاری این دورهها بستر مناسبی در نحوه بهکارگیری دانش است و نباید این کلاسها را صرفاً با انتقال دانش سپری کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین در این دوره ۸۶۰ ساعت را خواهند گذراند که ۳۳ ساعت آنهم اکنون و بهصورت حضوری در استان خراسان رضوی برای آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین برگزار میشود و مابقی بهصورت ترکیبی در استانها انجام خواهد شد.
شایانذکر است در این دوره بالغبر ۲۱۲ آموزگار استثنایی و مربی امور آموزش معلولین بدو خدمت از پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان به مدت چهار روز توسط اساتید مجرب آموزش میبینند.